ماهنامه کی دبلیوسی kwcmag اینترنت جهانی استار اکس ایلان ماسک تست اینترنت جهانی

در گرم ترین روز انتخابات آمریکا، یعنی سوم نوامبر سال ۲۰۲۰، شرکت استارلینک اولین آزمایش خود را بر روی ماهواره های پروژه SpaceX که قرار است ۹۰ درصد مردم کره زمین را زیر پوشش اینترنت قرار دهد، انجام داد. این پروژه با توجه به همه گیری ویروس کرونا و نیاز به دور کاری و آموزش از راه دور، به خصوص در مناطقی که فاقد پوشش اینترنت هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است و ایلان ماسک، مدیر عامل استارلینک عجله دارد هرچه زودتر اینترنت جهانی را راه اندازی کند. تاکنون تعداد ۸۳۳  ماهواره از فاز اول پروژه، که ۱۲۰۰۰ ماهواره خواهد بود، به فضا فرستاده شده و در محل خود مستقر گردیده است. چون این تعداد برای تست اولیه در نوار کوچکی از آمریکا کافی بود، تست اینترنت جهانی به دو شکل ثابت و متحرک در آن منطقه انجام شد. دسترسی به اینترنت SpaceX ابتدا فقط در مناطق خاصی از ایالات متحده آمریکا و بعداً در کانادا امکان پذیر خواهد شد. هدف استارلینک برای خدمات رسانی عمومی به شمال آمریکا و بخشی از کانادا، برای سه ماه اول سال ۲۰۲۱، در نظر گرفته شده. این شرکت امیدوار است که تا پایان همان سال بخش بزرگی از دنیا را تحت پوشش قرار دهد.

برای اولین تست، ابتدا یک آنتن زمینی به قطر ۸۰ سانتی متر، همراه با رسیور و پک باطری، در محلی از جنگل هایدن، واقع در ایالت آیداهو نصب شد. پس از تنظیمات لازم، ارتباط با یکی از ماهواره ها که در دید این آنتن قرار داشت، برقرار گردید. چون ماهواره های اسپیس اکس در فاصله نزدیک مستقر شده اند، با حرکت زمین یکی یکی  از جلو آنتن زمینی حرکت می کنند و هر یک وظیفه انتقال اطلاعات را به ماهواره بعدی می سپارند. تقریباَ شبیه اتفاقی که در آنتن های زمینی موبایل، در زمان حرکت اتومبیل می افتد.

پس از رد و بدل کردن دیتا، سرعت بارگیری این سیستم بیش از ۱۲۰ مگابایت بر ثانیه و تاخیر دریافت اطلاعات نیز کمتر از ۴۰ میلی ثانیه برآورد شد. این مقدار سرعت برای سیستمی که در حال تست است، حتی برای طراحان پروژه نیز شگفت انگیز بود. البته انتظار می رود سرعت اینترنت جهانی، تا پایان پروژه به ۱ گیگابایت در ثانیه برسد.

مرحله بعد تست سیستم در شرایط متحرک بود، چون زمانی که هم فرستنده و هم گیرنده در حال حرکت هستند، برقراری ارتباط به مراتب سخت تر می شود. برای تست همین موضوع آنتن را بر روی یک اتومبیل تسلا نصب کردند و اتومبیل را در جاده جنگل هایدن به حرکت در آوردند. نتیجه بدست آمده بسیار خوب و قابل استفاده بود و نشان داد پروژه استارلینک قادر به ارائه خدمات اینترنت، در حرکت هم خواهد بود. البته استارلینک در حال حاضر قادر به برقراری ارتباط بدون وقفه نیست. یعنی کاربران می توانند فیلم و یا سایر اطلاعات مورد نیاز خود را با سرعت ۴K دانلود کنند، اما برقراری ارتباط برای بازی های آنلاین که نیاز به اتصال بی وقفه دارد، فعلاَ مقدور نیست. انتظار می رود با پرتاب تعداد بیشتری از ماهواره ها، این خدمات نیز بهبود یابد.

پیش بینی می شود قیمت تجهیزات اولیه این سیستم ۵۰۰ دلار و آبونمان ماهانه آن ۹۹ دلار تعیین شود. البته این قیمت ها فعلاَ در حد پیش بینی است و با افزایش تعداد کاربران، حتماَ از قیمت آن کاسته خواهد شد. همه می توانند برای کسب اطلاعات به روز شده در مورد منطقه خود، به وب سایت Starlink.com مراجعه و عضو شوند.