نقاشی درباره آب صرفه جویی

از حدود ده سال قبل کارشناسان، نسبت به میزان مصرف آب در تهران و سایر کلان شهرها هشدار دادند. امسال سرانه مصرف روزانه مردم شهر تهران در تابستان به ۳۱۰  لیتر رسیده که حدود دو برابر استانداردهای جهانی است. در سال گذشته ذخیره سدهای پنجگانه تامین کننده آب تهران در چنین زمانی، ۹۰۵ میلیون متر مکعب بود اما درحال حاضر این ذخیره به ۷۸۰ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده و ذخیره برف های کوه های اطراف تهران نیز تقریباً تمام شده. یعنی دیگر آب قابل ملاحظه ای به این مقدار افزوده نخواهد شد. در حالی که مصرف آب نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده.

اگر شیوه های مصرف بهینه و کاهش مصرف آب، از ۱۰ سال پیش به طور جدی پیگیری می شد، اکنون مردم به صرفه جویی عادت کرده بودند و دیگر وضعیت به این سختی نبود. امروز هم یکی از موثرترین روش ها که نتیجه آن به سرعت قابل رویت خواهد بود، کاستن از میزان مصرف است. یک کاهش ۲۵ درصدی می تواند مردم تهران را تا چندین سال از شر قطع آب و جیره بندی خلاص کند. کلان شهرهای دیگری هم در سرتاسر دنیا با مشکل کمبود آب شرب دست به گریبان هستند و راهکارهایی برای کاهش مصرف خود پیدا کرده اند. شاید مناسب باشد که ما نیز از آنها الگو برداری کنیم تا بتوانیم بحران آب را کنترل کنیم.

کارشناسان از ۵ سال پیش خطر خشکسالی و کم آبی را برای کالیفرنیا و به خصوص شهرهای لوس آنجلس، ساکرامنتو و سندیاگو، پیش بینی کردند. با این اخطار، همه نهادها احساس خطر کردند. به کارواش ها و استخرها دستور داده شد که از دستگاه های تصفیه و بازیافت آب استفاده کنند. شهرداری استاندارد شیرهای دستشویی ها و حمام منازل را عوض کرد و همه ساختمان ها موظف شدند از شیرهایی استفاده کنند که حجم کمتری از آب را همراه با هوا بیرون می دهد. افرادی که اتومبیل خود را در منزل بشویند و در گرمای روز گیاهان و چمن را آبی یاری کنند جریمه های سنگین می شوند. همه دانشگاه ها و ادارات دولتی موظف شدند ظرف سه سال از چشم الکترونیک برای شیرهای دستشویی استفاده کنند. استاندارد حجم سیفون توالت ها تغییر کرد. با این اقدامات فراگیر، خطر کم آبی و قطع آب در کلان شهرهای کالیفرنیا، نسبت به دیگر ایالت ها ۷ سال عقب تر افتاده است.

شهرداری لوس آنجلس نیز دستورالعملی برای همه شهروندان فرستاد که مفاد آن می تواند برای مردم ما نیز مفید و موثر باشد.

۱- در حمام دوش های کم مصرف نصب کنید و جریان آب را از دوش، در حد ۲/۵ گالن (۱۰ لیتر) در دقیقه محدود کنید.

۲- فلاش تانک های کم مصرف نصب کنید که در هر بار استفاده فقط ۱/۶ گالن (۶ لیتر) آب از آن خارج شود. حجم فلاش تانک های قدیمی را می توانید با یک بطری پلاستیکی که با سنگ یا آب پر شده، کاهش دهید.

۳- سریع دوش بگیرید. یک قطع کن سر راه دوش نصب کنید تا هنگام سر شستن و صابون زدن آب را قطع کنید و در زمان آبکشی دوباره باز نمائید.

۴- هنگاه مسواک زدن و ریش زدن، شیر آب را ببندید و فقط در زمان لزوم باز کنید.

۵- از صابون مایع یا ژل استفاده کنید و در حین شستن دست ها، اجازه ندهید آب، جاری بماند.

۶- نشتی فلاش تانک ها بی صدا و غیر قابل رویت است. با قرص رنگ، توالت را نشتی آزمایی کنید.

۷- از توالت هرگز به عنوان سطل آشغال استفاده نکنید.

۸- ماشین ظرفشویی و لباسشویی را بدون داشتن بار کامل به کار نیندازید.

۹- یک ظرف آب آشامیدنی در یخچال نگه دارید تا خنک باشد و مجبور نشوید از باز گذاشتن شیر برای خنک شدن آب استفاده کنید.

۱۰- چمن ها و گیاهان را با مقدار کمی آب، صبح زود آب یاری کنید. از آب پاش استفاده کنید تا حجم زیادی از آب هدر نرود.

۱۱- برای کمک به کاهش تلفات رطوبت خاک، در گلدان ها از مالچ استفاده کنید.

۱۲- برای شستن اتومبیل از یک سطل آب و کمی مایع پاکننده و اسفنج استفاده کنید. از شلنگ فقط برای آبکشی آخر استفاده نمائید.

۱۳- پیاده رو، راه آب و حیاط را با شلنگ “جارو” نکنید. به جای آن از جارو دستی استفاده کنید.

خیابان ها، پیاده روها و مسیرهای رانندگی را آبیاری نکنید، مطمئن باشید در آنجا چیزی رشد نخواهد کرد!