شرکت مرسدس بنز، هم اکنون در سراسر جهان ۳۰ کارخانه اتومبیل سازی دایر و سه کارخانه در حال ساخت دارد که بیش از ۷۸۰۰۰ کارگر در آنها مشغول به کار هستند. یک کارخانه جدید اخیراً در منطقه سیندلفینگن، در ۲۰ کیلومتری دفتر مرکزی دایملر در اشتوتگارت آلمان به بهره برداری رسید. شرکت مرسدس بنز این کارخانه را (Factory 56) نام گذاری کرده که از سه ویژگی خاص برخوردار است. اولاً خط تولید این کارخانه بسیار انعطاف پذیری است، یعنی بسته به نیاز بازار، می توان خط تولید را به سرعت تغییر داد و مدل‌های متنوعی از اتومبیل سواری، شاسی بلند، هیبریدی و الکتریکی را در یک خط مونتاژ کرد. ثانیاً تمام کنترل ها و فرمان های این کارخانه الکترونیک هستند و از طریق وای فای عمل می کنند و بالاخره ویژگی سوم این است که محصولات این کارخانه کمترین آلاینده ها را دارند و حتی در شیوه تولید آنها نیز از روش های پایدار و سبز استفاده شده است.

در شرایطی که صنایع قرار است تا سال ۲۰۵۰ به صفر مطلق کربن برسند، یکی از دغدغه های کارخانه ۵۶، رعایت مسائل محیط زیستی است. در این کارخانه، هم محصول نهایی و هم مراحل تولید، با شیوه های نوین طراحی شده تا اهداف زیست محیطی را تامین کند. حالا کارخانه ۵۶ با استفاده از تکنولوژی های مدرن، به عنوان یک مرکز تولید محصولات بدون کربن شناخته می شود و بالاترین الزامات زیست محیطی در آن رعایت شده و استاندارد جدیدی را برای صنعت خودرو بوجود آورده است.

مساحت این کارخانه ۲۲۰ هزار مترمربع، یعنی به اندازه ۳۰ زمین فوتبال است. ساختمان آن با سرمایه ای معادل ۷۳۰ میلیون یورو ساخته شده و در آن ۶۴۰۰ تن فولاد به کار رفته که معادل فولاد مصرف شده در برج ایفل است. بعلاوه هزینه تاسیسات و ماشین آلات و ربات های این کارخانه ۲/۱ میلیارد یورو برآورد می شود. در برنامه تولید (Factory 56) ساخت انواع خودروهای لوکس با موتورهای بنزینی و اتومبیل های هیبریدی، موتورهای الکتریکی و همچنین خودروهای خودران بدون راننده (DTS)، پیش بینی شده است.

این کارخانه از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند و مصرف آب و تولید ضایعات در آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. خط تولید این کارخانه کاملاً  بدون کاغذ است و کارگران وکارکنان، فقط با مانیتور و آی پدهای دستی اطلاعات را دریافت و نتیجه را ارسال می کنند. خط تولید کارخانه ۵۶، با خطوط تولید مرسوم در صنعت اتومبیل سازی کاملاً متفاوت است. در این کارخانه ۳۰۰ ارابه بدون راننده، در سطح کارخانه وظیفه انتقال قطعات را به کنار اتومبیل های در حال مونتاژ بر عهده دارند. اتومبیل در دست ساخت به جای حرکت در طول خط مونتاژ، تقریباً در یک مکان ایستاده و ربات ها و کارگران به آن دسترسی ۳۶۰ درجه دارند. این روش باعث صرفه جویی در فضای کار، تعداد ربات و زمان مونتاژ می شود. با این شیوه یک ربات می تواند چندین وظیفه متنوع را به تنهایی انجام دهد. در نتیجه از تعداد ربات ها کاسته شده و زمان مونتاژ نیز ۲۵ درصد سریع تر شده است.

ساختمان اصلی کارخانه برای نخستین بار از بتن بازیافتی ساخته شده. یک سیستم جمع آوری آب باران در سقف ساختمان تعبیه شده که آب مورد نیاز کارخانه و فضای سبز را تامین و ذخیره سازی می کند. ۴۰ درصد از سطح پشت بام این ساختمان با پنل های خورشیدی پوشیده شده که سالانه ۵۰۰۰ مگاوات برق تولید می کند و در اکثر مواقع، برق مورد نیاز کارخانه را بدون آلودگی و انتشار گازهای گلخانه ای تامین می نماید. ۴۰ درصد دیگر از فضای سقف، به کاشت گیاهان اختصاص یافته تا با ایجاد یک سیستم تهویه طبیعی، کیفیت هوای داخل سالن ها را بالا ببرند. ۲۰ درصد باقی مانده فضای سقف نیز با پنجره های بزرگی پوشانده شده که قابلیت باز و بسته شدن دارد. از این پنجره ها نور طبیعی وارد سالن های تولید می شود و در زمانی که هوا مناسب است، با باز کردن پنجره ها کارکنان از هوای طبیعی استفاده می کنند. در نتیجه مصرف انرژی برای تهویه سالن ها و روشنایی کاهش پیدا می کند. معماران نام این سیستم را آسمان آبی (Blue-Sky) گذاشته اند، چون استفاده از نور روز و دیدن رنگ آسمان، فضای دلپذیر را برای کارکنان بوجود می آورد. به نظر کارشناسان مجموعه این عملیات علاوه بر صرفه جویی در انرژی، باعث افزایش روحیه کارگران و بالا رفتن راندمان کار می شود.