همه روزه موضوعات زیادی بر سر راه ما قرار می گیرند که باید درباره آنها تصمیم گیری کنیم. تصمیم گیری یکی از مهارت های زندگی برای شناسایی و انتخاب بهترین گزینه ها است. برخی از تصمیم ها کوچک و کم اهمیت هستند اما برخی، اثرات مهمی بر زندگی ما باقی می گذارند. بهتر است برای داشتن حس رضایت از زندگی، بخصوص در موارد مهم، بتوانیم انتخاب‌های عاقلانه داشته باشیم. تصمیم گیری برای انتخاب رستوران یا رنگ لباس، هرچند پیچیدگی های خاص خودش را دارد، ولی یک تصمیم گیری کم اهمیت و گذرا محسوب می شود. اما اگر بخواهید مثلاً بخش بزرگی از سرمایه خود را در بورس یا بیت کوین سرمایه گذاری کنید و یا بخواهید مهاجرت کنید، اینها دیگر یک تصمیم گیری مهم هستند که اثرات آن سال های زیادی بر زندگی شما سایه خواهند افکند.

تصمیم‌گیری فرآیندی است که معمولاً منجر به انتخاب می شود، هر انتخاب ممکن است نتایج غلط یا درستی به همراه داشته باشد. برای رسیدن به یک تصمیم گیری خوب، باید مراحل مختلفی را در نظر بگیرید و به صورت سیستماتیک آنها را مورد بررسی قرار دهید تا در نهایت به یک تصمیم خوب و عاقلانه دست پیدا کنید. در اینجا ۴ مرحله از روش علمی تصمیم گیری موثر و مفید معرفی می شود. رعایت این روش و طی کردن مراحل مختلف آن، احتمالاً می تواند جلوی بلاتکلیفی و اخذ تصمیمات غلط را بگیرد.

مرحله ۱: چارچوب تصمیم گیری را مشخص کنید. مثلاً از خود بپرسید «با این تصمیم چه مشکلی را می خواهم حل کنم؟» پاسخ این سوال به شما کمک می کند تا به جای برخورد احساسی با تصمیم خود، منطقی رو برو شوید. مثلاً اگر بخواهید وارد بورس شوید، باید از خود بپرسد بورس برای شما چکار می تواند بکند؟ اگر قصد شما این باشد که به سرعت پول دار شوید، ناچار هستید سرمایه خود را بر روی سهام های پر ریسک و خطرناک سرمایه گذاری کنید. در نتیجه احتمال اینکه پول خود را از دست بدهید زیاد است. این اتفاقی است که می تواند درست برعکس هدف شما حرکت کند و حتی سرمایه محدود شما را هم از بین ببرد.

مرحله ۲: اطلاعات لازم برای تصمیم گیری را جمع آوری کنید. این کار به درک بهتر  شما از آنچه که می خواهید انجام دهید کمک می کند و امکان می دهد که با مطلع بودن از ایده ها و روش های متنوع، تصمیم گیری کنید. بهتر است تا حد ممکن اطلاعاتی که مستقیماً با موضوع تصمیم شما ارتباط دارد را از منابع متنوع جمع آوری کنید. انجام این کار به شما کمک می کند تا درک بهتری از جوانب موضوع پیدا کنید و انواع راه حل های احتمالی در ذهنتان شکل پیدا کند. همیشه با افراد مورد اعتماد و با متخصصان اهل فن مشورت کنید. این کار به شما کمک می کند تا در زمان ارزیابی گزینه ها، بتوانید راه حل های امتحان شده و بدور از رویا و آرزو را در نظر بگیرید. متاسفانه امروزه اطلاعات غلط و گمراه کننده بخصوص در فضای مجازی، فراوان دیده می شود، اطلاعاتی که از طرف رویا فروشان منفعت طلبی که خودشان در ماجرا ذی نفع هستند، با ظاهری تخصصی و علمی به خورد مخاطبان داده می شود.

مرحله ۳: اطلاعات خود را از منابع متعدد و متنوع بدست آورید. اگر در هنگام بررسی شرایط، فقط به یک منبع متکی شوید و یا به شایعات اجتماعی و یا ادعای دیگران توجه کنید، احتمال خطا برایتان زیاد می شود. اصولاً شرایط افراد مختلف، با هم متفاوت است و ممکن است با شرایط شما همخوانی نداشته باشد. پس اگر بتوانید گزینه های بیشتری را بررسی کنید، احتمالاً تصمیم گیری درست تری خواهید داشت. البته برای پیدا کردن افراطی اطلاعات نباید وقت خود را تلف کنید، چون ممکن است زمان طلایی تصمیم گیری را از دست بدهید و همین اطلاعات زیادی، شما را از تصمیم گیری بترساند. رفتن به دنبال اطلاعات خارج از اندازه همیشه گمراه کننده  است و می تواند شما را برای هر نوع تصمیم گیری فلج کند.

مرحله ۴: پیامدهای تصمیمات خود را در نظر بگیرید. در وحله اول باید ببینید تصمیم نهایی چه تأثیری بر آینده شما، یا دیگران خواهد داشت. این یک گام ضروری است، زیرا اجازه می دهد تا شما با بررسی جوانب مثبت و منفی و عواقب، انتخاب خود را بررسی کنید. باید پیش بینی کنید که اگر انتخاب شما، به هر دلیل با شکست مواجه شد، آیا توان تحمل این میزان از خسارت را دارید؟ آیا ممکن است شکست شما از نظر روحی و مالی، به خانواده و اطرافیان شما ضربه های سنگین و غیر قابل جبران وارد کند؟

این ۴ مرحله ابزاری است که به شما کمک می کند تا از میان دریایی از دو دلی ها و چه کنم ها عبور کنید و احتمال یافتن انتخاب های صحیح و مثبت را افزایش دهید.