کارآفرین - آموزش به کودکان

در دنیای امروز که همه چیز به سرعت در حال تغییر است، فرزندان شما نیاز دارند، خود را با تغییرات دنیا هماهنگ کنند. در دوران رواج کم فرزندی، تمرکز والدین بر کودکان خود بیشترشده است. حالا والدین تمایل دارند تا فرزندانشان مهارت‌های مختلف بیاموزند و توانایی‌های بیشتری داشته باشند. به همین دلیل بازار انواع کلاس های غیردرسی و مهارت آموزی داغ شده. اما در این میان باید دید، پدران و مادران چقدر به فکر تربیت روحیه کارآفرینی در کودکان خود هستند؟ ایجاد تفکر کارآفرینی در کودکان یک ضرورت غیرقابل انکار است که آینده آنها را بیمه می کند. اگر کودکان از خردسالی مهارت های لازم برای کارآفرینی را بیاموزند، در آینده مسیر موفقیت برایشان هموارتر خواهد بود. مطالعه زندگی کارآفرینان موفق نشان می‌دهد، آنان از خانواده‌هایی بیرون آمده اند که ارزش‌ زیادی برای استقلال و اتکا به خود قائل‌ بودند. البته فراموش نکنید هیچکس کارآفرین متولد نمی شود، بلکه کارآفرین تربیت می شود.

تحقیقات نشان داده،آموزش کارآفرینی در سنین مدرسه مزایای زیادی دارد. یک مطالعه تحقیقاتی که بر روی ۳۳۰ مدرسه ابتدایی در ایرلند انجام شده است، نشان می دهد۸۷ درصد بچه ها، پس از شرکت در این دوره ها، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده اند. برای کارآفرین شدن فرزندان، لازم است آنها مهارت هایی را یاد بگیرند که به موفقیت در کسب و کار کمک می کند. شما می توانید با تشویق فرزندتان به کارآفرینی، نسل آینده تولیدکنندگان و بازرگانان را پرورش دهید. این مقاله نکاتی در این زمینه را با شما در میان می گذارد.

بگذارید بچه ها مشکلات را خودشان حل کنند

شما به عنوان یک پدر و مادر خوب، همواره تحریک می شوید که مشکلات بچه هایتان را حل کنید. مثلاً اگر فرزندتان نمی تواند یک بادکنک را باد کند، یا شمع را روشن نماید، شما به جای آنها بادکنک را باد و شمع را روشن می کنید. بچه ها نیز کم کم عادت می کنند تمام مشکلاتشان را پیش شما بیاورند. بهتر است با توجه به نوع مشکل و سن کودک، در برابر خواست آنها برای حل مشکلاتی که خودشان با کمی سعی و خطا می توانند از پس آن بر بیایند، مقاومت کنید. ممکن است در آغاز این کار برایتان آسان نباشد، اما ترغیب بچه ها برای حل مشکلات، مهارت آنها را برای مشکل گشایی از طریق سعی و خطا، پرورش می دهد. تجربیاتی که در آینده برای کار آفرینی موثر خواهد بود.

مدیریت پول را به آنها بیاموزید

علی رغم ضرب‌المثل‌ها و تعارفات مرسوم درباره‌ پول‌، همه می‌دانیم”پول“ در زندگی و برای کارآفرینی نقش بزرگی را بازی می کند. مدیریت پول مهارتی است که بچه ها باید از کودکی بیاموزند. ابتدا به صورت روزانه مقداری پول توجیبی به فرزندتان بدهید و از او بخواهید با نگاه داشتن حساب و کتاب، آن پول را با تصمیم گیری و مدیریت خودش هزینه کند. هزینه های او را کنترل کنید. از فرزندتان بخواهید روزهایی که به تمام پولش احتیاج ندارد بخشی از آن را پس انداز کند ، تا بتواند چیزهای گران تر بخرد. با اضافه شدن مهارت فرزندتان، می توانید زمان پرداخت پول توجیبی را به یک هفته و بعد به یک ماه افزایش دهید.

مدیریت پس انداز را بیاموزید

از فرزندتان بخواهید برای پس‌اندازش هدف‌گذاری کند. یعنی در نظر بگیرد که این پس‌انداز را برای چه‌کاری می خواهد هزینه کند و چه میزان پول احتیاج دارد. این کار به او کمک می‌کند تا در مورد روش رسیدن به هدف رویاپردازی کند، هم چنین انگیزه می‌دهد تا پس‌انداز بیشتری بکند و قدرت تصمیم‌گیری خود را بهبود ‌بخشد. هدف‌گذاری برای‌ پس‌انداز، به کودک حس شجاعت می‌بخشد و احساس می کند، خودش می‌تواند بخشی از خواسته‌هایش را برآورده کند. این کار در جهت پرورش حس استقلال ‌طلبی و اتکا به خود است که یکی از ویژگی‌های بارز کارآفرینان می باشد.

درآمد زایی را به آنها آموزش دهید

بچه ها می توانند ازکودکی پول درآورند. به کودکان خود بابت کارهای خاصی که در منزل انجام می دهند مزد بدهید. مثلاً اگر اتومبیل را شستند یا باغبانی کردند یا کفش ها را واکس زدند و از برادر و خواهر کوچکتر خود نگهداری نمودند، به آنها دستمزد مشخص و عادلانه بدهید. کسب و کارهای تابستانه هم می ‏تواند علاوه بر سرگرمی، راهی برای تشویق خلاقیت و اعتماد به نفس کودک‌ باشد. امروزه اینترنت می تواند محمل خوبی برای مشاغل کوچک کودکان باشد. مشاغلی مانند فروش کارهای دستی و آثار هنری، آموزش خصوصی آنلاین، یا مثلاً فروش وسایلی که در انبار خانه بی‌استفاده مانده. مهم نیست که این کارها تاچه حد ساده یا کم درآمد است. این مشاغل در واقع عامل یادگیری ارزش کار و اهمیت درآمد زائی است.

روش مقابله با ترس و تردید را به آن ها بیاموزید

کارآفرینان در زندگی باید ریسک های بزرگی بکنند. قلمرو کارآفرینی پر از تردیدها، عدم اطمینان ها و ترس ها است و کسی که می خواهد وارد آن شود باید تحمل همه این مشکلات را داشته باشد. زمانی که کودک شما با یک موقعیت پر از ریسک مواجه می شود، در ابتدا او را در راه مقابله با ریسک کمک کنید. اما به تدریج او را تنها بگذارید تا خودش طریقه مواجهه با ریسک را یاد بگیرد. این کار کمک می کند تا کودک احساسی از قدرت و شجاعت در خود پیدا کند. مثلاً زمانی که کودک شما نمی داند باید در یک مسابقه شرکت کند یا نه، ابتدا با او در این باره صحبت کنید و به او امید بدهید، سپس او را به حال خود رها کنید تا خودش بر ترس و نگرانی هایش غلبه کند.