اگر شما همیشه سعی می کنید به درخواست های دوستان، اقوام، رؤسا یا همکاران خود جواب مثبت بدهید، شاید به این دلیل است که فکر می کنید با این کار آدمی با اهمیت و محبوب خواهید شد و دیگر کسی نمی‌تواند جای شما را نزد آنها پُر کند. مشکل اینجاست که با پاسخ مثبت دادن به خواسته های بجا و نابجای دیگران، دیر یا زود از پا در ‌خواهید آمد، چون خواست مردم بی انتها است و با گذشت زمان، شدت آن افزایش پیدا می کند وکم کم از تقاضا تبدیل به حق می شود. در نهایت این شیوه رفتاری ممکن است نتیجه عکس بدهد و ارزش و اعتبار شما را زیر سوال ببرد و بر جنبه‌های مختلف زندگی و شغل شما اثر منفی بگذارد.

بروس تولگان نویسنده کتاب‌ “هنر با اهمیت بودن در کسب ‌و‌ کار” می‌گوید: امروزه محیط‌‌های کاری به شدت رقابتی شده اند. در این شرایط کارکردن به شکل سرسام‌آوری پیچیده و چالش برانگیز شده. شما اگر به امید پیدا کردن محبوبیت و برتری حرفه‌ای، سعی کنید همیشه به همه خواسته های اطرافیانتان جواب مثبت بدهید، احتمال زیادی وجود دارد که وقت و انرژی و اعتبار خود را هدر دهید و از راه موفقیت منحرف شوید. اتفاقاً یکی از راه هایی که در محیط کار، احترام شما را افزایش می دهد، این است که یاد بگیرید چگونه و چه زمانی” نه“ بگویید تا اعتبار حرفه‌ای شما خدشه دار نشود و روابط کاری شما سرشار از اعتماد و احترام باقی بماند.

نه گفتن در زندگی ممکن است برای بعضی ها کار سختی به نظر آید، اما روش‌هایی وجود دارد که این کار را آسان‌تر می‌کند. چهار روش راهبردی برای رد کردن کاری که نمی‌توانید یا نمی‌خواهید انجام دهید، وجود دارد که می تواند بدون لطمه زدن به جایگاه شغلی تان به شما کمک کند.

۱- پرسش‌های مناسب مطرح کنید

وقتی از شما می‌خواهند کاری را انجام دهید پیش از نه گفتن باید توضیحات را به‌خوبی بشنوید و در باره آن پرسش‌های مناسب مطرح کنید. شما با این کار، احترام خود را به طرف مقابل و همچنین به کاری که از شما در‌خواست شده، نشان می‌دهید. هرچه پرسش‌های بیشتری در مورد کاری که می‌ خواهند بر عهده شما بگذارند مطرح کنید و هرچه توان و دانش خود را در مورد آن کار با سوالات مناسب بیشتر نشان دهید، در صورت لزوم راحت‌تر می‌توانید نه بگویید. البته ممکن است در طول گفتگو متوجه شوید که انجام آن کار برای شما امکان پذیر است. در غیر این صورت اگر بخواهید پاسخ منفی بدهید، می توانید با دلیل و منطق طرف مقابل را قانع کنید که چرا نباید شما آن کار را انجام دهید.

۲- دلایل خوبی برای نه گفتن بیاورید

برای تعدیل اثر پاسخ منفی، باید دلیل خود را برای نه گفتن توضیح دهید. کلید ماجرا در شیوه پاسخ گفتن شما است. مثلاً ممکن است دلیل شما این باشد که مشغول کار دیگری هستید. این کافی نیست که بگویید، “متأسفم، من کارهای دیگری دارم که باید انجام دهم”. بلکه خوب است به روشنی توضیح دهید که وظایف دیگر شما چیست و همه جزئیات را مطرح کنید تا جواب منفی شما بهانه به نظر نرسد. خوب است که شما راه‌های دیگری برای انجام کار پیشنهاد کنید تا مسئولیت پذیری خود را نشان داده باشید. مثلاً از مدیران خود بخواهید اگر مُصر هستند آن کار را شما انجام دهید، اولویت‌ وظایف شما را تغییر دهند. با این کار آنها در می یابند که شما کارهای تنظیم شده دارید و وقت خود را بیهوده هدر نمی‌دهید. از طرفی متوجه می شوند که نمی‌خواهید از زیر کار در بروید.

۳- راه حل های دیگر پیدا کنید

اگر درخواست فوری نباشد، می‌توانید برای هموار کردن راه بگویید: “من دو هفته دیگر که کارم سبک شد، می‌توانم این کار را انجام دهم”. یا می‌توانید بپرسید، “می‌خواهید کمک کنم فرد دیگری را برای انجام کار پیدا کنید؟” یا اینکه” فرد دیگری را مسئول این کار کنید من به او کمک خواهم کرد”.  اینها راه های دیگری است که می توانید حرفه‌ای بودن و علاقه خود به کمک کردن را نشان دهید.

۴- پیگیر باشید

وقتی کار را به کس دیگری محول کردند مانند یک پرنده از قفس فرار کرده رفتار نکنید. هر چند روز سراغ مدیر خود بروید و بپرسید کار چطور پیش می‌رود؟ آیا مشکل خاصی وجود دارد؟ آیا آدم مناسب پیشنهاد شده؟ آیا کمک بخصوصی می توانید بکنید؟ این پیگیری ماجرا به مدیران شما نشان می دهد که حتی وقتی پاسخ منفی می‌دهید، قصد فرار از کار را ندارید. با این کار اعتماد آنها را تقویت می کنید و ارتباط خوبی ایجاد می نمائید.