هوش مصنوعی

امروزه هوش مصنوعی و ربات ها در خانه، محیط کار، کارخانه، محیط های تحصیلی و تقریباً در تمام امور زندگی رخنه کرده اند و هر روز هم بر نفوذ آنها افزوده می شود. در حال حاضر انواع ربات های مجهز به هوش مصنوعی قادرند اقدامات انسان را تقلید کنند و بسیاری از کارها را بهتر و دقیق تر از انسان انجام دهند. شدت نفوذ هوش مصنوعی در انواع مشاغل، کافی است تا هرکس نسبت به آینده شغلی خود کمی به فکر برود. هم اکنون رنگین کمانی از مشاغل مانند کارمندان بانک ها، کارگران کارخانه ها، مترجمان، کتابدارها، رانندگان تاکسی و اتوبوس و مترو، پزشکان، سربازان، فروشندگان و صد ها شغل دیگر می توانند آینده کاری خود را در خطر احساس کنند.

البته جایگزین شدن هوش مصنوعی با نیروی کار انسانی، در همه جای جهان یکنواخت نخواهد بود و به شرایطی مانند ارزان بودن نیروی کار، پیچیدگی های تخصصی و میزان پیشرفت تکنولوژی هر کشور مربوط است. در این جا بعضی از مشاغل که در آینده نزدیک می توانند به وسیله هوش مصنوعی تهدید شوند، به شما معرفی می شود تا مراقب آینده شغلی خود و فرزندانتان باشید.

۱- ساخت اتومبیل

هم اکنون بیشتر خطوط تولید کارخانجات اتومبیل سازی دنیا مانند بنز، بی ام و، جنرال موتورز، تویوتا، هیوندای، مجهز به هوش مصنوعی و ربات شده اند. تسلا هم از آغاز مبنای خود را بر هوش مصنوعی گذاشت. طبق آمار، صنعت اتومبیل سازی آمریکا در چند سال گذشته ۴۰۰ هزار نفر از پرسنل خود را با هوش مصنوعی و ربات جایگزین کرده. این رقم تا سال ۲۰۲۵ به دو میلیون نفر خواهد رسید.

۲- خرده فروشی و فروشندگی

هم اکنون ۱۰ میلیون موسسه فروش محصولات آنلاین در جهان مشغول به کار هستند و ۲۲ درصد از خورده فروشی جهان از طریق آنلاین انجام می گیرد و روز به روز بر این آمار افزوده می شود. چهار فروشنده آنلاین بزرگ یعنی آمازون، علی بابا،  eBAYو هوم دیپو، در سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد دلار فروش آنلاین داشته اند. تعدادی از فروشگاه های زنجیره ای مانند گپ، ویکتوریا سیکرت، جی سی پنی، جی استار، چیکو و آلدو در سال ۲۰۲۰ به دلیل کاهش فروش، فروشگاه های زنجیره ای خود را تعطیل و به سوی فروش آنلاین رفتند.

۳- کارهای آزمایشگاهی

کار کردن در آزمایشگاه های پژوهشی، پزشکی و دارویی پروتکل های بسیار پیچیده ای دارد و همواره محیطی خطرناک و پر دردسر برای نیروی انسانی به حساب می آید. ربات ها می توانند وظایف خود را در محیط هایی که برای انسان خطرناک است، به خوبی انجام دهند. نرم افزارهای هوشمند نیز باعث افزایش توان عملیاتی و انطباق بیشتر محصولات با مقررات بین المللی می شود. به همین دلیل امروزه بیشتر کارهای آزمایشگاهی، بوسیله هوش مصنوعی مدیریت و اجرا می شود.

۴- قطعه سازی و تراشکاری

در تراشکاری سنتی، یک قطعه به صورت ثابت بر روی ماشین تراش بسته می شود و با هدایت تراشکار، فقط بوسیله یک نوع ابزار تراشکاری می شود. با آمدن ماشین های CNC، قطعه به صورت ثابت، هم زمان بوسیله چند ابزار تراشیده می شود. اکنون با آمدن هوش مصنوعی، قطعات به صورت متحرک و چرخشی هم زمان در معرض چندین ابزار قرار می گیرند و بدون نیاز به تکنسین، با سرعت و به صورت نهایی از دستگاه خارج می شوند. رباتیک و هوش مصنوعی در مقایسه با CNC زمان زیادی را صرفه جویی می کند و با دقت بیشتری قطعه را می سازد.

۵- ویراستاری

تالیف یک اثر از نظر درک مطلب و حفظ تناوب موضوع، کار پیچیده ای است و نمی توان آن را به هوش مصنوعی واگذار کرد. ولی ویراستاری کار ساده تری است. تشخیص اشتباهات دستوری و املائی، خطای جمله سازی و سایر خطاها را به راحتی می توان از طریق برنامه های مختلف و به کمک هوش مصنوعی انجام داد. به عنوان مثال، هم اکنون برنامه Grammarly یکی از معروف ترین برنامه هایی است که برای ویراستاری استفاده می شود.

۶- پزشکی

هوش مصنوعی می تواند با بررسی عکس و اسکن و آزمایش های بیمار، تشخیص پزشکی دقیقی انجام دهد. مزیت دیگر این است که اینکار را از راه دور انجام می دهد. امروزه پای ربات ها به اتاق عمل هم باز شده و جراحی رباتیک حتی برای عمل کلیه و قلب نیز امکان پذیر است. در حال حاضر یک جراح باید تمام مراحل عمل را نظارت کند و بعضی از حرکات را با جوی استیک خودش انجام دهد. ولی چون هوش مصنوعی اطلاعات وتجربیات هر عمل را استنتاج و ذخیره می کند، بزودی با بالا رفتن تعداد عمل های رباتیک، وابستگی به جراح ناظر کاهش پیدا خواهد کرد.

۷- سربازی

متخصصان نظامی مطمئن هستند که در سال های آینده میادین نبرد در دست هوش مصنوعی و ربات ها خواهد بود. ربات ها بدون خطر جراحت و بدون نیاز به نظارت مستمر می توانند نقشه های جنگی را اجرا کنند. در حال حاضر ربات ها در عملیات نظامی مانند نظارت و جمع آوری اطلاعات وحتی حمله به مواضع مشخص شده، شرکت می کنند. رئیس ارتش انگلیس اظهار نظر کرده که ربات ها تا سال ۲۰۳۰، می توانند یک چهارم ارتش انگلیس را تشکیل دهند.

تعداد مشاغلی که در معرض خطر هستند زیاد است. مشاغلی مانند جواهر سازی، نگهبان امنیتی، رانندگان تاکسی و اتوبوس، تحلیل گر و محقق بازار، مسئول پذیرش، برشکار و جوشکار و ده ها بلکه صدها شغل در خطر گسترش هوش مصنوعی هستند. پس شاید مطمئن ترین راه، رفتن به طرف مشاغل مرتبط با ساخت و نگهداری ربات و هوش مصنوعی باشد.