اعتماد به نفس ماهنامه کی دبلیو سی

اعتماد به نفس ضعیف، ما را در توفانی از نتوانستن‌ها و نمی‌شودها و ناممکن‌ها گرفتار می کند. در عوض اعتماد به نفس قوی باعث می‌شود با قطعیت و سرعت، عمل کنیم و در زندگی نتایج بهتری بدست آوریم. اعتماد به نفس در اثر کنار هم قرار گرفتن سه عامل، تربیت خانوادگی، محیط اجتماعی و کنجکاوی فردی رشد می کند. اگرچه میزان اعتماد به نفس و زمان شکل گرفتن آن به عوامل زیادی مربوط است، ولی به نظر روانشناسان مهم ترین عامل آن ترس است. ترسی که از طریق خانواده و اجتماع در فرد ایجاد می شود و انگیزه هایش را برای کنجکاوی و تصمیم گیری از بین می برد. اعتماد به نفس قوی به شما کمک می کند تا بر ترس های خود غلبه کنید. به خاطر داشته باشید، هرچه ترس های نامعقول شما کم تر شود، اعتماد به نفس  شما قوی تر خواهد شد و احتمال موفقیت شما در زندگی بیشتر می شود.

هیچکس نیست که اعتماد به نفسش در مراحلی از زندگی آسیب ندیده باشد. ضعف اعتماد به نفس، نشانه آسیب هایی است که باید ترمیم شود. شما اگر احساس می کنید اعتماد به نفس تان نیاز به تقویت دارد، تمرین هایی وجود دارد که می توانید آن را تقویت و ترمیم کنید. در اینجا چند روش برای ترمیم اعتماد به نفس آسیب دیده، تشریح می شود.

۱- از قضاوت دیگران نترسید

تا زمانی که نگران هستید دیگران درباره شما چگونه قضاوت می کنند، هرگز نمی توانید احساس راحتی و اعتماد به نفس داشته باشید. ذهن خود را از پیش داوری نسبت به قضاوت دیگران خلاص کنید. با کمی تفکر و تجربه متوجه خواهید شد آنقدر هم که تصور می کنید، زیر نظر و تحت توجه دیگران نیستید و ترس شما از قضاوت شدن بیهوده است. انتخاب ها و تصمیم گیری های خود را بر اساس آنچه که خودتان می خواهید و در حد توان شما قرار دارد، انجام دهید و نه بر اساس آنچه که تصور می کنید دیگران از شما توقع دارند.

۲- فقط روی موضوع هایی که می توانید تغییر دهید، تمرکز کنید

اگر تمام انرژی خود را برای چیزهایی که نمی توانید تغییر دهید تلف کنید، دیگر انرژی کافی برای چیزهای که می توانید تغییر دهید باقی نمی ماند. بیشتر به مواردی که کنترل آنها در اختیار شماست فکر کنید و ببینید در مورد آنها چه کاری می توانید انجام دهید. هرگاه از تصمیمات قابل تغییر خود نتایج مثبت بدست آورید، ضعف اعتماد به نفس در شما ترمیم خواهد شد. در این مسیر هرگونه چالش‌ را با آغوش باز بپذیرید.

۳- به خودتان ایمان داشته باشید

اعتماد به نفس شما، فقط با تغییر افکار و رفتار خود شما بهبود می یابد. بهتر است برداشت های غلط نسبت به خود را تغییر دهید، افکار و رفتارهای مخرب را دور بریزید و افکار و رفتار جدید بیاموزید. اینکار فقط با خواستن اتفاق نمی افتد، باید تمرین کنید. تمرین ها را تا جایی ادامه دهید تا مسائل ملکه ذهنتان شود و در ناخودآگاه شما مستقر گردد.

۴- از افرادی که دارای دیدگاه های منفی هستند، فاصله بگیرید

شاید درنگاه اول، اندکی سخت به نظر برسد ولی شما باید از افرادی که با حرف ها و دیدگاه های منفی اعتماد به نفس شما را تضعیف می‌کنند، دور بمانید. سعی کنید در هر شرایطی مثبت فکر کنید و با افرادی معاشرت کنید که به جای خواندن سرود یأس، برای حل مشکلات به شما راهکار ارائه می کنند و به جای شمردن خطرات و مشکلات، شما را تصحیح می کنند و برای شروع به کارهای مناسب ترغیب می نمایند.

۵- خود را با دیگران مقایسه نکنید

اگر شرایط کاری، مالی و ظاهری خود را بدون در نظر گرفتن شرایط واقعی، مرتباً با دیگران مقایسه کنید، طبیعی است که اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد. اگر بخواهید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، باید واقع بین باشید. اگر بخواهید مرتباً به چیز‌هایی که جایگاهی در واقعیت ندارند فکر کنید، هیچ‌گاه نمی‌توانید تغییری در شرایط به وجود آورید. مقایسه می تواند در نهایت تبدیل به حسادت ‌شود و حسادت، همان حسی است که به جای دادن انگیزه، مرتباً شما را بی انگیزه‌تر از گذشته خواهد کرد.

۶- از افراد آگاه کمک بخواهید

درخواست راهنمایی و کمک گرفتن نشانه ضعف نیست، بلکه نشانه عزم و شجاعت و آمادگی برای تغییر است. ریشه های عدم اعتماد به نفس و راه های مقابله با آن بسیار پیچیده است و ممکن است حل آن از عهده شخص شما خارج باشد. از افراد آگاه، به خصوص مشاوران حرفه ای که دارای مدارک دانشگاهی معتبر هستند کمک بگیرید. در مسیر ترمیم اعتماد به نفس، تا مدت ها به کسی احتیاج دارید که شما را کنترل و تصحیح کند.