از گذشته های دور مردم ساکن مناطق مرکزی اروپا، بر روی صخره های کنار رودخانه ها، علائمی حک می کردند تا هرگاه این علائم در اثر کم شدن آب رودخانه آشکار بشود، مردم بفهمند که سال آینده با گرسنگی مواجه خواهند شد. به همین دلیل به این سنگ نوشته ها «صخره گرسنگی» می گفتند. امسال در تعدادی از رودخانه های اروپا، این علائم بعد از زمانی بسیار طولانی، رویت شد. رودخانه البه که از جمهوری چک سرچشمه می گیرد و به آلمان می ریزد، دارای یکی از این صخره ها است. قدیمی ترین تاریخی که بر روی صخره رودخانه البه قابل خواندن است، مربوط به خشکسالی سال ۱۶۱۶ میلادی می باشد. تاریخ نگاری های قدیمی تری هم بر روی این سنگ وجود دارد که به دلیل پهلو گرفتن کشتی ها در مجاورت آن، به تدریج پاک شده اند. بر روی این سنگ به آلمانی نوشته شده، «Wenn du mich seehst،dann weine» که معنی آن می شود: «اگر مرا دیدی، گریه کن.» در جای دیگری نیز نوشته شده «وقتی این علامت زیر آب برود، زندگی دوباره رنگارنگ تر خواهد شد.»

امسال اروپا با ثبت ۰۰۰/۲۴ مرگ ناشی از گرما، یکی از گرم ترین تابستان های ثبت شده را پشت سر گذاشت. بر طبق برآوردهای هواشناسی اروپا این گرما در۵۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. در این تابستان، دمای شهر پر باران لندن به بیش از۴۰ درجه سانتیگراد رسید که در تاریخ مدون این شهر بی سابقه بود. در کشورهای ایتالیا و اسپانیا و پرتقال که به گرما عادت دارند، تابستان امسال غیرقابل تحمل شد. دمای هوا در شهرهای باداخوس و سویا در اسپانیا در بعضی از روزهای ماه ژوئن( تیر ماه) به ۴۶ درجه سانتیگراد رسید که برای مردم طاقت فرسا بود.

محققان اقلیمی برآورد کرده اند که ۴۷ درصد خاک اروپا امسال تحت تاثیر شدید خشکی و گرما قرار گرفته و به دلیل کمبود بارش باران، خاک تا حد زیادی رطوبت خود را از دست داده و پوشش گیاهی ۱۷ درصد از خاک اروپا، تحت استرس شدید قرار گرفته است. رودخانه‌های سرتاسر این قاره نیز شاهد کاهش شدید سطح آب خود بودند. سطح آب رودخانه راین در اوایل ماه آگست، در نزدیک مرز هلند و آلمان، به صفر رسید و خط کشتیرانی داخل رودخانه، به دلیل افت شدید آب، برای مدتی از فعالیت باز ایستاد. کارخانه های اطراف رود راین چون حمل و نقل شان از طریق این رود انجام می شد، تولید را برای مدتی تعطیل کردند. کاهش سطح آب در رودخانه پو ایتالیا، موجب شد که یک بمب ۵۰۰ کیلویی جا مانده از دوران جنگ جهانی دوم، سر از آب بیرون بیاورد.

در تابستان گذشته کشاورزان فرانسه نیز مانند همسایگان خود ضربه سختی از گرم شدن هوا و خشکسالی متحمل شدند. به دلیل خشک شدن رودخانه ها و نهرهای آب، دامداران فرانسوی مجبور شدند برای تغذیه دام های خود به آب لوله کشی شهری روی آوردند. در اسپانیا حجم آب ذخیره شده در مخازن ۳۵ درصد کمتر از میانگین ۱۰ سال گذشته شد و سطح آب مخازن بقدری پائین رفت که کشاورزان مجبور شدند صدها درخت آواکادو را با دست خود ببرند تا بقیه را از بی آب نجات دهند. در پرتقال سطح وسیعی از جنگل ها به دلیل خشکی و گرمای هوا آتش گرفت که خاموش کردن آن چندین هفته طول کشید و صدها هکتار از جنگل ها از بین رفت.

فریجا وامبورگ دانشمند ارشد اقلیم شناس آلمانی می گوید: اموج ‌شدیدی از گرما در سراسر اروپا، همراه با شرایط غیرمعمول از نظر بارندگی، منجر به تابستانی طاقت فرسا در تابستان گذشته شد و از نظر گرمی هوا تمام رکورد های سال های گذشته را شکست و با ایجاد خشکسالی و آتش‌سوزی، محیط زیست و مردم اروپا را تحت تأثیر قرار داد. او می گوید، بدون در نظر گرفتن تاثیرات انسانی در انتشار گازهای گلخانه ای و افزایش گرمایش جهانی، چنین تغییرات آب و هوایی، با این شدت و با این سرعت تقریباً غیرقابل تصور است.

مردم اروپا اکنون در قرن ۲۱ میلادی زندگی می کنند. با وجود بازارهای جهانی مواد خوراکی و سیلوهای ذخیره ملی و همچنین وسایل حمل و نقل سریع، به نظر نمی رسد که خشکسالی اخیر اروپا و رویت شدن علامت اخطار بر روی صخره گرسنگی، اشکی از دیده کسی جاری کرده باشد. بخصوص که اروپا از نظر مالی غنی است و می تواند طلا بدهد و غذا بخرد. البته تا وقتی که غذایی برای فروش در جهان وجود داشته باشد، چون اگر به دلیل رعایت نکردن انتشار گازهای گلخانه ای و افزایش گرمایش جهانی، مواد غذایی در سایر نقاط جهان نیز کمیاب شود، آنگاه کشورهای ثروتمند هم باید به جای غذا، طلا بخورند!