امروزه کشیدن سیگار در هواپیما کار غیر ممکنی به نظر می رسد و ممکن است صدها دلار جریمه در پی داشته باشد. تعجب خواهید کرد اگر در صحنه ای از فیلم (فرودگاه ۷۷) ببینید که دین مارتین در نقش خلبان، در کابین هواپیما مشغول کشیدن سیگار است. بله این کار تا سال ۱۹۹۵ امکان پذیر بود. در فیلم های سینمائی میانه قرن بیستم نیز کشیدن سیگار توسط هنرپیشه ها، نه تنها کاری عادی بود، بلکه کار جذاب و با کلاسی هم محسوب می شد. همفری بوگارت تقریباَ در نیمی از زمانی که بر روی پرده سینما دیده می شد، سیگار بر لب داشت. تا اینکه هنرپیشگان سرشناسی مانند یول براینر، والت دیسنی، دین مارتین، استیو مک کوئین، دانا سامر، جان وین، همفری بوگارت، لوسیل بال و ده ها نفر دیگر یکی یکی در اثر کشیدن سیگار، دچار سرطان ریه شدند و در گذشتند. وقتی دنیا فهمید که سیگار تا این اندازه خطرناک است، کم کم سیگار کشیدن به یک ضد ارزش تبدیل شد و دیگر حتی در رستوران ها و کافه تریاها نیز کشیدن سیگار آزاد نیست. بیشتر کشور ها نیز مالیات های سنگینی بر روی سیگار وضع کردند. تا جایی که هم اکنون قیمت یک پاکت سیگار ۲۰ تایی خیلی کم نیکوتین نازک، در انگلستان حدود ۱۱ پوند (۴۵۰ هزار تومان) است.

تلفن همراه نیز مانند سیگار، بگونه ای طراحی شده تا توجه را به خود جلب کند. این وسیله به ما در هنگام استفاده، جوایز روانی می دهد و در واقع ما را معتاد می کند. حقیقت این است که امروزه افراد زیادی به تلفن همراه اعتیاد دارند، اگرچه خودشان هم این را باور نداشته باشند. خصوصاً که استفاده از این وسیله چندان عادی شده که هرکس می توانند در همه جا از آن استفاده کند، حتی در کابین خلبان. ولی خیلی دور نخواهد بود که با آشکار شدن خطر و مضرات تلفن همراه، استفاده از این وسیله در بسیاری از نقاط و شرایط، به ضد ارزش تبدیل خواهد شد و حتی ممکن است جریمه هم داشته باشد، یعنی مشابه اتفاقی که برای سیگار افتاد.

از ماه اسفند سال گذشته که سر و کله ویروس کرونا در دنیا پیدا شد، وابستگی به تلفن همراه بشدت افزایش یافت. اکثر مردم از تلفن همراه، به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با یکدیگر و مطلع شدن از شرایط بیماری همه گیر کرونا استفاده نمودند. همچنین این وسیله جایگزینی برای ملاقات های خانوادگی، جلسات کاری، آموزش درسی، وسیله کسب اخبار و انواع سرگرمی ها شده. محققان می گویند: گذراندن ساعت طولانی در شبکه های اجتماعی، وابستگی دیجیتال در پی دارد و می تواند اثرات منفی طولانی مدت بر بدن و ذهن داشته باشد. مطالعات نشان می دهد افرادی که از تلفن همراه زیاد استفاده می کنند، تا سه برابر بیشتر از افراد عادی دچار افسردگی می شوند. احساس استرس و اضطراب، کاهش عزت نفس، احساس خستگی و کاهش علاقه به فعالیت های بدنی، کمر درد، درد مفاصل دست و انگشت، بهم خوردن الگوی خواب و همچنین کاهش موفقیت تحصیلی، از دیگر آثار اعتیاد به تلفن همراه است.

اگر بخواهید بدانید که شما یا اطرافیان تان به موبایل اعتیاد پیدا کرده اید یا نه، چند نشانه شما را آگاه خواهد کرد. اگر کسی هنگام تماشای تلویزیون، بیشتر به تلفن توجه نماید تا تلویزیون، اگر کسی در گفتگو با اطرافیان دائماً تلفن خود را کنترل کند، اگر کسی پوشش آنتن را از دست بدهد یا تلفن همراهش شارژ تمام کند یا در نزدیک او نباشد، بلافاصله عصبی و نگران می شود، اگر کسی ساعات خواب خود را بر هم بزند تا از شبکه های اجتماعی استفاده کند، اگر کسی در حال استفاده از تلفن همراه دچار انقباضات عضلانی و خشکی چشم شود، می توان تا حد زیادی مطمئن بود که این شخص به تلفن همراه معتاد است. برخی از اپلیکیشن ها نیز با بررسی تعداد دفعاتی که قفل تلفن را باز می کنید، به شما اخطار می دهد که در خطر اعتیاد به تلفن همراه  هستید.

روش هایی برای کنترل استفاده از تلفن همراه و جلوگیری از اعتیاد به آن وجود دارد که به چند نمونه آن اشاره می شود. تعیین برنامه روزانه و مدت زمان مجاز برای استفاده از تلفن همراه. نصب تایمر که به شما اخطار بدهد از زمان پیش بینی شده فراتر رفته اید. خاموش کردن کلیه اخطارهای صوتی و تصویری که آمدن پیام ها را گزارش می دهد. نصب فیلتر شخصی برای مسدود کردن برنامه هایی که به آن نباید وارد شوید، مانند سایت های بازی و شرط بندی. جدا کردن تلفن تماس از تلفن هوشمند شبکه، با استفاده از یک موبایل ساده و بدون اینترنت. تعطیل کردن مراجعه به شبکه ها در یک یا دو روز در هفته (روزه موبایل). ورزش یوگا و پیاده روی، برای کاهش آثار مخرب اعتیاد به تلفن همراه مفید هستند. اگر هیچ کدام از این روش ها نتوانست به شما کمک کند مراجعه به یک روانشناس یا تراپیست متخصص موبایل، می تواند موثر باشد.