خنده درمان ناهنجاری های روحی

انسان های اولیه که هنوز سخن گفتن نیاموخته بودند، معمولاً بر سر غذا و یا منطقه شکار با سایر قبایل جنگ می کردند. ظاهراً  از همان دوران لبخند به عنوان یک وسیله مهم برای جلوگیری از آغاز درگیری ها استفاده می شد و نوعی دعوت برای صلح و آشتی و شروع یک رابطه بی خطر محسوب می شد. وقتی ما انسان‌ها می‌خندیم، منظورمان پیشنهاد صلح و برقراری ارتباط است. چندی بعد انسان آموخت که سخن بگوید، در اینجا تنوع زبان های محاوره، مانعی برای ارتباط انسان ها شد و باز این تنها لبخند بود که در همه جوامع مختلف انسانی، معنی آن درک می شد و لازم نبود کسی آن را یاد بگیرد، چون انسان ها و بعضی از حیوانات، با توانایی خندیدن به دنیا می آیند و خیلی قبل از زبان آموزی می توانند لبخند بزنند. در دوران ما هنوز هم خنده می تواند مانند چسب عمل کند و افراد مختلف را در کنار هم گرد ‌آورد.

خنده فواید زیادی برای سلامت جسم و روان انسان دارد. هیچ چیز سریعتر و با اطمینان تر از یک خنده نمی تواند ذهن و بدن انسان را به تعادل برساند. طبق مطالعه ای که توسط دانشگاه مریلند انجام شده، خنده داروی قدرتمندی برای کاهش استرس، درد و مشکلات روانی است. در زمان خندیدن میزان اکسیژن دریافتی بدن افزایش پیدا می کند، قلب و ریه به فعالیت بیشتر تحریک می شوند و هورمون های خوب در بدن بیشتر تولید می شود. خنده یکی از عوامل ترشح اندورفین است که مخدر طبیعی بدن محسوب می شود، این هورمون عامل نشاط و سرخوشی است و حتی می تواند به طور موقت دردها را تسکین دهد. از طرفی خنده جلو ترشح کورتیزول را که در حالت استرس تولید می شود، می گیرد و ترشح هورمون نوروپپتید را که افزاینده سیستم ایمنی بدن و کاهنده استرس است را افزایش می دهد.

خنده بارهای ذهنی را سبک می کند، امید را در مغز زنده می نماید و باعث می شود انسان از افکار منفی رها شود و بیشتر روی نکات مثبت تمرکز کند. خود شما هم می توانید امتحان کنید، در لحظاتی که می خندید، حتی برای لحظاتی، دشواری ها و سختی شرایط را احساس نخواهید کرد. پس بهتر است همه از این داروی روح و روان هرچه بیشتر مصرف کنند و آن را بخشی از رژیم سلامت معنوی روزانه خود قرار دهند. برای دست یافتن به یک زندگی شاد و پرخنده، چند روش موثر وجود دارد.

ترش رویی و خنده رویی هر دو بسیار مسری هستند، پس بهتر است از افراد عبوس و بد اخلاق دوری کنید و اوقات خود را با افرادی که در زندگی شاد هستند، بگذرانید. دوستانی را انتخاب کنید که از شوخ طبعی برخوردارند و می توانند اطرافیان خود را شاد کنند. اینگونه افراد معمولاً از میان رویدادهای روزمره زندگی، جنبه هایی از طنز و شوخی پیدا می کنند و دیگران را با آن می خندانند و به نشاط می آورند. ما برای یافتن شادی ها باید کوشش کنیم، البته بهتر است از انتخاب شوخی های زشت و خشن و سطحی اجتناب کنیم. ما می توانیم برای خندیدن به دنبال موضوع های ساده و بامزه برویم و از بچه ها بیاموزیم که چه ساده و بی خیال، می خندند و شادی می کنند.

خنده به خودی خود نشاط آور است، اما وقتی آن را با دیگران به اشتراک می گذارید نشاط آن به مراتب اضافه می شود. انسان ها معمولاً در میان جمع تا ۷۰ درصد بیشتر از زمانی که تنها هستند می خندند. به همین دلیل بهتر است گاهی با دوستان خود در منزل، پیک نیک یا در کافه و مهمانی، دورهم جمع شوید و با هم بخندید. سعی کنید یک برنامه تلویزیونی خنده دار یا یک مسابقه فوتبال مهیج را با کسانی که دوست شان دارید تماشا کنید. با دوستانتان به تورهای گردشگری و مسافرت های چند روزه بروید. به دیدن فیلم و تئاتر کمدی بروید و همراه سایر تماشاگرها، شما هم از ته دل بخندید. از صفحات طنز نشریه ها و کلیپ های خنده دار فضای مجازی دیدن کنید. روش های زیادی برای خندیدن و خنداندن وجود دارد. پس بهتر است این روش ها را پیدا کنید، تا می توانید بخندید و دنیا را برای خودتان و دیگران دوست داشتنی تر بسازید.