نوآوری پلاستیکی برای ساخت و ساز - زباله های پلاستیکی

پلاستیک یک ماده نسبتاً ارزان، بادوام و همه کاره است که بیش از یک قرن در خدمت بسیاری از اهداف مفید انسان قرار گرفته. سالیانه ۸/۳ میلیارد تن زباله پلاستیکی در جهان تولید می شود که کمتر از ۹ درصد آن بازیافت می گردد. متاسفانه تجزیه پلاستیک نیاز به ده ها سال زمان دارد، در این مدت پلاستیک در طبیعت باقی می ماند و به آن آسیب می رساند. شهرداری ها و مدیریت پسماند سراسر دنیا در تلاش هستند تا با افزایش تقاضا برای بازیافت زباله های پلاستیکی، میزان ورود این نوع زباله به محیط زیست را کاهش دهند. شرکت نیوزلندی بای فیوژن “ByFusion”  راهی برای تبدیل زباله های پلاستیکی به بلوک های ساختمانی مستحکم به نام “ByBlock” اختراع کرده.

هیدی کوجاوا، مدیر عامل بای فیوژن می گوید: “ما معتقدیم زمین با ارزش ترین منبع حیات انسان ها است. پنج سال پیش وقتی دیدیم پلاستیک به یکی از مخرب ترین تهدیدات زیست محیطی زمین تبدیل شده، این شرکت را در نیوزیلند پایه گذاری کردیم. این شرکت چندین سال سخت تلاش کرد تا یک سیستم نوآورانه برای بازیافت پلاستیک هایی که قبلاً غیرقابل بازیافت بود، ابداع کند. حالا ما خوشحال و هیجان زده ایم چون توانستیم یک ماده ساختمانی پیشرفته به نام ByBlock که ۱۰۰ درصد از زباله های پلاستیکی ساخته می شود، به بازار ارائه کنیم. این یک راه حل برای مقابله با بحران پلاستیک است که شامل دفن زباله یا زباله سوزی نیست.”

این مشکل پلاستیک نیست که عمری طولانی دارد و مقاوم و انعطاف پذیر ساخته شده. این مشکل ما است که برنامه خوبی برای آینده پس از مصرف آن نداریم. ما در حال حاضر پلاستیک ها را یا به محل دفن زباله می بریم و در حاشیه شهرها می سوزانیم و دود سمی آن را به هوا می فرستیم، یا آنها را در طبیعت رها می کنیم تا در رودخانه ها شناور شوند و به اقیانوس ها برسند و بلای جان حیات وحش گرانبها شوند. همه این مشکلات به این معنی نیست که ما باید ساخت مواد پلاستیکی را ممنوع کنیم، چون این کار دیگر غیر ممکن است و ما به شدت به وسایل پلاستیکی وابسته شده ایم. پس شاید بهتر باشد رابطه خود با پلاستیک و بازیافت آن را تنظیم کنیم.

در روش شرکت بای فیوژن هر نوع پلاستیک، حتی کیسه پلاستیک های نازک مخصوص خرید و هر نوع پلاستیک کم کیفیت که قابل بازیافت نیستند، بدون نیاز به تمیز کردن، مرتب سازی یا پردازش، به نوعی از بلوک ساختمانی ارزان قیمت تبدیل می شود که بسیار مقاوم است و تحت هیچ شرایطی نمی شکند، عایق حرارتی و صوتی خوبی است، ترک نمی خورد و خرد نمی شود، هرچند بسیار سبک است، ولی از بلوک های سیمانی و سفالی مقاوم تر است. در این فرآیند زباله های پلاستیکی ابتدا خرد می شوند و سپس به وسیله بخار آب نرم می شوند و به زیر پرس می روند. به دلیل حرارت بخار آب زباله کلیه آلودگی های خود را از دست می دهد و پس از خارج شدن از زیر پرس کاملاً استریل است. برای ساختن این نوع بلوک از هیچ نوع چسبی استفاده نمی شود. در واقع پلاستیک های نرم شده در هم ادغام می شوند و به صورت یک پارچه در می آیند. این بلوک ها طبق نیاز مصرف کننده می توانند در ابعاد و اشکال مختلف ساخته شوند و می توان آنها را مانند سایر مصالح بنایی با روکش گچ یا سیمان پوشاند. از این بلوک ها می توان علاوه بر پروژه های ساختمانی مسکونی و تجاری، در محوطه سازی و دیوار کشی، آلاچیق سازی، نیمکت سازی، ساخت انبار و دیوارهای جدا کننده فضاهای اداری استفاده کرد.

شرکت بای فیوژن در روز جهانی اقیانوس، برای نمایش کارایی و چگونگی عملکرد محصول اختراعی خود، با جمع آوری ۳/۵ تن زباله پلاستیکی از جمله تورهای ماهیگیری و تخته های موج سواری شکسته که در سواحل لوس آنجلس رها شده بود، به صورت سنبلیک یک برج نجات غریق در این ساحل برپا کرد. یکبار دیگر نیز با استفاده از زباله های دریایی و تورهای ماهیگیری قدیمی که از سواحل کائوآی واقع در هاوایی جمع آوری شده بود، یک سالن همایش دائمی برای مدرسه این جزیره ساخت و به آنها اهدا کرد.