اعتماد به نفس کاذب

مدیریت کردن مؤثر امور، نیازمند اعتماد به نفس است. اگر کسی در موقع انجام کارها، احساس خوب و راحتی نسبت به خودش و توانایی هایش داشته باشد از اعتماد به نفس برخوردار است. فردی که اعتماد به نفس دارد، می تواند با استفاده از تجربیات و توانایی هایش، کارها را به بهترین شکل انجام دهد و به موفقیت دست پیدا کند. افرادی که از اعتماد به نفس سالمی برخوردار هستند، در بیشتر مواقع می توانند باعث ایجاد حس اعتماد به نفس در اطرافیان خود بشوند.

به جز اعتماد به نفس سالم، یک نوع اعتماد به نفس کاذب و ناسالم نیز وجود دارد. آیا تا به حال با کسی برخورد کرده اید که از نشان دادن هر گونه ضعف یا نقصی درکارها و تصمیماتش نگران باشد؟ آیا کسی را دیده اید که مرتباً ابراز کند: “من همیشه در همه چیز بهترین هستم و فقط باید کارها را آنگونه که من می گویم انجام دهید.”؟ این نوع اعتماد به نفس، مبتنی بر واقعیت نیست و ناسالم و کاذب محسوب می شود. کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند در ظاهر انسان های خونگرم و جذابی به نظر می آیند اما اگر به آن ها نزدیک شوید، به سادگی می فهمید که ارتباط گیری با آن ها واقعاً سخت است. پس دانستن تفاوت بین اعتماد به نفس واقعی و اعتماد به نفس کاذب برای شناخت شما از افراد بسیار با اهمیت است. معمولاً کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند، به خصوص اگر در موقعیت قدرتمندی قرار داشته باشند، زیاد قابل اعتماد نیستند و ممکن است با ایجاد تعهدات بیش از حد فاجعه بوجود آورند. پس اگر بخواهید متوجه شوید که اعتماد به نفس افراد مقابل شما واقعی است یا کاذب، باید به روی رفتار و کردار آنها دقت کنید. در اینجا چند نشانه از اعتماد به نفس کاذب بررسی می شود.

۱- به تائید شدن توسط دیگران نیاز دارند

همه ما گاهی نیاز داریم نظر دیگران را در مورد کارهایمان بدانیم و دیگران ما را تائید کنند، این اتفاق کاملاً طبیعی است. اما زمانی که این نیاز در شخصی به صورت افراطی تکرار شود و مدام در مورد کارهایش، رفتارش و تصمیماتش نظر دیگران را بپرسد و محتاج تائید دیگران باشد، مشخص می شود که اعتماد به نفس کاذب دارد. آنها طوری رفتار می کنند که انگار به کمک دیگران نیاز ندارند وانمود می کنند که هرگز اشتباه نمی کنند تا مورد تائید قرار بگیرند.

۲- احساس عدم امنیت می کنند

اینگونه افراد، به اطرافیان خود با نگاه مظنون و توطئه گر و دشمن نگاه می کنند. به همین دلیل معمولاً پشت سر دیگران بدگویی می کنند. آنها به جای تمرکز بر روی توانایی های خود، همیشه در حال مقایسه خودشان با دیگران هستند و همیشه می ترسند که یک نفر بیاید و جایشان را بگیرد. آنها سعی می کنند کار شما را بی ارزش جلوه دهند تا کار خودشان ارزشمند جلوه کند. بر روی دیگران انگ می زنند و معمولاً سوالات تهاجمی می پرسند، سوالاتی که در بیشتر موارد پاسخ را تحت عنوان نظر شخصی، از قبل اعلام می کنند.

۳- دروغ زیاد می گویند

کسانی که از  اعتماد به نفس برخوردارند، چیزی برای پنهان کردن ندارند، بنابراین همیشه صادق هستند. آنها حتی اگر با چیزی راحت نباشند آن را پنهان نمی کنند چون می دانند مسائل برای حل شدن ایجاد شده است. ولی افراد دارای اعتماد به نفس کاذب برای پوشاندن نقاط ضعف خود، نیازمند دروغ گفتن هستند. آنها از چیزی در درون خودشان احساس شرمندگی می کنند، به همین دلیل بیشتر میل به دروغ گفتن یا اغراق کردن در حقایق را دارند. حقیقت مطلق برای آن ها چندان خوشایند نیست و حتی برای اینکه خود را موفق نشان دهند، دروغ می گویند.

۴- ضعف های خود را نمی پذیرند

همه انسان ها در همه زمینه ها خوب نیستند و هرکس ضعف هایی دارد. اما کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند این نظر را قبول ندارند. آن ها فکر می کنند انسان های کاملی هستند که از آسمان بر روی زمین افتاده اند. آنها به جای این که با مشکلات رو به رو شوند از آنها فرار می کنند و به خاطر ترس از شکست، همیشه تصمیمات را به عهده تعویق می اندازند. آنها خودشان را در موقعیت رقابت و مبارزه قرار نمی دهند، مگر این که به نظرشان برسد که حتماً پیروز خواهند شد.

۵- سوء استفاده گر هستند

آنها دیگران را برای منافع شخصی خود می خواهند و نه برای روابط صمیمی یا حرفه ای. آنها همه افراد را به شکل وسیله ای برای رسیدن به اهداف خود می بینند. با کسی روراست نیستند و همیشه به گونه ای با مردم رفتار می کنند که همه فکر کنند کار اشتباه را آنها انجام داده اند. افراد دارای اعتماد به نفس کاذب معمولاً وقتی سوء استفاده شان برملا می شود، به سرعت تغییر حالت می دهند و از فردی خشن و عصبانی به فردی پشیمان و مهربان تبدیل می شوند.