حمام فضایی

به دلیل کمبود شدید آب در جهان، در تابستان امسال هر لحظه امکان دارد آب شهرهای بزرگی مانند کیپ تاون، لس آنجلس، سائوپائولو و تهران قطع شود، شهرهایی که بخش عمده ای از آب آشامیدنی آن صرف استحمام ساکنانش می شود. پس شاید بهتر باشد برای جلوگیری از بحران قطعی آب، شهرهای پر جمعیت جهان در شیوه استفاده خود از این عنصر حیاتی تجدید نظر کنند. بر اساس آمار (آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا)، سالیانه ۷ میلیارد متر مکعب آب آشامیدنی، فقط صرف دوش گرفتن مردم آمریکا می شود. این درحالی است که سد عظیم هوورکه تامین کننده بخشی از آب ایالت های آریزونا، نوادا و کالیفرنیا است، امسال در معرض خشک شدن قرار گرفته.

مهرداد محجوبی، مهندس سوئدی، ایرانی تبار که تنها ۲۹ سال سن دارد، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی «لوند» در جنوب سوئد است. وی موفق به اختراع یک تکنولوژی انقلابی شده که هنگام استحمام، بیش از نود درصد در مصرف آب و هشتاد درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. او در مصاحبه ای که اخیراً با CNN انجام داد می گوید: طرح اولیه این دوش به هیچ وجه ایده تازه ای نیست و دقیقا مانند حمام فضانوردها است. در حمام فضایی، آب در یک سیستم مداربسته بازچرخانی می شود. یعنی آب ولرم از بالا بر روی سر مصرف کننده می ریزد و از زیر پا به سمت راه آب رفته و جمع آوری می شود. سپس این آب به سرعت تصفیه شده به شکل آبی بهداشتی و استاندارد مورد استفاده مجدد قرار می گیرد.

مهرداد محجوبی در ادامه می گوید: من با خودم فکر کردم با توجه به بحران های جهانی آب و در حالی که ۲ میلیارد نفر از مردم جهان از کم آبی شدید رنج می برند و با توجه به اینکه آب یکی از مهم‌ترین نیازهای امروز بشر است و متاسفانه به طرز صحیح مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، پس چرا از این روش در روی زمین استفاده نکنیم؟ به همین انگیزه شروع به طراحی و ساخت یک سیستم دوش کم مصرف کردم که نه تنها استفاده از آن به آسایش مصرف کننده لطمه نمی زند، بلکه فشار آب آن از متوسط فشار آب دیگر دوش ها بیشتر و حرارت و شدت جریان آب همواره یکنواخت است.

پروژه (حمام آینده)، یک سیستم تصفیه کننده آب با تکنولوژی پیشرفته است که آب حمام را همزمان، در حالیکه مصرف کننده در حال شست و شوی بدن خود است، باسرعت بازیافت و تصفیه می کند. در نتیجه صرفه جویی زیادی در مصرف آب بدست می آید و از آنجا که این روند بسیار سریع صورت می گیرد، آب در طول پروسه تصفیه حرارت خود را تا حد زیادی حفظ می کند، در نتیجه با اندکی گرم کردن برای استفاده مجدد آماده می شود. این عملکرد باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود.

طبق یک استاندار جهانی به صورت متوسط هر فرد برای یک استحمام ده دقیقه ای حدود ۷۵ لیتر آب مصرف می کند. سیستم (حمام آینده) می تواند مصرف آب را تا مقدار ۵ لیتر یعنی ۱۵ برابر، کاهش دهد. به استناد تحقیقات انجام شده در اروپا، این میزان صرفه جویی در مصرف آب و انرژی، می تواند از قبض آب و برق یک خانواده چهار نفره، سالیانه هزار یورو بکاهد. این سیستم در مکان‌هایی که با کمبود آب مواجه هستند، دارای مزایای آشکاری است. همچنین در مکان هایی مانند باشگاه های ورزشی، استخرها، هتل ها، خانه سالمندان و بیمارستان ها که روزانه افراد زیادی در آنجا حمام می کنند، بسیار مفید است.

مهرداد محجوبی می گوید: از همین حالا باید استفاده از این سیستم را آغاز کنیم، پیش از آنکه به دلیل کمبود آب، استفاده از آن تبدیل به یک ضرورت شود. قدم بعدی من این است که نه فقط به خاطر صرفه جویی در مصرف آب و انرژی، بلکه با هدف استفاده هوشیارانه از منابع آب موجود در کره زمین، این اختراع را برای استفاده همگان آماده کنم. این تکنیک می تواند در تمام نقاط دنیا که با کمبود آب مواجه هستند، برای حفظ بهداشت عمومی و کنترل مصرف آب، مورد استفاده قرار گیرد.