ماهنامه کی دبلیوسی kwcmag سامسونگ مدیرعامل سانسونگ

رئیس سامسونگ غول فناوری کره جنوبی، در روز ۲۵ اکتبر (۴ آبان) سال جاری در سن ۷۸ سالگی درگذشت. آقای لی کون‌هی که در سال ۱۹۶۸ به این کسب و کار خانوادگی ملحق شد، سومین پسر خانواده بود و ده سال بعد، در زمان فوت پدرش، ریاست سامسونگ را برعهده گرفت. آقای لی در تبدیل این کسب و کار خانوادگی به بزرگترین مجموعه اقتصادی کره جنوبی که سازنده لوازم خانگی ارزان قیمت و کم کیفیت بودند، به یکی از پرفروش ترین برندهای تکنولوژی در جهان، نقش بزرگی ایفا کرد. شعار او ’برتری کیفیت بر کمیت‘ بود. همین شعار آقای لی، سامسونگ را ظرف چند سال به بزرگترین تولید کننده تلویزیون و تلفن هوشمند در جهان تبدیل کرد. به گفته مجله فوربس، لی کون‌هی با ثروتی نزدیک به ۲۱ میلیارد دلار ثروتمندترین مرد کره جنوبی بحساب می آید.

آقای لی بیونگ-چول، پدر آقای لی کون‌هی، که در شهر سامسونگ کره، فروشگاه مواد غذایی داشت و ماهی و غلات به چین صادر می کرد، در اول ماه مارس سال ۱۹۳۸ میلادی، شرکت سامسونگ را به منظور تجارت مواد غذایی تاسیس کرد. اولین اقدام شرکت جدید، پردازش و بسته بندی و صادرات این نوع محصولات به استان های همجوار درکشور چین بود. به دلیل رقابت شدید در بازار، دو سال بعد آنها مجبور شدند تجارت مواد غذایی خود را کنار بگذارند و شروع به تولید و فروش ماکارونی نمایند. پس از حدود یک دهه، سامسونگ چون متوجه نیاز بازار به شکر شد، تصمیم گرفت یک واحد تولید شکر راه اندازی کند و از کار رشته فرنگی و نودل دست بکشد. پس از حدود چهار سال، تجارت قند و شکر را هم رها کرد و یک کارخانه تولید پشم راه اندازی نمود. تجارت پارچه های پشمی نیز یک آزمایش کوتاه مدت بود. در سال ۱۹۵۶، سامسونگ استراتژی خود را به سمت تجارت بیمه دریایی تغییر داد. این کار نیز چهار سال بیشتر دوام نیاورد.

در اوایل دهه ۶۰ میلادی با وجودی که سی سال از اختراع و راه اندازی تلویزیون در آمریکا می گذشت، هنوز در بسیاری از مناطق آسیا مانند کره، تلویزیون شناخته شده نبود. وقتی تولیدکنندگان آمریکایی و اروپایی خواستند تلویزیون به کره صادر کنند، دولت وارد صحنه شد و برای کمک به صنعت کره، به شرکت های بین المللی ابلاغ کرد، به شرطی می توانند تلویزیون وارد کنند که در اسرع وقت، فناوری این محصول جدید را با تولیدکنندگان کره ای به اشتراک بگذارند. سامسونگ که همیشه آماده تغییرات بود، با توجه به نو بودن صنعت الکترونیک و نیاز بازار به پدیده نوظهور تلویزیون، اولین شرکتی بود که تصمیم گرفت یک واحد تولید تلویزیون سیاه و سفید، راه اندازی کند.

پخش برنامه های تلویزیونی در سال ۱۹۶۳ در کره آغاز شد (شش سال بعد از ایران)، اما تا سال ۱۹۷۰ برنامه ها فقط در پایتخت پخش می شد. سامسونگ در چنین شرایطی جایگاه خود را در بازار تثبیت کرد و ظرف ۶ سال یک میلیون تلویزیون سیاه و سفید فروخت و به مدت ۲۰ سال به تولید تلویزیون سیاه وسفید ادامه داد. تا اینکه در سال ۱۹۷۷، با وجود اینکه که کشور کره هنوز فاقد پخش رنگی بود، سامسونگ به استقبال بازار رفت و شروع به ساخت و صادرات تلویزیون های رنگی کرد. این شرکت تا سال ۱۹۸۲، بیش از یک میلیون تلویزیون رنگی و ۱۰ میلیون تلویزیون سیاه و سفید به سراسر جهان صادر نمود.

در سال ۱۹۸۷، در زمان مدیریت لی کون‌هی جوان، سامسونگ واحد تحقیق و تولید فناوری های پیشرفته را راه اندازی کرد و ابتدا برای تولید صفحات LCD با سونی قرار داد بست. در اواخر دهه ۱۹۹۰، سامسونگ از سونی هم پیشی گرفت و برای اولین بار، تلویزیون LCD – ۳۰  اینچ را که تا آن زمان بزرگترین صفحه نمایش بود، روانه بازارهای جهان نمود. سپس در سال ۱۹۹۸ اولین خط تلویزیون های دیجیتال را راه اندازی کرد. در مرحله بعد در سال ۲۰۰۲ با ساخت باریک ترین تلویزیون جهان و در سال ۲۰۰۶ با ساختن اولین صفحه LCD دو طرفه، جایگاه خود را در بالای قله نو آوری صنعت تلویزیون حفظ کرد.

لی کون‌هی با استفاده از تجربیات خود در صنعت تلویزیون و صفحات LCD، در سال ۱۹۸۶ وارد صنعت تلفن همراه شد و در سال ۱۹۸۸ اولین تلفن همراه خود را روانه بازار کرد. در سال های بعد این شرکت با بازار سنجی قوی و احاطه به تکنولوژی های روز، خود را برای ورود به عرصه تلفن های هوشمند آماده کرد. بالاخره  در سال ۲۰۱۰ سامسونگ با ارائه اولین تلفن هوشمند از سری گالکسی، راه خود را برای فتح بازار های جهانی هموار نمود. وقتی لی کون‌هی اعلام کرد که دنیای تلفن های همراه قدیمی به سر آمده، بلافاصله دستور داد تا ۱۵۰ هزار تلفن همراه قدیمی موجود در انبار ها را معدوم کنند. با این طرز فکر، او به سرعت رقبایی مانند نوکیا، سونی و موتورولا را پشت سر گذاشت و حتی از شرکت اپل که پایه گذار تلفن های هوشمند است، گوی سبقت را ربود. در حال حاضر، سامسونگ بزرگترین تولید کننده تلفن هوشمند جهان است و از سال ۲۰۱۲ تاکنون همواره از نظر فروش در مقام اول دنیا قرار دارد. سامسونگ در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰۰ میلیون تلفن همراه هوشمند فروخته که دو برابر اپل است.

شرکت سامسونگ از نظر ارزش تجاری در رده هشتم جهان قرار دارد. درآمد سامسونگ در سال گذشته ۱/۸۲۰ میلیارد دلار بود که معادل ۱۷ درصد از تولید ناخالص کره جنوبی است. هم اکنون ۳۰۰ هزار نفر در سامسونگ مشغول به کار هستند. شرکتی که کار خود را ۸۲ سال پیش با ۳ نفر از اعضا خانواده و دو کارگر آغاز کرد.