کوکاکولا

از ۶ تا ۱۸ نوامبر (۱۵ الی ۲۷ آبان) امسال، کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، با نام COP27 و با هدف محدود کردن افزایش دمای جهانی، در شرم الشیخ مصر برگزار شد. هدف اصلی این کنفرانس، تعیین خط مشی و راهکار برای صنایع، مشاغل، سازمان های محیط زیست و دولت ها، جهت مقابله با وضعیت اضطراری آب و هوای جهانی است. در این کنفرانس هزاران نماینده از سراسر جهان گرد آمدند و توافق‌نامه‌هایی برای جلوگیری از گرم شدن خطرناک کره زمین و مبارزه با تغییرات آب ‌و هوایی امضاء کردند. امسال تمرکز کنفرانس بر روی نتایج و نحوه اجرای وعده های داده شده در کنفرانس های قبلی قرار داشت.

طبق روال سال‌های اخیر، در کنار جلسات سازمان ملل، یک نمایشگاه‌ برگزار شد که در آن شرکت ‌های تجاری، استارت‌آپ‌ها و گروه‌های صنعتی، با راه اندازی غرفه‌هایی سعی کردند تا در ادامه روند تبدیل شدن تغییرات اقلیمی به یک اولویت جهانی، فرصت‌های جدید کاری برای خود ایجاد کنند. قبل از شروع این کنفرانس تعدادی از شرکت های خصوصی دنیا از جمله آی‌بی‌ام، هیتاچی، اسکای، ماکروسافت، اسکاتیش پاور و کوکاکولا، قرارداد های مالی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار با دبیرخانه کنفرانس تغییرات آب و هوایی امضاء کردند و در نمایشگاه مجاور سالن های کنفرانس، غرفه هایی برپا کردند.

در این میان حمایت مالی شرکت کوکاکولا که غول نوشابه سازی جهان است و خود یکی از بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه ای و زباله پلاستیکی محسوب می شود، باعث واکنش شدید گروه های طرفدار محیط زیست شد. یک گروه زیست محیطی این شرکت را به عنوان “آلودکننده برتر جهان” توصیف کرد. طرفداران محیط زیست معتقدند، سرمایه گذاری کوکاکولا در کنفرانس تغییرات آب و هوایی می تواند با هدف نفوذ لابی های این شرکت بر تصمیمات نهایی کنفرانس COP27 باشد، تا اهداف اقتصادی شرکت کوکاکولا را در نظر داشته باشند.

شرکت کوکاکولا یکی از بزرگترین مصرف کنندگان پلاستیک در جهان است، این شرکت از گذشته های دور، همواره به دلیل نقش بزرگی که در تولید گازهای گلخانه ای و کمک به آلودگی پلاستیکی جهان داشت، مورد انتقاد قرار گرفته بود. در چهار سال اخیر نیز کوکا کولا همه ساله در میان شرکت های آلاینده پلاستیکی جهان، رتبه اول را داشته. این شرکت سالانه ۱۲۰ میلیارد بطری پلاستیکی یکبار مصرف تولید می‌کند که تبدیل به زباله پلاستیکی می شوند و ۸۰ درصد آنها پس از مصرف راهی اقیانوس ها می شوند. ۹۹ درصد مواد اولیه این حجم از پلاستیک‌، از سوخت‌های فسیلی بدست می آید که باعث انتشار گازهای گلخانه ای می شود و به گرمایش جهانی دامن می زند.

فعالان محیط زیست می‌گویند شرکت‌هایی که عملکردشان برخلاف روح این کنفرانس است، نباید در آن حضور پیدا کنند. امسال صدها موسسه مردم نهاد طرفدار محیط زیست، طی یک طومار آنلاین که نزدیک به ۳۰۰ هزار فرد و گروه آن را امضاء کردند، خواستار حذف شرکت کوکاکولا به عنوان حامی مالی کنفرانس شرم الشیخ شدند. در متن طومار آمده که تولید پلاستیک ار مشتقات نفت، باعث انتشار دی اکسید کربن می شود و بسیاری از بطری های یکبار مصرف کوکاکولا در کشورهایی فروخته می شود که امکانات بازیافت ندارند، در نتیجه این زباله ها یا اقیانوس ها را آلوده می کنند و یا سوزانده می شوند و کربن بیشتری را به جو می افزایند.

کوکاکولا در پاسخ اعلام کرد: برنامه ریزی آینده آنها مطابق با هدف سازمان ملل، مبتنی بر کاهش ۲۵ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ و رسیدن به انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ است. آنها می گویند ما برنامه های بلندپروازانه ای برای پاکسازی زباله های پلاستیکی از اقیانوس ها داریم و از تمام تلاش ها برای افزایش آگاهی در این مورد پشتیبانی می کنیم. کوکاکولا  تعهد می کند که تا سال ۲۰۳۰ یک سوم ردپای کربن خود را کاهش دهد. آنها می خواهند در سراسر جهان، به ازاء هر بطری که تولید می کنند، یک بطری یا قوطی نوشابه را بدون توجه به شرکت سازنده جمع آوری و بازیافت پایدار کنند.

روابط عمومی کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، در پاسخ تهیه کنندگان طومار اعلام کرد: چون این قرار داد بین شرکت کوکاکولا و مقامات مصری منعقد شده، آنها هیچ اختیاری در آن ندارند. روابط عمومی طومار را در اختیار مسئولان مصری برگزارکننده قرار داد، ولی مقامات مصری هیچ پاسخی به آن ندادند. در واقع در این دوره موضوع عدم حضور شرکت های آلاینده محیط زیست در مذاکرات COP27 مسکوت ماند.