ریچارد برانسون

ریچارد برانسون کارآفرین مشهور انگلیسی، در ماه گذشته با اولین سفینه خصوصی، متعلق به شرکت ویرجین گالکتیک به لبه فضا سفر کرد. این شرکت از ۱۷ سال قبل، توسط خود او به عنوان پیشتاز صنعت گردشگری فضایی پایه گذاری شد. برانسون نام سفینه را به افتخار مادرش، حوا (Eve) گذاشت و با آن به همراه ۵ سرنشین، در ۱۱ جولای ۲۰۲۱ ( ۲۱ تیر۱۴۰۰) در یک سفر ۹۰ دقیقه ای، به مرز کره زمین رفت.

شرکت ویرجین گالکتیک ریشه در شرکت هواپیمایی “ویرجین آتلانتیک” دارد که برانسون آن را در سال ۱۹۸۰ راه اندازی کرد. همچنین نام ویرجین، باز می گردد به سال ۱۹۷۰ که برانسون در سن ۲۲ سالگی یک موسسه تولید محصولات موسیقی به نام ویرجین را در لندن افتتاح کرد. ریچارد برانسون می گوید من راه اندازی ویرجین را مدیون مادرم هستم. مادرم یک روز در اواخر دهه شصت، گردنبندی را پیدا کرد و آن را به اداره پلیس برد. چون پس از انتشار آگهی و گذشت سه ماه، هیچ کس به دنبال گردنبند نیامد، طبق قوانین انگلستان، پلیس آن را به مادرم داد. او هم گردنبند را به قیمت ۱۰۰ پوند فروخت و پول را به من داد. بدون آن پول من هرگز نمی توانستم موسسه ویرجین را راه اندازی کنم. برانسون که از کودکی دچار اختلال یادگیری عدم تمرکز بود، معتقد است تمام پیشرفت هایش را مدیون نوع تربیت مادرش است.

مادر برانسون چتر بازی بلد بود و از اولین مهمانداران هواپیمایی بریتیش ایرویز بود. همین شغل عامل موثری شد که ریچارد به هواپیما و فضا علاقه مند شود. شغل مادر برانسون به گونه ای بود که چند روز متوالی در خانه نبود و چند روز هم مرتباً در خانه بود. این شرایط باعث شد که هم تحت مراقبت مادرش باشد و هم استقلال رفتاری پیدا کند. برانسون می گوید، ” او مرا مستقل تربیت کرد. خانه مادر بزرگ من در یک منطقه جنگلی بود. از زمانی که من ۶ سالم بود، هر وقتی  می خواستیم به خانه مادر بزرگم برویم، مادرم مرا از ۴ کیلومتر جلوتر رها می کرد تا خودم راه خانه را پیدا کنم. یک‌بار وقتی ۱۲ ساله بودم، من را به تنهایی با دوچرخه به شهر دیگری فرستاد، من مجبور شدم در طول مسیر آب خوردن پیدا کنم و از مردم آدرس بپرسم. مادرم به من آموخت اگر زمانی درباره توانایی‌هایم نامطمئن هستم، خودم را در مسیر موقعیت‌ها قرار دهم. او به من آموخت مشکلاتی که در یک کار پیش می‌آید، در طول مسیر حل خواهد شد. مادرم به من می گفت: من و پدرت تصمیم گرفته ایم به شما فرصت بدهیم تا از اشتباهات خود، درس بیاموزید.

ثروت برانسون در حال حاضر در حدود ۵ میلیارد دلار برآورد می شود. او تاکنون بیش از ۶۰ شرکت در زمینه‌های متنوع راه اندازی کرده، از لوازم آرایش و راه آهن گرفته تا حمل و نقل فضایی. برانسون در دوران دبیرستان با انتشار مجله ای به نام «دانش آموز»، اولین قدم تجاری خود را برداشت. سپس در سن ۱۶ سالگی، مدرسه را به دلیل بیماری عدم تمرکز، بدون دریافت مدرک تحصیلی ترک کرد. در سن ۲۲سالگی، نخستین فروشگاه صفحه موسیقی خویش را در لندن به نام ویرجین افتتاح کرد و نخستین قراردادش را با مایک اُلدفیلد “Mike Oldfield” که آن زمان ناشناس بود امضا کرد. وقتی اولین آلبوم موسیقی این خواننده را روانه بازارکرد، تعداد ۵ میلیون نسخه فروش رفت. او در سال های بعد رولینگ استونز و پیتر گابریل را به دنیای موسیقی معرفی کرد. برانسون در دهه ۱۹۸۰ شرکت هوایی “ویرجین آتلانتیک” را پایه گذاری و در دهه ۱۹۹۰ “ویرجین موبایل” را راه اندازی کرد. در حال حاضر دامنه فعالیت گروه تجاری ویرجین بسیار گسترده است و کسب و کارهای  مختلفی مانند شرکت‌ هواپیمایی، پرواز فضایی، راه‌آهن، خدمات اقتصادی، اینترنت، تلویزیون کابلی، موسیقی، رادیو، موبایل، لوازم آرایشی و بهداشتی، جواهرات، فروشگاه‌های زنجیره ای، لوازم خانگی، صنایع غذایی و شهر بازی را شامل می‌شود. در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نفر در شرکت های‌ گروه ویرجین مشغول به کار هستند.

برانسون می گوید بزرگترین الهام بخش او در تمام طول زندگی مادرش بوده که به جای تخریب ایده های وحشی او، همیشه تمام ایده هایش را تشویق کرده. او به برانسون می گفته غیر ممکن فقط یک کلمه است، همانطور که آسمان محدودیتی ندارد، راه چاره هم محدودیتی ندارد. به نظر برانسون مهمترین مهارتی که مادرش به او آموخت، شیوه برخورد کردن با مردم است. او می گوید: من اجازه نداشتم عصبانی شوم، نباید به کسی حسادت می کردم و ترس برایم مجاز نبود. مادرم به من آموخت که هرگز در مورد کسی بد نگویم و همیشه به دنبال خوبی های افراد باشم. من در طول زندگی با جستجوی بهترین ها در افراد، به بهترین ها دست یافتم. متاسفانه مادر برانسون در ژانویه امسال در اثر بیماری کووید -۱۹، در سن ۹۳ سالگی درگذشت.