ماهنامه کی دبلیو سی kwc بیل گیتس

چهار سال قبل از آمدن بیماری کرونا در سال ۲۰۱۵، بیل گیتس بنیانگذار کمپانی مایکروسافت، در سخنرانی خود در انجمن TEDاظهار داشت: هر ۲۰ سال یکبار احتمال زیاد وجود دارد که یک بیماری مسری، شیوع پیدا کند. با افزایش جمعیت جهان و تعداد سفرها، شیوع بیماری در نوبت بعد بسیار سریع و وسیع خواهد بود، در حالی که کشورها برای همه گیری بعدی آماده نیستند. بیل گیتس همچنین در دسامبر ۲۰۱۶ و در آستانه ریاست جمهور دونالد ترامپ، درباره خطرات یک بیماری ویروسی که در راه است، گزارشی به کاخ سفید ارائه کرد. او در اول ماه می سال۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹)، زمانی که تازه سر وکله ویروس کویید-۱۹ پیدا شده بود، گفت: واکسن این بیماری احتمالاَ تا ۹ ماه آینده ساخته خواهد شد. جالب اینکه در ماه دسامبر یعنی ۹ ماه بعد، شرکت فایزر تائیدیه اولین واکسن را دریافت کرد.

چرا بیل گیتس که نه پزشک است و نه ویروس شناس، تا این حد از بیماری های ویروسی سر رشته دارد؟ آیا او پیشگو و طالع بین است؟ نکند ویروس کوید-۱۹، با سرمایه و دستور خود بیل گیتس ساخته شده تا او بتواند جمعیت جهان را به نصف تقلیل دهد، یا از طریق واکسن، یک میکروچیپ داخل بدن همه افراد کره زمین نصب کند؟

دلیل آشنایی و تسلط بیل گیتس به مسائل ویروس شناسی و بهداشتی، این است که ۲۶ سال قبل او به اتفاق همسرش ملیندا، با سرمایه ۴ میلیارد دلار، یک بنیاد خیریه جهانی را پایه گذاری کرد تا با بیماری های واگیردار شایع در آفریقا مبارزه کند. این بنیاد در طول ربع قرن گذشته بیش از ۶ میلیارد دلار برای مبارزه با بیماری ابولا، سارس و مرس، در کشورهای فقیر آفریقا هزینه کرده اند. بیل و ملیندا گیتس، سال ها است که به عنوان چهره های بهداشت عمومی، در دنیا شناخته می شوند. بیل گیتس در مورد پیش بینی خود می گوید، تجربه من در زمینه بیماری های عفونی به من کمک کرد تا بتوانم آمدن یک ویروس جهش یافته خطرناک، از خانواده ویروس های تاجی شکل را پیش بینی کنم.

بنیاد ملیندا و بیل در دوران فعالیت خود، بقدری با صداقت و صرفه جویانه عمل کردند که بسیاری از ثروتمندان و صاحبان صنایع، ترجیح دادند میلیاردها دلار بودجه خیریه خود را از طریق این بنیاد هزینه کنند. فقط در یک نوبت در سال ۲۰۰۶، وارن بافت بیش از ۸۵ درصد سرمایه خود را که بالغ بر ۳۱ میلیارد دلار می شد، به بنیاد ملیندا و گیتس واگذار کرد. در جریان همه گیری ویروس کرونا نیز این بنیاد تاکنون۳۰۰ میلیون دلار برای تحقیقات مربوط به چند نوع واکسن، هزینه کرده است. زمانی که پرزیدنت ترامپ در شرایط سخت همه گیری کرونا، تصمیم گرفت آمریکا را از سازمان بهداشت جهانی خارج کند، بیل گیتس مخالفت خود را اینگونه بیان کرد: “ما می خواهیم اقتصاد جهانی رو به پیشرفت باشد. ما می خواهیم تعداد مرگ ها به حداقل برسد. بنابراین خارج شدن از یک اشتراک و همکاری بین المللی در زمان همه گیر این بیماری خطرناک، کار اشتباهی است. “

حالا با چنین سابقه ای، بیل گیتس پیش بینی می کند که ظرف چهار تا شش ماه آینده، ممکن است با آمدن یک موج جدید، بدترین دوران بیماری کرونا در پیش باشد. او در مورد کسانی که تئوری های توطئه را دامن می زنند گفت: برای ریشه کن کردن این بیماری همه مردم دنیا باید مصون شوند. دلسرد کردن مردم از واکسیناسیون بر علیه این بیماری، در نهایت می تواند خطرناک باشد. وی گفت: اثرات واکسن فوری نیست، واکسیناسیون ۸۰ درصد مردم نیز مدت زیادی طول خواهد کشید. تا قبل از آن زمان بهترین راه حل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها است. این اقدامات می تواند تا حد زیادی از مرگ ها جلوگیری کند.

وقتی از او پرسیدند آیا حاضری اولین واکسن را به خودت بزنی، گفت: من برای اطمینان مردم وقتی نوبتم شد فوری واکسن خواهم زد، ولی نمی خواهم صف را برهم بزنم. بیل گیتس می گوید: بزودی بیماری کرونا پایان خواهد یافت، ولی هیچکس دلش نمی خواهد خودش یا یکی از کسانی که دوست دارد، آخرین نفری باشد که از ویروس کرونا می میرد.