سخنرانی دیوید آتنبرو در کنفرانس کاپ 26

دیوید آتنبرو مستندساز، تهیه کننده، نویسنده و طبیعت شناس ۹۵ ساله انگلیسی که به خاطر مجموعه تلویزیونی ۹ قسمتی”زندگی” مورد توجه جهانیان قرار گرفته، یکی از کسانی بود که در مراسم افتتاحیه بیست و ششمین کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل، سخنرانی کرد. او به عنوان نماینده مردم جهان، برای رهبران دنیا در این اجلاس سخنرانی نمود. متن کامل سخنرانی وی از این قرار است.

عالیجنابان، مسؤلین، خانم ها و آقایان، شما در دو هفته آینده در باره تغییرات اقلیمی با یکدیگر به بحث و گفتگو خواهید نشست و در پایان، احتمالاً به یک مصالحه خواهید رسید. ولی در نظر بگیرید که وضعیت اضطراری کره زمین وابسته به یک عدد است و آن میزان غلظت کربن در جو کره زمین است. این عدد به خوبی میزان افزایش دمای زمین را تعیین می کند و تغییرات آن، بهترین معیار برای ترسیم سرنوشت رابطه ما انسان ها و کره زمین خواهد بود. از اول تاریخ بشریت تا آغاز انقلاب کشاورزی، این عدد در محدوده وسیع ۱۸۰ تا ۳۰۰ پی پی ام در نوسان بود و دمای زمین نیز به همین دلیل در نوسان شدید قرار داشت. در آن دوران شرایط زمین وحشیانه و غیرقابل پیش بینی و تعداد نیاکان ما نیز بسیار اندک بودند.

اما از ۱۰ هزار سال پیش، این عدد ناگهان پایدار شد و همراه با آن تغییرات دمای زمین هم کاهش پیدا کرد. ما ناگهان خود را در دوره ای یافتیم که به صورت شگفت انگیز کم خطر بود، با آب و هوایی قابل اعتماد و فصل های قابل پیش بینی. در نتیجه امکان تشکیل تمدن بر روی زمین فراهم شد. انسان هر چیزی را که در ۱۰ هزار سال گذشته به دست آورد به دلیل پایداری شرایط آب و هوا بود. تغییرات متوسط دمای زمین در این دوره همواره در حد یک درجه سانتی گراد افزایش و یا کاهش بود. تا اینکه پس از انقلاب صنعتی، سوزاندن سوخت های فسیلی باعث رها شدن کربن در جو زمین، آنهم با سرعت و مقیاس بی سابقه ای شد. از آن زمان میزان تخریب طبیعت، تبدیل به نشانه ای از رویکرد صنعتی شدن جوامع گردید. در نتیجه ثباتی که به آن وابسته بودیم، شروع به شکستن کرد و ما اکنون در میانه دردسر هستیم. متاسفانه، امروز آنهایی که کمترین نقش را در بوجود آوردن این مشکل داشتند، شدیدترین لطمات را خورده اند و یک بی عدالتی بوجود آمده. البته در آینده اثرات این بی ثباتی  شامل همه انسانها خواهد شد. ممکن است شما فکر کنید اوضاع تحت کنترل است، ولی در واقع کنترلی در کار نیست و جهان در حال ذوب شدن است. آیا این پایان قصه ما انسان ها بر روی زمین خواهد بود؟ قصه هوشمندترین موجودی که حالا محکوم به فنا شده. انسانی که با تمام ویژگی هایش، نتوانسته تصویر جامعی از شرایط دنیای خود را درک کند و بیشتر دنبال منافع کوتاه مدت خود رفت و مشکلاتی را بوجود آورد که برخی از آنها هم اکنون نیز غیر قابل کنترل شده اند. اکنون شرایط به مرحله ای از خطر رسیده که دیگر ما نباید نگران تاثیر تغییرات اقلیمی بر روی نسل های آینده باشیم، بلکه این خطرات شامل جوانانی می شود که هم اکنون در کنار ما زندگی می کنند. شاید آگاه شدن از سرنوشت نسل جوان، به ما این انگیزه را بدهد تا داستان را جور دیگری بنویسیم و به شکل دیگری به پایان ببریم و این تراژدی را به یک پیروزی تبدیل کنیم. هر چه نباشد ما هوشمندترین موجوداتی هستیم که تاکنون روی زمین زیسته و توانسته مشکلات زیادی را حل کند. پس بهتر است این بار هم مشکل را درک و برایش راه چاره پیدا کنیم.

ما می دانیم چگونه جلوی افزایش غلظت کربن را بگیریم و آن را کاهش دهیم. ما باید جلوی فرستادن میلیاردها تن کربن به جو زمین را بگیریم. ما باید جلو افزایش دما بیش از سقف ۱/۵ درجه را بگیریم. ما به یک انقلاب جدید نیاز داریم که باید با میلیون ها نوآوری قدرت بگیرد، انقلابی که هم اکنون آغاز شده است. اگر این انقلاب را به نتیجه برسانیم همه مردم جهان در سود آن سهیم خواهند بود. تولید انرژی سبز و ارزان، هوای پاک و غذای کافی برای حفظ نسل بشر، در گرو این انقلاب است. در این میان طبیعت هم برای ما یک متحد کلیدی به حساب می آید. اگر ما بتوانیم حیات وحش و جنگل ها را بازیابی کنیم، آنها کربن اضافی را برای ما جذب خواهند کرد و به ما کمک می کند تا تعادل را به سیاره مان بازگردانیم. وقتی ما برای ساختن یک جهان بهتر کار می کنیم، باید بدانیم هیچ ملتی نیست که توسعه اش کامل باشد، به این دلیل که هیچ یک از ملل پیشرفته، هنوز در شرایط پایدار قرار نگرفته اند. ما باید بیاموزیم که چطور در کنار هم به این هدف برسیم، به شکلی که اطمینان حاصل کنیم کسی در جهان جا نمانده است. ما باید از فرصت استفاده کنیم تا جهان برابری بسازیم و برای این کار انگیزه ما نباید ترس باشد بلکه باید امید باشد. این یک چالش است که باید سعی کنیم در اسرع وقت حلش کنیم، آنهم با یک دید بلند مدت. اگر کشوری به صورت جداگانه آنقدر قدرتمند هست که می تواند سیاره مان را بی ثبات کند، حتماً با کار کردن در کنار هم به قدری توانمند خواهیم بود که بتوانیم نجاتش بدهیم. من در طول زندگیم شاهد انحطاط های هولناکی بودم. اما شما باید در طول زندگی تان شاهد بهبودهای فوق العاده ای باشید.

برای دیدن نسخه ویدیویی این سخنرانی، می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=o7EpiXViSIQ