مغز مانند هر عضله دیگر بدن، برای سالم ماندن و حفظ قدرت، نیاز به ورزش دارد. فکر کردن، بحث و گفتگو، پرداختن به انواع بازی، حل معما و پازل، ازعواملی هستند که ورزش مغز محسوب می شوند. ولی شاید مهم ترین عامل فعال نگاه داشتن مغز کتاب خواندن باشد.

همه ما شنیده‌ایم که کتاب خواندن خوب است، اما شاید بخوبی از فواید آن آگاه نباشیم. کتاب خواندن تأثیرات باورنکردنی روی ذهن و عملکرد مغز انسان می‌گذارد. تحقیقات نشان داده، کودکانی که والدینشان چند بار در هفته برای آن‌ها کتاب می‌خوانند، در چهارسالگی در مقایسه با سایر کودکان، از مهارت خواندن و نوشتن بهتری برخوردارند و نمره بالاتری در آزمون‌های هوش بدست می آورند. خواندن می تواند زندگی شما را به چندین طریق بهبود بخشد و منجر به سلامت روانی، رشد شخصیتی و افزایش اعتماد به نفس شما شود. در اینجا چگونگی تاثیر مطالعه کتاب بر مغز و بدن را شرح می دهیم.

۱- خواندن باعث افزایش توانایی های مغز می شود

مغز شما برای سالم ماندن، باید فعال و پرتحرک باشد. فعالیت ذهنی از طریق خواندن، باعث بهبود حافظه و ظرفیت یادگیری می شود و مغز را در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر یا زوال عقل، محافظت می کند. شما در هنگام خواندن، کلمات، ایده ها، نام ها و روابط را به خاطر می سپارید و به این وسیله مغز خود را برای حفظ اطلاعات جدید تربیت می کنید. مطالب خواندنی از گفتار و تصویر، تاثیر عمیق تری بر روی مغز دارد و برای بهبود حافظه مفیدتر است. شما وقتی کتاب می خوانید، با مجموعه ای از شخصیت ها، آشنا می شوید که باید پیشینه، خلق و خو و روابط پیچیده آنها را به خاطر بسپارید. یادآوری اینگونه اطلاعات در طول مطالعه، باعث تقویت حافظه می شود. خواندن شما را باهوش تر می کند، زیرا با هر داده جدید، مغز شما یک مسیر ارتباطی جدیدی بین نورون ها و سینپس های مغز تولید می کند. این مسیرها باعث تقویت هوش و خلاقیت ذهنی می شود. از طرفی چون برای درک و جذب آنچه می خوانید، باید تمام توجه خود را به کلمات کتاب معطوف کنید، این کار در طولانی مدت باعث افزایش توجه و دقت و تمرکز مغز می شود

۲- مطالعه باعث افزایش دانش می شود

خواندن انواع کتاب ها به گسترش دانش عمومی کمک می کند. اگر ما پایگاه دانش قوی داشته باشیم، حل مشکلات برایمان ساده تر خواهد شد. پر بودن ذهن از اطلاعات و ایده های جدید، موجب افزایش توانایی های گفتاری و رفتاری می شود.  فرد پر مطالعه همیشه از امکان بهتری برای مقابله با انواع چالش ها برخوردار است. هر فرد ممکن است در طول زندگی شغل، دارایی، پول و حتی سلامتی خود را از دست بدهد، اما دانش تنها چیزی است که هرگز از شما گرفت نخواهد شد.

۳- کتاب خواندن دایره واژگان شما را گسترش می دهد

خوب صحبت کردن و خوش بیان بودن، اعتماد به نفس را بالا می برد و کمک شایانی به پیشرفت در هر حرفه ای می کند. یک انسان هرچقدر بیشتر بخواند، کلمات و جملات بیشتری در معرض دیدش قرار می گیرد. قرار گرفتن در معرض مداوم کلمات جدید و یادگیری معانی آنها باعث افزایش دایره لغات و معانی در ذهن خواهد شد. این توانایی، امکان برقراری ارتباط موثر را بهبود می بخشد و به شما این قدرت را می دهد تا افکار خود را بهتر بیان کنید و احساس خود را دقیق تر انتقال دهید و به نکات جالبی برای استفاده در گفتگو مجهز شوید و ارتباط موثرتری با دیگران برقرار کنید. در یک نظرسنجی که در سال۲۰۱۹ توسط  موسسه سنگیج(Cengage) انجام شد مشخص گردید،۷۰ درصد از کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی با توانایی برقراری ارتباط موثر هستند.

۴- خواندن کتاب باعث افزایش مهارت های اجتماعی می شود

فردی که داستان های ادبی می خواند، به دلیل آشنا شدن با زندگی درونی شخصیت ها، توانایی بالاتری برای درک احساسات و عقاید دیگران پیدا می کند و مهارت تفکر تحلیلی قوی تری بدست می آورد. خواندن به شما امکان می دهد به روش های جدید فکر کنید. آیا تاکنون سعی کرده اید قبل از اتمام یک کتاب، رمز و رازهای آن را کشف کنید و آخر آن را حدس بزنید؟ شما با این کار تفکر انتقادی و تحلیلی خود را به کار خواهید انداخت. با خواندن تعداد بیشتری از کتاب ها مهارت شما برای تحلیل مسایل و پیش بینی شرایط افزایش خواهد یافت و می توانید از همین مهارت ها در زندگی خود نیز استفاده کنید. درگیر شدن به صورت فعال در آنچه می خوانید به شما امکان می دهد سؤال بپرسید، دیدگاه های مختلف را بررسی کنید، الگوهای رفتاری را شناسایی کنید و به فکر کردن بیشتر تحریک شوید.