تیم کوک، مدیرعامل اپل در سخنرانی خود در دانشگاه ناپل ایتالیا عنوان کرد: شرکت اپل همیشه به دنبال افرادی است که متفاوت فکر می کنند. او گفت: این شرکت در هنگام استخدام نیروهای جدید، به پنج ویژگی‌ توجه می‌کند. ما تاکنون به لطف برخورداری از کارمندانی که دارای این پنج خصوصیت هستند، توانسته ایم تا حد زیادی موفق و پیشرو باشیم. تیم کوک در ادامه گفت: استخدام نیروهای بااستعداد یک مسئله دوطرفه است، یعنی همان طور که این شرکت باید محل مناسبی برای رشد کارمندان باشد، کارمندان هم باید گزینه‌های مناسبی باشند برای کار در یک مشارکت مثمر ثمر.

شما خواننده عزیز ممکن است که برنامه ای برای استخدام شدن در شرکت اپل را نداشته باشید. ولی ممکن است که در مجموعه خود چندین کارمند داشته باشید یا خودتان کارمند یک شرکت باشید. پس، دانستن این پنج خصوصیت می تواند به شما دیدگاه جدیدی نسبت به روش کار کردن در یک شرکت موفق را بدهد. حالا با پنج ویژگی مورد نظر اپل در استخدام های جدید آشنا شوید.

۱- خصوصیت اول، ایمان داشتن به آینده:

ما به دنبال افرادی هستیم که وضعیت موجود را نمی‌پذیرند و می‌خواهند دنیا را تغییر دهند و همواره به دنبال یافتن افرادی هستیم که از ته دل بخواهند دنیا را تغییر دهند، زندگی مردم را غنی‌تر کنند و در پایان عمر با دنیایی وداع کنند که از قبل بهتر شده است. ایمان داشتن به آینده، نوعی نگرشی است که انسان ها را به انجام بهترین کارهایشان سوق می دهد. من بارها و بارها اینگونه افراد را دیده ام که نتایج غیرقابل باوری را ایجاد کرده اند.

خصوصیت دوم، کنجکاو بودن:

کنجکاوی یعنی آنقدر تشنه دانستن یک چیز باشید که درباره آن سوالات زیادی بپرسید، فارغ از اینکه فکر کنید این سوالات هوشمندانه هستند یا احمقانه‌. البته به نظر من هیچ سوال احمقانه‌ای وجود ندارد، چون ندانستن حماقت نیست، بلکه میل به دانستن نشانه هوشمندی است. وقتی یک نفر مانند یک کودک شروع به سوال پرسیدن می‌کند و سعی می کند فرد مقابل را تحت تاثیر قرار دهد تا به شکلی عمیق درباره سوالات او فکر کند، برای من بسیار شگفت‌انگیز است. در بسیاری از مواقع ما نمی دانیم مشکلات را چگونه باید حل کنیم، اما اگر به اندازه کافی کنجکاو باشیم، بالاخره سرنخ حل مسائل را پیدا خواهیم کرد. ما در شرکت اپل به دنبال این کنجکاوی ذاتی در افراد هستیم.

خصوصیت سوم، داشتن حس همکاری:

ما به دنبال افرادی هستیم که حس همکاری قوی داشته باشند، زیرا هیچکس نمی تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد. افراد قوی و کارآمد برای شرکت ما واقعاً نقش کلیدی دارند، اما زمانی که دو فرد قوی با هم همکار می‌کنند، نتیجه چهار برابر می شود و آنها می‌توانند کارهای شگفت‌انگیزی را با هم انجام دهند. تجربه به ما نشان داده، به صورت تیمی کارکردن، همواره نتایج باورنکردنی بدست می آورد. بنابراین ما به دنبال افرادی می گردیم که معتقد به کار گروهی و همکاری باشند.

خصوصیت چهارم، داشتن خلاقیت:

ما به دنبال افرادی می گردیم که با بکارگیری توانایی های ذهنی خود یک فکر یا مفهوم جدید ایجاد کنند. کسانی که متفاوت فکر ‌کنند و توان ساختن یا خلق ایده‌ها و راه‌حل‌های نو و مناسب برای حل مسائل و مشکلات را داشته باشند. کسانی که از کنار مشکلات به آسانی رد نشوند و باور نکنند که مشکل دائمی و همیشگی و غیر قابل حل است، بلکه آنقدر در اطراف آن قدم بزنند و از زوایای مختلف به مشکل نگاه کنند تا با استفاده از خلاقیت خود، برای آن راه حل پیدا کنند.

خصوصیت پنجم داشتن تجربه و تخصص:

هر کارمند باید در مورد هسته اصلی کارش متخصص باشد و این تخصص را علاوه بر تحصیلات علمی، از طریق آموزش و تجربه در محیط کار فرا گرفته باشد. مثلاً اگر به یک نیروی کار در حوزه طراحی صنعتی نیاز داریم. باید به دنبال کسی باشیم که این کار را بلد است و مهارت‌های آن را از طریق دانشگاه و یا در محیط کار کسب کرده است. در این صورت است که می توانیم با خیال راحت کارمند خود را در حیطه خود رها کنیم و او را در تلاش هایش آزاد بگذاریم.