ماهنامه کی دبلیو سی kwc sunrun

در سال ۲۰۰۷ شرکت سان ران“ Sunrun” بوسیله دو دانشجوی کارشناسی ارشد، در یک اتاق زیر شیروانی تاسیس شد تا با شیوه تجاری جدیدی، تعداد بیشتری از خانواده ها را قادر به استفاده از  انرژی خورشیدی، برای تولید برق خانگی کند. این شرکت اکنون بیش از ۴۰۰۰ کارمند دارد. در این مصاحبه لین جوریک “lynn jurich”، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت سان ران که کار آفرین موفقی است با کتی جورج خبرنگار ACC ، درباره گرمایش جهانی و اوضاع نابسامان پس از کرونا که موجب از دست رفتن تعداد زیادی شغل شده و اهمیت مدل تجاری شرکت خود، گفتگو می کند.

کیتی جورج: شما به عنوان یکی از ایجاد کنندگان تحول در صنعت انرژی خورشیدی شناخته می شوید. این تحول چگونه اتفاق افتاد؟

لین جوریک: وقتی می خواستیم شرکت را راه اندازی کنیم، برای ما کاملاَ روشن بود که انرژی خورشیدی در آینده نزدیک، به عنوان یک نیاز بزرگ در تولید انرژی تجدید پذیر، مطرح خواهد بود. در حال حاضر بیشتر انرژی مورد نیاز دنیا، از طریق سوخت های فسیلی و به صورت متمرکز تولید می شود. در شیوه متمرکز کمپانی های بزرگ سوخت را استخراج و پالایش می کنند، سپس آن را به قیمت انحصاری، در اختیار مردم قرار می دهند. ما مطمئن هستیم که انرژی خورشیدی می تواند این چرخه را بشکند و تولید انرژی را در سطح خرد انجام دهد. یکی از اشکالات تولید انرژی متمرکز این است که انرژی در جایی تولید می شود ولی باید در جای دیگری مصرف شود. در حالی که انرژی خورشیدی معمولاَ در همان محل مصرف تولید می شود و هزینه های پالایش و انتقال را ندارد. بر همین اساس ما برای تولید برق از خورشید، مستقیماَ به سمت مصرف کننده ها رفتیم، چون معتقد بودیم در آنجا استقبال بیشتری خواهد بود. در ابتدا چالش های زیادی در این راه به وجود داشت و هزینه ها بسیار بیشتر از پیش بینی ها شد. اما اکنون بعد از ۱۳ سال۰۰۰/۲۶۰ مشتری داریم و تقریباً ۶/۴ میلیارد دلار، سیستم انرژی خورشیدی فروخته و در محل های مسکونی نصب کرده ایم.

کیتی جورج: فکر می کنید پروژه های شما تا چه حد می تواند به هدف رسیدن به کربن صفر کمک کند؟

لین جوریک: دو سوم کربن جهانی در بخش های مختلف انرژی مانند تولید برق، گرمایش، حمل و نقل و صنایع، تولید می شود. با استفاده از فناوری مناسب، ما همچنان می توانیم اتومبیل های خود را برانیم، از تهویه مطبوع استفاده کنیم، خانه های خود را گرم نگاه داریم، بدون اینکه کربن تولید کنیم. آینده کربن صفر واقع بینانه است و از خانه ها شروع می شود. مردم می توانند با پوشاندن پشت بام ها با صفحات خورشیدی، ۷۵ درصد از نیازهای برق خانگی آمریکا را تأمین کنند و با نصب باتری های جدید، مازاد تولید برق را به شبکه های برق محلی بفروشند. در نتیجه تا حد زیادی از نیاز به نیروگاه های آلاینده کاسته خواهد شد و کربن کمتری روانه محیط زیست می شود. تاکنون ۷۵۰۰۰ خانه مجهز به سلول های خورشیدی در لس آنجلس توانسته اند۳۰۰ مگاوات انرژی تولید کنند که این معادل توان تولید ۶ نیروگاه کوچک گاز طبیعی است. در سال آینده شهرهای بیشتری برای گرفتن مجوز ساختمان، باید خانه های خود را به صفحه های خورشیدی مجهز نمایند.

کیتی جورج: تولید برق از خورشید چه نقشی در ایجاد شغل و کارآفرینی می تواند بازی کند؟

لین جوریک: ایجاد یک سیاره پایدار هم بزرگترین چالش اجتماعی ما است و هم بزرگترین فرصت اقتصادی پایدار ما. اکنون مشاغل مربوط به انرژی های پاک و محافظت از محیط زیست، فضای زیادی برای رشد دارند. استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و پذیرش نسل جدید فن آوری های الکتریکی به ما کمک می کند تا کربن را از جهان حذف کنیم و در کنار آن میلیون ها شغل جدید به وجود آوریم. قبل از وقوع همه گیری کرونا، شغل “نصاب پانل های خورشیدی” در بین مشاغل بالاترین رشد را داشت و تعداد آن مرتباَ افزایش پیدا می کرد. توسعه پانل های خورشیدی در یک دهه آینده می تواند فقط در آمریکا  ۳۰ میلیون شغل جدید ایجاد کند. لازمه این کار از بین بردن و یا تضعیف کسب وکارهای متمرکز و سپردن کار به دست واحدهای کوچک و محلی است. این تحول اجتناب ناپذیر است و هرچه سریعتر اتفاق بیفتد، هزینه کمتری برای بشریت خواهد داشت.

کیتی جورج: شما به عنوان یک بنیانگذار زن و با توجه به اینکه ۵۰ درصد تیم مدیریت ارشد و ۳۸ درصد أعضاء هیئت مدیره شرکت شما خانم ها هستند، نقش زنان را در این تحول جهانی چگونه می بینید؟

لین جوریک: برخی از ویژگی های سنتی “زنانه”، مانند ایستادگی کردن در اجتماع و فکر کردن در مورد منافع جمعی، به شرکت ما کمک کرده تا تصمیمات بهتری نسبت به نگرش های مردانه مانند “من برنده خواهم شد” را اتخاذ کنیم. من زنان زیادی از جمله همکاران شرکت خودمان را می شناسم که هرچند سمت مدیریت رسمی ندارند، ولی اگر دقیق نگاه کنیم، می بینیم تمام کارهای مدیریتی را انجام می دهند و همانطور که درخانه عادت کرده اند، به جای منافع شخصی تنها منافع جمع و شرکت را در نظر می گیرند.

کیتی جورج: آینده شرکت خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما داخل چرخه سرمایه گذاری در صنعتی هستیم که طی دو دهه آینده باید ۲ تریلیون دلار برای ارتقا انرژی هزینه کند. در سال گذشته تعدادی از سیستم های خورشیدی آمریکا، دارای باتری شدند. امروزه ده ها نیروگاه ذخیره برق خانگی فعال هستند، اما در سال ۲۰۲۱ تعداد زیادی نیروگاه جدید وارد شبکه خواهد شد و میزان استفاده از باتری تا بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت. ظرفیت آنها نیز در مجموع به ۵/۳ گیگاوات خواهد رسید. این اتفاق باعث بازنشستگی۱۰ درصد نیروگاه های گاز طبیعی کالیفرنیا خواهد شد. ۱۰ درصد، آنهم فقط ظرف یکسال، رقم بسیار بزرگی است. این اتفاق بر کلیه مصارف انرژی تأثیر خواهد گذاشت و اولویت مصرف کنندگان را به ابتکارات پایدار پیوند خواهد زد.