فناوری

بعد از بروز کرونا، به نظر رسید واکسن هایی که بر مبنای فناوری (mRNA) تولید و مورد استفاده قرار گرفتند، در مدت کوتاهی به دلیل نیاز جهانی کشف و ساخته شدند. در صورتی که تحقیقات بر روی این نوع واکسن از دهه ۱۹۷۰ آغاز شده بود. اصولاً ایده های جدید هرگز یک شبه به ثمر نمی رسند، بلکه معمولاً سال ها طول می کشد تا یک فناوری جدید به نتیجه برسد. در اینجا چند فناوری که سال ها است بر روی آنها تحقیقات و آزمایش انجام شده و ممکن است در سال ۲۰۲۲ به ثمر برسد، معرفی می شود. این اطلاعات ممکن است برای کسانی که به دنبال بازار ها وکالاهای جدید هستند، مفید باشد.

پمپ های حرارتی

حدود یک چهارم انرژی مصرفی جهانی، برای گرم کردن ساختمان ها در فصل سرما مصرف می شود. در حال حاضر بیشتر این گرمایش به وسیله سوزاندن زغال سنگ، گاز و نفت تامین می شود. اگر دنیا بخواهد به اهداف کنترل گرمایش جهانی دست پیدا کند، باید در این شیوه تغییراتی ایجاد نماید. مناسب ترین راه جایگزین، استفاده از پمپ های حرارتی است. این پمپ ها برعکس یخچال کار می کنند، یعنی هوای سرد را از بیرون می گیرند و پس از گرم کردن به درون ساختمان می دمند. با این سیستم می توان به ازای هر کیلووات برق، ۳ کیلووات گرما بدست آورد که نسبت به سایر وسایل گرم کننده، راندمان بهتر و آلودگی کمتری دارد.

هواپیماهای هیدروژنی

برقی کردن حمل و نقل جاده ای هم اکنون در حال اجرا است. البته باتری ها فعلاً می توانند هواپیماهای کوچک را در پروازهای کوتاه تغذیه کنند، ولی پرواز هواپیماهای غول پیکر در مسافت های طولانی موضوع دیگری است که اکنون از عهده باطری ها بر نمی آید. شرکت ZeroAvia، مستقر در کالیفرنیا، قصد دارد یک هواپیمای ۲۰ نفره با سیستم پیشرانه هیدروژنی را در سال ۲۰۲۲ تکمیل و روانه بازار کند.

کشاورزی عمودی

هم اکنون نوع جدیدی از کشاورزی در حال رشد است که در آن گیاهان در یک محیط بسته و کنترل شده و در سینی های چند طبقه پرورش پیدا می کنند. در این روش به دلیل نیاز به زمین محدود، می توان تولیدات کشاورزی را در نزدیک بازار مصرف انجام داد. در نتیجه هزینه های نگهداری و حمل و نقل کاهش پیدا خواهد کرد. روشنایی LED این فرآیند را ارزان‌تر و رشد گیاهان را سریعتر می کند. در این روش مصرف آب به حداقل می رسد و انتشار گازهای گلخانه ای کاهش پیدا می کند و به دلیل عدم امکان نفوذ حشرات و آفت ها، نیازی به انواع سموم و آفت کش نیست. در بریتانیا شرکت جونز فود بزرگترین مزرعه عمودی جهان را با مساحت ۱۳/۷۵۰ متر مربع، در سال ۲۰۲۲ افتتاح خواهد کرد.

کشتی های کانتینر بر بادبانی

کشتی های باری سوخت زیادی مصرف می کنند و ۳ درصد از گازهای گلخانه ای را تولید می نمایند. سیستم بادبان که سابقه ای چند هزار ساله دارد، با استفاده از نیروی باد، کشتی ها را به حرکت در می آورد. در سال ۲۰۲۲ شرکت میشلن فرانسه یک کشتی باری مجهز به بادبان را به دریا خواهد انداخت که بدون کاسته شدن از سرعت و قدرت کشتی،۲۰ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد نمود.

ایمپلنت های استخوانی با چاپ سه بعدی

سال ها است که محققان با استفاده از چاپگر سه بعدی و مواد بیولوژیکی، به تکنیک هایی برای ایجاد اندام مصنوعی دست پیدا کرده اند. هدف نهایی در این روش گرفتن چند سلول از فرد بیمار و تولید اندام‌های کاملاً کاربردی برای پیوند اعضاء است. این هدف تا نتیجه نهایی برای اندام های گوشتی، هنوز فاصله زیادی دارد. اما ساخت استخوان ها، مشکلات و پیچیدگی کمتری دارند. دو استارت آپ Particle3d و Adam، امیدوارند که در سال ۲۰۲۲ با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی، استخوان هایی برای کاشت در بدن انسان تولید کنند. هر دو شرکت از مواد معدنی دارای کلسیم برای چاپ استخوان ها استفاده خواهند کرد.

هواپیمای مافوق صوت با صدای کمتر

هواپیمای مافوق صوت کنکورد، با سرعتی در حدود دو برابر سرعت صوت، برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ وارد خطوط هوایی شد. یکی از اشکالات این هواپیما صدای زیاد موتورهای آن بود که خواب مردم اطراف فرودگاه ها را آشفته می کرد. بالاخره در سال ۲۰۰۳ این هواپیما از رده خارج شد. حالا پس از دو دهه دانشمندان توانسته اند با استفاده از رایانه‌های قدرتمند، روش کاهش نویز هواپیمای مافوق صوت را بدست آورند. در سال ۲۰۲۲  شرکت Quesst با کمک ناسا، اولین پرواز آزمایشی خود را با هواپیمای x-59 انجام خواهد داد. انتظار می رود صدای این هواپیما، تنها یک هشتم صدای کنکورد و نصف صدای هواپیما های فعلی باشد.

گوشت، مرغ و ماهی مصنوعی

گوشت مصنوعی، نوعی فرآورده آزمایشگاهی است که هرچند تولید آن به سادگی پرورش قارچ نیست، ولی هم اکنون ۷۰ شرکت در داخل بیوراکتورها، در حال کار بر روی”کشت” گوشت مصنوعی هستند. در این روش سلول هایی از حیوانات گرفته می شود و در درون سوپی غنی شده از پروتئین، قند، چربی، ویتامین و مواد معدنی کشت می شود. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ فروش تجاری همبرگر مرغ که در آزمایشگاه کشت ‌شده، با قیمت ۲۰ دلار در هر کیلو آغاز شود. دوستداران محیط زیست به زودی می توانند استیک خود را بدون واهمه از تولید گازهای گلخانه ای و کشتار حیوانات میل کنند.