همه گیری ویروس کرونا دیر یا زود به پایان خواهد رسید، ولی دنیا هرگز به شرایط قبلی خود باز نخواهد گشت. چندانکه بعد از اکثر اپیدمی ها بزرگ، دنیا تغییرات اساسی نمود. مثلاَ پس از همه گیری طاعون در قرن چهاردهم و مرگ میلیون ها نفر، سطح زمین قابل کشت، نسبت به نیروی کار افزایش یافت و قیمت اجاره زمین کاهش پیدا کرد، در نتیجه کشاورزان باقی مانده سود بیشتری کسب کردند و بر تعداد طبقه متوسط اجتماع افزوده شد، در نهایت از دل این شرایط، رنسانس اروپا بوجود آمد.

همه گیری آنفولانزای اسپانیایی نیز که در سال ۱۹۱۸ اتفاق افتاد، درست در میانه جنگ اول جهانی بود. این اتفاق باعث شکست امپراتوری آلمان و تغییر شرایط دنیا در پسا آنفولانزا شد. ژنرال اریش لودندورف در خاطرات خود نوشته، آنفولانزا یکی از دلایل شکست ما بود، چون این بیماری در ژوئن و ژوئیه، واحدهای آلمانی را به شدت تضعیف کرد.

کوید-۱۹ هم تاکنون تاثیرات عمیقی بر دنیا وارد کرده. ظاهراَ آنچه که دیده می شود، هنوز قسمت کوچکی از کوه یخی است که از آب بیرون آمده. بسیاری از شغل ها در دوران کرونا تعطیل شدند و در بسیاری از مشاغل شیوه و ساعات حضور تغییر کرد. به طور قطع و یقین در آینده پس از کرونا نیز مهارت هایی که کارفرمایان به آن احتیاج خواهند داشت تغییرات اساسی خواهند کرد. براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در پنج سال آینده ۳۵ درصد از مشاغل، نیاز به مهارت های جدید خواهند داشت. ظاهراَ در دوران پسا کرونا، تنها یک راه برای مرتبط ماندن با دنیا باقی خواهد ماند، آنهم یادگیری مهارت های جدید است. در این جا با ۶ مهارت که در دوران پس از کرونا می توانند باعث موفقیت شما شوند، آشنا شوید.

۱- سازگاری و انعطاف پذیری

از آغاز رواج اینترنت در جهان، مهارت های کاری به سرعت در حال تغییر بوده است. با آمدن کرونا این سرعت به شدت بالا گرفت و سیستم های کاری تغییرات بیشتری کرد. کسی که قصد دارد در دنیای پس از کرونر موفق باشد، باید بتواند خود را با محیط های شغلی جدید تطبیق و به سرعت سازگار نماید. افراد باید این توانایی را داشته باشند که با داشتن انعطاف پذیری، مرتباَ مهارت های خود را تازه و به روز کنند.

۲- بدست آوردن تخصص فنی

بعد از همه گیری ویروس کووید-۱۹ برای جلوگیری از تماس مردم و حفظ فاصله اجتماعی، تحولات ابزاری وسیعی در شرکت ها به وجود آمد که این روند باز هم در آینده گسترش خواهد یافت. چون کسب و کار ها تلاش خواهند کرد در برابر شیوع اینگونه بیماری ها مقاوم تر باشند. به همین دلیل فناوری هایی مانند هوش مصنوعی، ارتباطات وسیع الکترونیک، خرید و تحویل کالای اینترنتی، واقعیت مجازی و رباتیک گسترش خواهد یافت. هرکس که بتواند در بهره برداری از این فناوری ها به شرکت ها کمک کند، در موقعیت شغلی بسیار خوبی قرار خواهد گرفت.

۳- خلاقیت و نوآوری

در طول همه گیری ها کرونا، انواع خلاقیت و نوآوری مشاهده شده. مشاغلی که توانستند در این شرایط، راه هایی برای ارائه خدمات در جهت رفع نیاز مردم پیدا کنند، نسبت به رقبای خود وضعیت بهتری پیدا کردند. مانند نرم افزار (ویدیو زوم) که با برقرار کردن ویدیو کنفرانس بین ده ها کاربر اینترنتی، امکان ارتباط پر تعداد خانواده ها و مشاغل را فراهم نمود و درآمدش ظرف سه ماه چهار برابر شد. یکی دیگر از خلاقیت ها، رفتن به سمت محصولات مورد نیاز این شرایط است. شرکت مرسدس بنز که بخش تولید اتومبیل مسابقه ای “فرمول یک” خود را  موقتاً تعطیل کرده بود، با بسیج فوری کارکنان، به سرعت خط تولید دستگاه‌های کمک تنفسی کوچک را راه اندازی کرد.

۴- کسب مهارت در تحلیل اطلاعات و آمار

اطلاعات، برای هر شرکت یک دارایی محسوب می شود. با داشتن اطلاعات صحیح، موسسات قادر خواهند بود در زمان بحران ها، محصولات و خدمات مناسب تری به مشتریان ارائه کنند. با این حال، صرف داشتن اطلاعات و آمار برای یک موسسه بی فایده است، مگر اینکه توان تحلیل اطلاعات و آمار را داشته باشد. در این دوران افرادی که مجهز به مهارت درک داده ها و تحلیل اطلاعات برای کارفرمایان هستند، بسیار جذاب می شوند.

۵- مهارت برخورداری از تفکر انتقادی

مهارت دیگری که در دوران احیای اقتصاد پسا کرونا بسیار ضروری است، داشتن تفکر انتقادی است. در طول بیماری کرونا، ما شاهد تعداد زیادی اخبار جعلی و ارائه اطلاعات غلط، حتی از منابع رسمی بودیم. در این دوران دولت ها سعی می کردند تا با اطلاعات ناقص یا غلط، بار سرزنش مردم و اتهام خطا کاری را از دوش خود بردارند. در این شرایط کسانی که بتوانند اطلاعاتی را از منابع متنوع جمع آوری نمایند و اعتبار آنها را ارزیابی و ارزش گذاری کنند، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. برای رسیدن به این توانایی باید مجهز به داشتن تفکر انتقادی بود.

۶- مهارت های دیجیتالی

در دوران کرونا اکثر خرید و فروش ها، ارتباطات، دورکاری ها و تحصیل و تدریس از طریق اینترنت انجام شد. در نتیجه سازمانها ناچار شدند واحد دیجیتال خود را تقویت کنند. در دوران پسا کرونا نیز، متخصصانی با مهارت های دیجیتال، از جمله برنامه نویسی، توسعه وب و بازاریابی دیجیتال، اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد و فرصت برای کسب و کار کسانی که به مهارت های دیجیتال مسلط هستند به شدت افزوده خواهد شد.