طی ۵۰ سال گذشته، با تولید انواع ظروف و وسایل پلاستیکی، در مردم یک نوع فرهنگ مصرف گرایی ایجاد شده و به سمت کالاهای یکبار مصرف، تمایل پیدا کرده اند. تولید کنندگان نیز این تقاضا را با محصولاتی ارزان و با طول عمر محدود، برآورده می کنند. این مصرف گرایی، هزینه سنگینی را به محیط زیست تحمیل می کند. افزایش مصرف کالای یکبار مصرف، باعث تولید زباله بیشتر و منجر به آلودگی محیط زیست و منابع طبیعی شده است. اگر بخواهیم جلو رشد روزافزون این آسیب را بگیریم، باید در شیوه مصرف شش کالا تجدید نظر کنیم.

۱- بطری های پلاستیکی آب

بطری های پلاستیکی که برای آب و سایر نوشیدنی ها استفاده می شود، مشکل بزرگی برای محیط زیست ایجاد کرده. در حال حاضر در هر ثانیه ۴۵۰۰ بطری پلاستیکی، به صورت زباله دور انداخته می شود. یعنی روزی ۴۰۰ میلیون یا به عبارتی سالی ۱۴ میلیارد بطری پلاستیکی وارد چرخه زندگی انسان و حیوانات می شود. از این تعداد فقط ۱۷ درصد بازیافت می شوند. باقی مانده این بطری ها برای مدتی طولانی در طبیعت و داخل رودخانه ها و دریاها باقی می مانند. بهترین گزینه برای جایگزینی بطری های یکبار مصرف، استفاده از بطری های دائمی، شیشه ای، فلزی، پارچه ای با روکش موم، چوبی، سفالی و کاغذی است.

۲- ظروف غذای یکبار مصرف

مصرف غذای آماده در سراسر جهان در حال افزایش است. ظروف یکبار مصرف که برای غذای آماده استفاده می شود، تاثیر قابل توجهی در تولید زباله و اثرات زیست محیطی دارد. به همین دلیل شناسایی بهترین گزینه ها برای کاهش اثرات زیست محیطی ظروف یکبار مصرف از اهمیت زیادی برخوردار است. روزانه میلیون ظرف و کارد و چنگال یکبار مصرف در دنیا استفاده می شود. بهترین روش استفاده از ظروف دائمی و قابل شستشو است. در موارد اضطراری می توان از کمپوست چوبی یا کاغذ و مقوا و یا موادی که پایه گیاهی دارند برای ساختن ضروف یکبار مصرف استفاده کرد.

۳- کیسه های پلاستیکی

سالانه یک تریلیون عدد کیسه پلاستیکی در سراسر جهان استفاده می شود. بازیافت این کیسه ها چون نازک هستند و حجم کمی از پلاستیک در آنها استفاده شده، مقرون به صرفه نیست. ولی به دلیل داشتن فضای خالی و سطح بزرگ، برای طبیعت و حیات وحش به شدت خطرناک هستند. بعضی از أنواع کیسه های پلاستیک برای تجزیه به بیش از۱۰۰ سال وقت نیاز دارند. راه چاره استفاده از موادی است که در طبیعت به سرعت تجزیه می شوند، مانند کیسه های پارچه ای و کاغذی، یا پلاستیک های که از مواد گیاهی مانند پوست نخود فرنگی ساخته می شوند.

۴- دستمال های یکبار مصرف آشپزخانه

دستمال های یکبار مصرف آشپزخانه، ابتدا اختراع بسیار درخشانی به نظر می رسید. چون لازم نیست آنها را تمیز کنند و می توانی بعد از مصرف آنها را دور ریخت. آنچه در این میان نادیده گرفته شد، ضایعات زیادی است که این محصول ایجاد می کند.حوله های کاغذی از درخت تولید می شوند. هر نفر در طول عمر خود به احتمال زیاد از هزاران رول دستمال یکبار مصرف استفاده خواهد کرد، این مقدار معادل چند ده درخت بزرگ است که در نهایت در محل دفن زباله ها بار دیگر به محیط زیست آسیب خواهد رساند. به جای دستمال یکبار مصرف می توان از پارچه میکروفیبر که با محیط زیست سازگارتر هستند، استفاده کرد و آنها را پس از شستشو بارها و بارها استفاده کرد

۵- چای کیسه ای

برای تولید یک جعبه چای کیسه ای مقداری پلاستیک، کاغذ، مقوا، نخ و منگنه استفاده می شود. موادی که تولید و دفع زباله آن به محیط زیست آسیب می زند. در صورتی که بسیار دوستانه تر است که چای فله ای را که در قوری یا چای صاف کن های دائمی تهیه کنیم تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

۶- بسته بندی مواد غذایی

فروشگاه ها بسیاری از مواد غذائی مانند بنشن، غلات، آجیل، برنج، ادویه جات و قند و شکر را از پیش بسته بندی و به مشتری ارائه می کنند. ما می توانیم با خرید مایحتاج خود به صورت فله هم در قیمت صرفه جوئی کنیم هم از کیفیت کالا مطمئن شویم و با نگاه داشتن این محصولات در ظرف دائمی در دار از آلوده کردن محیط زیست با انبوهی از پلاستیک و مقوا خود داری کنیم.