از ۹ الی ۱۱ فوریه ۲۰۲۲، سران بیش از ۱۰۰ کشور جهان، به صورت حضوری و یا از طریق ویدیو کنفرانس، در اجلاسی با عنوان یک اقیانوس(One Ocean) درکشور فرانسه حضور پیدا کردند. نام اجلاس را به این دلیل (یک اقیانوس) گذاشتند، چون پنج اقیانوسی که ۷۵ درصد از سطح کره زمین را به خود اختصاص داده اند همگی به هم متصل هستند. در واقع فقط یک اقیانوس هستند که نام های متفاوت ولی سرنوشت مشترکی دارند. خانم فون درلاین که هم اکنون رئیس پارلمان اروپا است، اولین سخنران این اجلاس بود. او یک سیاستمدار آلمانی است که از سال ۲۰۱۹، در این جایگاه فعالیت می کند. در اینجا می توانید متن سخنرانی فون درلاین در باره نقش حیاتی اقیانوس ها را مطالعه کنید.

خانم فون درلاین: از میزبانی شما در ساحل زیبای بریتنی در فرانسه متشکرم. از شما سپاسگزارم که به من اجازه دادید در مورد چالش‌هایی که برای مراقبت از اقیانوس‌ها در پیش رو داریم، نظراتم را با شما رهبران جهان در میان بگذارم. مهمانان محترم، هزاران سال است که اقیانوس منبع الهام برای هنر و ادبیات جهان است. در حماسه اودیسه و ایلیاد، اثر هومر که اولین قطعه موجود ادبیات اروپایی است و نزدیک به ۳۰۰۰ سال قبل سروده شده، ایلیاد از اقیانوس به عنوان «جایی که همه چیز در آن متولد می شود» صحبت می کند. این به ما یادآوری می نماید که مهم نیست در کجای کره زمین زندگی می کنیم، مهم این است که همه ما انسان ها به اقیانوس وابسته هستیم و اقیانوس در واقع سیستم پشتیبانی از حیات سیاره ما محسوب می شود. هر نفسی که می کشیم به مدد اقیانوس است، چون نیمی از اکسیژنی را که تنفس می کنیم اقیانوس به ما می دهد و مقدار زیادی از کربنی را که وارد جو می شود، اقیانوس ها به خود جذب می کنند. کل شرایط آب و هوای جهان به اقیانوس ها بستگی دارد. ابرها از روی اقیانوس ها بر می خیزند و در تمام نقاط جهان می بارند و سرچشمه باروری و زایش حیات می شوند. ما در اروپا زمستان های معتدلی داریم، زیرا اقیانوس ها در هر ثانیه میلیون ها تن آب گرم را از مناطق گرمسیر، به سمت ما پمپ می کنند. اقیانوس ها در جهت تبادل دمای هوای جهان و تعادل زیست محیطی و تامین منابع غذایی و همچنین برای ایجاد امکان مسافرت و تجارت، همیشه برای بشریت نقش کلیدی داشته. در حال حاضر۹۰ درصد کالاهای مبادله شده درجهان، بر روی امواج اقیانوس ها حمل می شوند. اقیانوس برای انسان سرچشمه زندگی، تغذیه، انرژی و کسب و کار است و این باید برای ما مسئولیت مشترکی ایجاد کند، به خصوص حالا که اقیانوس ها در خطر هستند.

اقیانوس ها عظیم، بی قرار و وحشی هستند و زمانی که ما در کنار ساحل می ایستیم، در مقابل آن احساس کوچکی می کنیم. اقیانوس ها با همه عظمت و بزرگی خود، در عین حال بسیار شکننده هستند و حتی توسط اعمال نادرست تک تک افراد بشر تهدید می شوند. در صد سال اخیر بی توجهی به اکوسیستم دریایی و ماهیگیری پایدار، آلودگی اقیانوس ها به ویژه آلودگی های ناشی از پلاستیک، آلودگی بوسیله مواد شیمیایی و نفتی، همچنین بهره برداری بیش از حد از منابع دریایی، به شدت افزایش پیدا کرده. این شرایط نه تنها بر تغییرات آب و هوایی جهان موثر است، بلکه موجب از بین رفتن منابع غذایی و گونه های جانوری در اقیانوس ها شده است. حالا شرایط به جایی رسیده که مراقبت از اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها تبدیل به یک وظیفه بزرگ جهانی شده و نیازمند تلاش‌ جمعی ما است. در واقع زمان اتحاد بین ما و اقیانوس فرا رسیده تا دوباره اجازه ‌دهیم اقیانوس‌ها مملو از زندگی شوند.

هم اکنون به دلیل گرمایش جهانی و گرم شدن آب اقیانوس ها، یخچال های طبیعی در قطب جنوب و شمال به سرعت در حال ذوب شدن هستند، یخچال های که مساحت آنها ۵/۱ برابر قاره اروپا هستند. ذوب شدن این یخ ها سطح آب را در کل اقیانوس های جهان بالا می برد و چون این اقیانوس ها به هم وصل هستند، بالا آمدن آب اقیانوس، جزیره های کوچک و سواحل پست را به شدت تهدید می کند. اقیانوس یک عرصه ژئوپولتیک است، که می باید مرزی برای گسترش همکاری ها و قوانین بین المللی باشد. ما برای حفظ این عرصه ژئوپولتیک، به یک توافق بین المللی نیاز داریم، یک سند الزام آور قانونی که به طور پایدار، دریاهای آزاد را اداره کند. ما خواستار تصویب یک معاهده دور اندیشانه برای حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی دریایی در تمام مناطق جهان هستیم.

امروز که ما اینجا گرد هم آمده ایم، باید به قدرت و مسئولیت بزرگی که به عنوان نوع بشر داریم پی ببریم. پس بهتر است از کوچک اندیشی دست برداریم. همه راه حل ها باید راه حل های مشترک باشند. این کار پتانسیل قدرت دیپلماسی علمی را برای غلبه بر مشکلات اقیانوس ها و برای بهبود زندگی انسان ها، به نمایش خواهد گذاشت. باید باور کنیم که ماموریت ما به بزرگی و وسعت اقیانوس ها است. خانم ها و آقایان، امیدوارم در این اجلاس چندین قطعنامه مهم به نفع اقیانوس ها صادر و به خوبی اجرا شود. بیاید آستین ها را بالا بزنیم و اقیانوس ها را نجات دهیم.