خلاقیت

خلاقیت، بیرون آوردن یک خرگوش از درون یک کلاه خالی نیست، بلکه استفاده کردن به موقع و سریع از چیزهایی است که در حال حاضر وجود دارند، البته با روشی نوین که قبلاً به این شکل انجام نشده است. یکی از لازمه های حل مشکلات و مسائل به شکلی خلاقانه، استفاده از روش های جدید و امتحان نشده است. شما اگر می خواهید خلاقانه رفتار کنید، فکر نکنید یک روز صبح از خواب بیدار می شوید و بلافاصله یک فکر خلاقانه به شما الهام می شود. اگر ایده ای هم در وقت خواب به شما الهام شود، حتماً ثمره تلاش زیادی است که در روزهای گذشته انجام داده اید و ذهن شما با آن درگیر بوده. واقعیت این است که خلاقیت، با تمرین و تکرار و یادگیری بوجود می آید و فقط پس از عرق ریختن فراوان خود را نشان خواهد داد.

یک فرد خلاق باید ریسک پذیر باشد و توان نادیده گرفتن شک ها و قدرت رویارویی با ترس ها را داشته باشد. افراد خلاق همواره افکار خود را به چالش می کشند و هزاران مسیر مختلف را برای رسیدن به یک مقصد مشخص امتحان می کنند. آنها توانایی ارائه ایده های جدید و هیجان انگیز را دارند و می توانندکارها را با شیوه ای متفاوت از روش های مرسوم به سرانجام برسانند. دست پیدا کردن به خلاقیت روش هایی دارد که در اینجا چند تا از مهم ترین آنها را کالبد شکافی می کنیم.

۱- از آزمایش و خطا نهراسید

خلاقیت مانند استخراج طلا از معدن است. یک معدنچی طلا باید صدها کیلو خاک و سنگ معدن را سرند کند و بکاود تا چند گرم طلا بدست آورد. یک نویسنده خلاق هم ممکن است ده ها صفحه مطلب بنویسد تا یک یا دو جمله خلاقانه در میان نوشته هایش پیدا کند. توماس آلوا ادیسون در حدود دو هزار ماده مختلف را برای ساختن رشته نورانی داخل لامپ، امتحان کرد. وقتی هیچ کدام به طور رضایت بخشی عمل نکرد، دستیارش به او گفت همه کارهای ما بیهوده است. ادیسون در پاسخ گفت: ما اکنون می دانیم که دو هزار ترکیب از مواد وجود دارند که نمی توانیم از آنها برای ساختن یک لامپ استفاده کنیم.

۲- به خود زمان بدهید

یک کار خلاقانه ممکن است به صورت آنی و فوری تجلی کند، ولی بدون ریشه و صرف وقت هیچ خلاقیتی به نتیجه نمی رسد. شما باید به خود زمان بدهید تا یک ایده در مغز شما خوب ورز داده شود. خلاقیت زمانی خود را به شما نشان می دهد که بر روی جزئیات ایده یا مفهوم ذهن خود کار کرده باشید. در هر تلاش خلاقانه باید به خودتان اجازه دهید، تا هرکجا که لازم است  برای آن وقت بگذارید ، آزمون و خطا انجام دهید.

۳- کارها را به اتمام برسانید

زمان گذاشتن برای تحقیق، برنامه ریزی و آماده شدن یک ایده، حد و حدودی دارد و نباید اجازه دهیم این مرحله به درازا بکشد. نیازی نیست که با اولین تلاش خود، دنیا را به آتش بکشید. مهم نیست که یک فکر و ایده چقدر خوب یا بد انجام می شود، مهم این است که انجام شود. شما در آینده فرصت خواهید داشت تا عیب و ایرادها را بر طرف کنید. هیچ هنرمند، ورزشکار، کارآفرین یا دانشمندی وجود ندارد که با کارهای نصفه نیمه به نتایج درخشانی رسیده باشد.

۴- کار خود را قضاوت نکنید

به صورت طبیعی هرکس میل دارد کارهای خود را قضاوت کند. وقتی شروع به قضاوت کار خود می کنید، وقتی به این نتیجه می رسید که خلاقیت شما آنطور که انتظارش را داشتید فوق العاده نیست، طبیعی است که احساس ناامیدی کنید. اما نکته کلیدی این است که اجازه ندهید نارضایتی که ناشی از قضاوت است، شما را از ادامه کار باز دارد و مانع تحول شما شود. مطمئناً افکار و ایده های شما برایتان بسیار اهمیت دارد، اما آنقدر در مورد آنها جدی نباشید که نتوانید به اشتباهات خود بخندید.

۵- نتایج کار خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

بازخورد دیگران به کار شما، می تواند به خلاقیت شما کمک کند تا بتوانید کارهای خلاقانه تری ارائه کنید. پس بهتر است روند کارهای خود را به صورت عمومی به اشتراک بگذارید. اشتراک گذاری باعث می شود که شما برای ایده هایتان حامی و خریدار پیدا کنید. دنیا در جستجوی افراد خلاق است و ممکن است ایده ای که برای شما پیش پا افتاده به نظر می رسد، برای اشخاص دیگر درخشان باشد و آنها شما را کشف کنند. بهترین راه این است که ایده خود را با متخصصان و کتاب های علمی راستی آزمایی کنید. البته بهتر است ایده هایتان را فقط با مراجع معتبر به اشتراک بگذارید و تمام جوانب برای اینکه ایده شما لو نرود و سرقت نشود را رعایت کنید.