سازمان ملل متحد به منظور افزایش آگاهی مردم در جهت مراقبت از محیط زیست و فشار آوردن به سیاستمداران برای اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با تخریب محیط زیست و محافظت از گونه‌های ‌جانوری، همه ساله روز ۵ ژوئن را در سراسر جهان به عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی می دارد. تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ باز می‌گردد، در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست، در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) را تصویب کرد. هم‌اکنون ۴۷ سال است که به مناسبت این روز، مراسم ویژه‌ای مانند راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌، دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله‌نویسی، درختکاری، آموزش بازیافت، پاکسازی و . . . در سراسر جهان برگزار می شود. هدف از برگزاری چنین مراسمی، جلب توجه عموم مردم به حفظ محیط زیست است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، امسال نیز به مناسبت روز جهانی محیط زیست سخنانی ایراد کرد که در اینجا مشروح این سخنرانی به نظر می رسد.

“طبیعت در حال ارسال پیام روشنی برای ما است. ما انسان ها در حال آسیب رساندن به جهان طبیعی هستیم، آسیبی که ضرر آن در نهایت به خودمان باز می گردد. هم اکنون تخریب زیستگاه های طبیعی و نابودی تنوع زیستی، با سرعت زیادی ادامه دارد و شرایط اختلال در اقلیم ها روز به روز در حال بدتر شدن است. آتش سوزی، سیل، خشکسالی و ابرطوفان ها مرتب تکرار می شوند و به مردم و طبیعت آسیب می رسانند. اقیانوس ها در حال گرم و اسیدی شدن هستند و زیست بوم های مرجانی را از بین می برند. اکنون ویروس کرونای جدید در حال شدت گرفتن است و سلامت و معیشت مردم جهان را تضعیف کرده است. ما برای حفاظت از بشریت باید از طبیعت مراقبت کنیم. برای تغییر این روند، به همکاری کل جامعه جهانی احتیاج داریم. بیایید دوباره به آنچه تولید و مصرف می کنیم، توجه کنیم و الگوهای رفتاری، شیوه کشاورزی و کسب و کار پایدار را در پیش بگیریم. از باقیمانده زیستگاه حیوانات وحشی و حیات وحش محافظت کنیم و به آینده ای سبز و مقاوم، متعهد شویم. در دورانی که در حال تلاش برای بازسازی دنیای بهتر هستیم، بیایید طبیعت را در مرکز تصمیم گیری هایمان قرار دهیم، چون طبیعت در مرکز مسائل زیست ما قرار دارد. امسال روز جهانی محیط زیست، زمان توجه بیشتر به طبیعت است.”