یک شرکت سوئیسی به نام نانوفلوسل (nanoFlowcell) در حال ساخت نمونه ای از اتومبیل برقی است که به جای استفاده از باتری‌های قابل شارژ، از فرایندی متفاوتی برای تولید الکتریسیته استفاده می‌کند. این تکنولوژی جدید به اتومبیل ها امکان می دهد که برخلاف خودروهای الکتریکی معمولی که باید باتری‌های خود را مرتباً شارژ کنند، مانند خودروهای احتراقی، در پمپ‌های خاصی به سرعت سوخت‌گیری نمایند و با آن سوخت برق تولید کنند. سوختی که بر خلاف سوخت های فسیلی، غیر سمی و غیر قابل اشتعال و بدون انتشار کربن است و با محیط زیست سازگار می باشد.

این تکنولوژی انقلابی برای ذخیره کردن انرژی، اکنون در حال تکوین است و می تواند در صنعت خودروهای الکتریکی تحول بزرگی ایجاد کند و شهرها را از آلاینده های خطرناک و آلودگی صوتی نجات دهد. با این فن آوری جدید، باتری‌ها که اکنون منبع اصلی ذخیره انرژی در خودروهای برقی هستند، جای خود را به سوخت جدیدی می دهند که با ترکیب دو نوع مایع که در درون اتومبیل با هم مخلوط می شوند، انرژی برقی فراوانی تولید می کنند. این سوخت جدید تاکنون توانسته یک نمونه آزمایشگاهی اتومبیل را برای مسافت ۲۰۰۰ کیلومتر از سوختگیری بی نیاز نماید، رقمی که در آینده می تواند افزایش پیدا کند.

این روش جدید تولید انرژی، اکنون در اتومبیلی با نام (کوانتینو ۲۵) در حال گذرندان مراحل پایانی آزمایشات خود است. اتومبیلی که می تواند تا مسافت ۲۰۰۰ کیلومتر، بدون نیاز به توقف برای شارژ مجدد و سوختگیری به حرکت ادامه دهد. سوخت این نوع اتومبیل که محلول الکترولیت bi-ION نام گذاری شده، حامل انرژی با چگالی بالا است و در یک فرایند شیمیایی، مقدار زیادی انرژی آزاد می کند و موتور برقی اتومبیل را بدون نیاز به باتری، با روشی تمیز، ایمن و سازگار با محیط زیست به حرکت در می آورد.

در این فن‌آوری الکتریسیته در دو گونه مایع مختلف و در دو باک جداگانه ذخیره می شود که ظرف چند دقیقه قابل سوخت گیری هستند. هرکدام از باک ها ظرفیت ۱۵۰ لیتری را دارند که در کف ماشین نگهداری می شوند. چون مخلوط کردن این دو نوع سوخت و تولید انرژی احتیاج به فرایندگی خاصی دارد، در زمان تصادف، احتمال مخلوط شدن این دو مایع هیچگونه خطر انفجار و آلودگی در پی ندارد. با هر بار پر کردن دو باک خودرو، این سوخت می تواند تا ۲۰۰۰ کیلومتر، اتومبیل را به حرکت درآورد. حداکثر سرعت کوانتینو ۲۵ اکنون۲۵۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن زیر سه ثانیه اعلام شده.

در نمایشگاه خودروی ژنو که در ماه گذشته برگزار شد، شرکت نانوفلوسل سوئیسی، نخستین اتومبیل سوخت جدید خود را به نمایش گذاشت. این اتومبیل به گفته مهندسان شرکت تاکنون تست ۱۵۰ هزار کیلومتر حرکت در محیط آزمایشگاهی و ۳۵۰ هزار کیلومتر تست جاده ای را با موفقیت پشت سر گذاشته است. این نمایش به قدری تاثیرگذار بوده که تاکنون یک شرکت خودرو ساز انگلیسی و یک شرکت آمریکایی، حاضر به سرمایه گذاری بر روی آن شده اند.

شرکت نانوفلوسل می‌گوید، خودروی آزمایشی کوانتینو ۲۵ از یک سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی برای پاشش سوخت استفاده می‌کند که با بهبود نرم‌افزارهای کنترل ترکیب سوخت، توانسته راندمان تولید انرژی را به بیش از ۱۵۰ کیلومتر در هر لیتر برساند و در تست ۳۵۰ هزار کیلومتر این پمپ های الکترولیت بدون هیچگونه خرابی از آزمایش بیرون آمده اند. این سیستم در حال حاضر حدود ۶۷۲ دلار قیمت دارد. شرکت نانوفلوسل قرار است تا اواخر سال جاری، یک به روز رسانی دیگر از این فناوری ارائه دهد.

در حال حاضر بزرگ‌ترین نقطه ضعف فن‌آوری جدیدbi-ION، تعداد کم ایستگاه‌های سوخت‌گیری است. چون این سوخت آلودگی های بسیار کمتری از سوخت های فسیلی دارد، با توجه به آلودگی گسترده هوای شهرهای بزرگ، این مشکل می توانند به سرعت بر طرف شود. از طرفی چون اصولاً در موتور خودرو های برقی، از وسایل متحرک کمتری استفاده می شود، صرفه جویی در تعمیر و نگاه داری اتومبیل های برقی می تواند به سرعت، اضافه قیمت آن را جبران کند.