حشرات تقریباً ۸۰ درصد از کل حیات روی زمین را تشکیل می دهند. اکنون شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد حشرات جهان در حال کاهش هستند و تعداد و تنوع آنها در سال های اخیر به طور چشمگیری کاهش یافته است. در یک مطالعه که کارشناسان موسسه حفاظت از پروانه های دانشگاه نیوکاسل، بر روی کرم های ابریشم جنوب انگلستان انجام دادند به این نتیجه رسیدند که در ۵۰ سال گذشته، جمعیت پروانه کرم ابریشم در این منطقه حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده. یک بررسی علمی دیگر به روی جمعیت حشرات در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد، انواع گونه های حشرات در سرتاسر جهان، با افت چشمگیر جمعیت مواجه شده اند. بر اساس این تحقیق، زنبورها، مورچه ها و انواع قاب بالان مانند سوسک و کفشدوزک، اکنون هشت برابر سریعتر از گذشته، درحال نابودی هستند.

دانشمندان از این افت جمعیتی حشرات بسیار نگران هستند، چون تبعات گسترده ای برای اکوسیستم زمین خواهد داشت. از بین رفتن حشرات می تواند تأثیر زیادی بر تنوع زیست حیوانات داشته باشد، زیرا منبع غذایی بسیاری از پرندگان، خزندگان ، دوزیستان و ماهی ها، از طریق حشرات است. از طرفی گیاهان برای گرده افشانی و تولید مثل به حشرات وابسته هستند که فرایندی مهمی در چرخه تولید مثل بسیاری از گیاهان است. انتقال گرده گیاهان از پرچم یک گل که عضو نر گیاه به حساب می‌آید، به کلاله یا مادگی، به حضور حشراتی مانند زنبور و پروانه احتیاج دارد. حشرات وقتی که برای خوردن شهد گل بر روی آنها می نشینند، از طریق پرزهای بدنشان، مقداری از گرده را به مادگی می رسانند و عمل لقاح و باروری گیاه را انجام می دهند.

عوامل افت جمعیت حشرات بسیار پیچیده و متنوع هستند، از جمله نابودی جنگل ها، آلودگی رودها و دریاچه ها، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، خشک شدن شنزارها، دشت ها، تالاب ها و استفاده بی رویه از آفت کش ها و انواع کود و سم باغداری و کشاورزی. حالا مشخص شده روشنایی شهرها و خیابان ها نیز تاثیرات مخربی بر جمعیت حشرات دارند. آلودگی نوری به پر نور شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می شود. چند دهه است که مرتباً آلودگی نوری در سطح جهان در حال افزایش است. آلودگی نوری ممکن است یکی از عوامل افت “نگران کننده” جمعیت حشرات در دهه های اخیر باشد. محققان معتقد هستند نور چراغ ها ممکن است مانع تخم‌گذاری حشرات شوند. از طرفی حشرات به طور طبیعی جذب نور چراغ ها می شوند، جایی که آنها در معرض دید شکارچیان قرار می گیرند و طعمه آسانی برای آنها خواهند شد. مطالعات نشان داده، شمار حشرات در محیط های نورانی حدوداً به نصف تقلیل پیدا کرده.

در گذشته برای روشنایی محیط خیابان ها و جاده ها از لامپ های سدیم استفاده می شد. این نوع لامپ، بیشتر طیف نور زرد را منتشر می کرد. اخیراً به منظور روشنایی، بیشتر از لامپ های LED استفاده می شود که بسیار کارآمدتر از لامپ های قدیمی هستند، چون ارزان ترند، انرژی کمتری مصرف می کنند و دیرتر می سوزند. ولی اشکال لامپ های  LEDاین است که طیف وسیعی از نور سفید را ساطع می کنند که بیشتر شبیه نور روز است و بسیاری از موجودات زنده بخصوص حشرات نسبت به این طیف، حساسیت بیشتری دارند و اکوسیستم زندگی و تولید مثل شان بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد.

بر اساس مطالعه ای که در بریتانیا انجام شده، محققان ۲۶ جاده در سراسر انگلستان را که دارای چراغ های LED بودند، مورد بررسی قرار دادند و تعداد شب پره ها در این جاده ها را با جاده های بدون روشنایی مقایسه کردند. نتیجه نشان داد که نور چراغ LED، رفتار شب‌پره ها را مختل می کند و عادات تغذیه آنها را بهم می زند و تعداد شب پره ها در زیر نور LED، تا ۴۷ درصد تقلیل پیدا کرده است. این محققان می گویند حالا که شواهد نشان می دهد حشرات در معرض خطر نابودی هستند، جوامع بشری باید هر کاری می توانند برای کاهش آثار منفی این پدیده انجام دهند. یکی از راه حل ها کاهش شدت نور خیابان ها و جاده ها و خاموش کردن چراغ ها در صبح خیلی زود است و راه دیگر استفاده از چراغ هایی با طیف نور زرد است.