در پی همه گیری ویروس کرونا، اولین اقدام جهانی، اعمال مقررات قرنطینه برای پیش گیری از گسترش بیماری بود. در پی این اقدام مسافرت ها متوقف شد و گردشگری نیز تا حد زیادی از فعالیت باز ایستاد. برآورد می شود تاکنون صنعت توریسم در اثر بیماری کرونا در حدود ۲۰۰۰ میلیارد دلار را از دست داده است. طبیعی است، سایر مشاغل مرتبط با صنعت توریسم نیز مانند خطوط هوایی، هتلداری، حمل ونقل، رستوران، سرگرمی و صدها شغل دیگر، از این ویروس آسیب شدید دیده اند.

در این میان دوبی که اقتصادش براساس توریست بنا شده و حداقل ۶۰۰ هزار نفر در صنایع وابسته به توریسم این شهر فعالیت می کنند، به سرعت در خطر ورشکستگی قرار گرفت. هم اکنون حدود ۷۵ درصد از شرکت های مسافرتی و گردشگری و ۳۰ درصد شرکت های حمل و نقل و ارتباطات دوبی، در معرض تعطیلی قرار گرفته اند. دولت دوبی تاکنون مجبور شده بیش از ۸۰ میلیارد دلار، فقط به بانک ها کمک کند تا بدهی مردم را جبران و از فروپاشی اقتصادی جلوگیری نماید. در حال حاضر امید به راه اندازی مجدد صنعت توریسم، برای دوبی بازی بین مرگ و زندگی است، چون علاوه نیاز به درآمد توریسم، هزاران ساختمان گرانبها نیز دردوبی ساخته شده که فروش آنها تنها در گرو راه افتادن صنعت توریسم است.

این روزها توریست ها دیگر درخواست اطاق روبه دریا و صبحانه رایگان در اولویتشان نیست، بلکه به موضوع های مهمتری مانند بهداشت هواپیما و هتل و امکانات بیمارستانی و پزشکی شهر مقصد فکر می کنند. توریست ها انتظار دارند که در همه جا از تاکسی، رستوران گرفته تا مرکز خرید و ساحل دریا، تمام اقدامات بهداشتی لازم، رعایت شود. دولت امارات و حکومت دوبی تاکنون در راستای هدف جلب توریست اقدامات بسیار متنوعی در رابطه با کرونا انجام داده اند، ولی یکی از خلاقانه ترین برنامه هایشان همکاری وسیع با موسسات تولید واکسن کرونا است. حالا مقامات امارات می خواهند باز هم سطح توقع توریست ها را بالاتر برده، واکسیناسیون کرونا را نیز در لیست درخواست توریست ها قرار دهند.

در میانه بحران اقتصادی ناشی از کرونا و با وجود اینکه امارات سابقه چشمگیری در مورد تحقیق و ساخت واکسن ندارد، با کمک گرفتن از شرکت سینوفارم (Sinopharm) چینی، سرمایه گذاری بزرگی را بر روی تحقیقات واکسن کرونا انجام داده. موسسه داروئی چین، که یکی از شش تحقیق رسمی بر روی واکسن کرونا را زیر نظر سازمان جهانی بهداشت انجام می دهد، تا بحال دو فاز از مراحل تست واکسن کرونا را با موفقیت پشت سر گذاشته. این بار در روز ۲۰ مرداد سال جاری فاز سوم آزمایش واکسن COVID-19، ساخت شرکت سینوفارم را بر روی ۵۰۰۰ داوطلب در امارات متحده عربی انجام داد. داوطلبان این آزمایش به شکل نمادین از بین ۸۰ ملیت مختلف انتخاب شدند. واکسیناسیون ظرف ۵ روز، یعنی روزانه برای ۱۰۰۰ نفر انجام شد. این کار به نوعی توانائی واکسیناسیون امارات را فقط در یک مرکز درمانی نشان می داد. ظاهراَ امارات در نظر دارد تا با پیشرو بودن در این کار، بلافاصله بعد از به نتیجه رسیدن و تائید واکسن کرونا، کسانی را که در سراسر دنیا مایل به واکسیناسیون سریع و بی نوبت هستند، به دوبی دعوت کند و بعد از واکسیناسیون، این امکان را ایجاد کند تا توریست ها در محیطی فاقد دغدغه های ویروس کرونا، تعطیلات خود را بگذرانند و به این شکل رکود اقتصاد خود را پشت سر بگذارد و با تبلیغ برروی سلامت و امنیت توریست ها در مقابل ویروس کرونا، این شهر را به عنوان یک مقصد جهانگردان برجسته در دوران پسا کرونا به مردم جهان معرفی کند.