هر زمان که چیزی را از یاد می برید، در مقابل این فراموشی مقداری زمان، پول و فرصت را از دست می دهید. اگر جملات “یادم رفت انجامش بدهم، یادم رفته چی می خواستم بگویم، اسم آن شخص را یادم رفته” را زیاد به کار می برید، می توانید نگران بشوید که حافظه و یا دقت شما ضعیف شده. ذهن مانند یک انبار بزرگ است، بازیابی یک موضوع، شبیه جستجو و یافتن آن به کمک حافظه و دقت است. در حالت عادی چیزی به عنوان حافظه خوب و بد وجود ندارد، بلکه باید سیستم انبار داری ذهن را یاد گرفت. ۱۰ روش وجود دارد که می تواند به کمک ما بیاید تا حافظه بهتری داشته باشیم.

۱- رژیم غذایی مناسب: بعضی از مواد غذایی، برای تقویت مغز و تمرکز حافظه خیلی مفید هستند. آووکادو، انواع توت، کلم بروکلی، روغن نارگیل، گردو، سبزیجات سبز رنگ و تخم مرغ، به تقویت حافظه کمک می کنند. ماهی قزل آلا، ساردین و دیگر ماهی های تازه نیز برای مغز خیلی مفید هستند. هرکس ممکن است بعضی از مواد لازم را از غذا بدست نیاورد، پس بهتر است موادی مانند انواع ویتامین B یا امگا ۳ را از طریق مکمل ها دریافت کنید.

۲- از بین بردن افکار منفی: روانشناسان معتقدند افکار منفی با اختلالات حافظه و مشکلات تمرکز مرتبط هستند. افکار منفی ذهن شما را منحرف می کنند و باعث می شوند احساس کنید در یک مدار بسته گیر افتاده اید. ذهن می تواند افکار منفی را تبدیل به افکار خودکاری کند که اختیار آنها دیگر در دست شما نیست. مثلاً اگر کسی نگران یک شکست مالی بشود، ترس از هر نوع فعل و انفعال مالی، در ذهن او به حالت اتوماتیک در می آید. افکار خودکار یکی از عوامل از بین رفتن تمرکز هستند.

۳- ورزش کردن: افرادی که از نظر جسمی فعال تر هستند، معمولاً در تست های حافظه، با تمرکز و تیزهوشی بهتری عمل می کنند. ورزش اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد و باعث رسیدن مواد لازم به مغز می گردد. همچنین ورزش هورمون های استرس را کاهش می دهد.

۴- بازی های ذهنی: در یک مطالعه در مورد تأثیر فعالیت های تحریک کننده و تعامل های اجتماعی در مغز، مشخص شده تمرینات ذهنی مانند حل جدول، ساختن پازل و بازی هائی مانند شطرنج، ورق بازی، تخته نرد و هر بازی که مغز را به چالش بکشد، برای تقویت حافظه بسیار مفید است. کارهایی مانند نقاشی، عکاسی و نویسندگی نیز تأثیرات عمیقی در عملکرد مغز دارند.

۵- معاشرت با دوستان مثبت اندیش. انسان ها معمولاً از کسانی که با آنها وقت می گذرانند، تاثیر می گیرند. تعامل اجتماعی با دوستان مثبت اندیش، یکی از کلیدهای سلامت روان محسوب می شود. اختلال در حافظه افرادی که دارای شبکه های اجتماعی مثبت اندیش هستند، در مقایسه با کسانی که با افراد منفی نگر در ارتباط هستند، بسیار کمتر است.

۶- زندگی کردن در محیطی تمیز و مرتب: مرتب بودن محیط زندگی، مغز را مرتب می کند و آشفتگی محیط اطراف، باعث آشفتگی تمرکز و کاهش حافظه می شود. مثلاً وقتی وسایل روی میز خود را تمیز و مرتب نگاه دارید، تمرکزتان بهتر و ذهن تان شفاف تر می شود.

۷- خواب کافی: یکی از وظایف خواب این است که حافظه کوتاه مدت را به حافظه بلند مدت تبدیل کند و ذهن را برای فعالیت های پس از خواب پاکسازی و آماده نماید. از طرفی کمبود خواب موجب عدم تمرکز و بهم ریختن حافظه می شود.

۸- محافظت فیزیکی از سر: مغز انسان در عین انعطاف پذیری، بسیار شکننده است و چون جمجمه خانه مغز محسوب می شود، هر نوع ضربه شدید به کاسه سر، می تواند باعث آسیب دیدگی مغز و بهم ریختن فعالیت های آن، از جمله تمرکز بشود. در هنگام رانندگی کمربند خود را ببندید و در شرایط خطرناک مانند دوچرخه سواری و قایق رانی حتماً با کلاه کاسکت، از کاسه سر خود محافظت کنید.

۹- آموخته های جدید: یادگیری مهارت های جدید، باعث تحریک سلول های عصبی در مغز می شود و مسیرهای عصبی و اتصالات بیشتری را در مغز ایجاد می کند. این حالت تا زمان مرگ ادامه دارد. هر اتصال جدید نوعی ورزش برای مغز است و آن را تقویت می کند.

۱۰-  مدیریت اضطراب: وقتی استرس دارید، مغز شما کورتیزول و آدرنالین بیشتری ترشح می کند. ترشح بیش از حد هورمونهای استرس، در اکثر موارد حافظه را مختل می کند. اضطراب می تواند باعث فراموشی، سردرگمی و عدم تمرکز شود و فعالیت های روزمره شما را مختل نماید.