نیچه می گوید: افسردگی فرصت فکر کردن را از انسان می گیرد. از دست دادن روابط اجتماعی، محدودیت‌ رفت و آمد، اجبار به دور کاری و بی کاری، کاسته شدن از دید و بازدید با خانواده، ترس از بیماری و محروم ماندن از معاشرت با دوستان و آشنایان، از ویژگی‌های دوران کرونا است که آرامش روانی بسیاری از مردم را به چالش کشیده و آنها را افسرده کرده است. در چنین شرایطی برای مقابله با تنهایی و انزوا و ترس از ویروس چه راهکارهایی می‌تواند موثر باشد؟ مواردی وجود دارد که برای کاهش واکنش های استرس زا و مبارزه با افسردگی مفید است. در اینجا چند راهکار را برای شما شرح می دهیم.

ترس و نگرانی در مورد یک بیماری ناشناخته می تواند بسیار استرس زا باشد. کسب اطلاعات در شرایط اپیدمی لازم است، اما نه به شکل افراطی و دائمی و از منابع نا موثق. یکی از راه های جلوگیری از استرس این دوران، خودداری از کسب اطلاعات اضافی و غلط است. هرچند در مورد شیوع ویروس کرونا مسائلی وجود دارد که باید بدانید تا از خود و اطرافیان تان محافظت کنید، اما نیازی نیست که شما یک متخصص شوید. همچنین نیازی به شنیدن همه جزئیات ناخوشایند، آنهم از اول صبح تا آخر شب نیست. مطمئن باشید، اگر مرتباً به دنبال خبرهای دردناک، غلط، غلوآمیز و دروغ بروید، حتماً دچار تشویش و ناراحتی اعصاب خواهید شد.

چون مدارس تعطیل است و بچه ها مجبورند در خانه بمانند، آنها نیز می توانند به یکی از عوامل افزایش استرس تبدیل گردند. البته این یک تاثیر دو طرفه است، یعنی والدین هم می توانند باعث بروز استرس و افسردگی در فرزندان خود بشوند. بعلاوه چون در اکثر شهرها محل بازی و تفریح کودکان تعطیل شده، این شرایط می تواند منجر به بدخلق شدن بچه ها و والدین شود. بیشتر والدین در چنین شرایطی، تحمل سر و صدا و بازی بچه ها را ندارند و در نهایت با عصبانیت و استرس رو به رو می‌شوند. به نیازهای کودکان، مانند نیاز به بازی و تخلیه انرژی توجه کنید. شما می‌توانند با ایجاد تمرکز بر روی فعالیت‌ها و برنامه‌های روزانه فرزندان، در کاهش اضطراب و استرس آنان نقش بسیار مناسبی را ایفا نمایید و با خلاقیت‌های کوچک مانند هم بازی شدن و درس دادن به آنها در کاهش اختلاف‌ها و تقویت ارتباط بین اعضای خانواده موثر باشید.

ایجاد لحظه‌ها و تجربه‌های مثبت، یکی از راهکارهای مفید برای مقابله با انزوا و تنهایی است. شما می توانید از طریق ارتباطات مجازی، روابط با دوستان، اقوام و همکاران را حفظ کنید و با آنها لحظات مثبتی را بسازید. اینگونه ارتباطات می‌تواند تا حد زیادی از میزان استرس، تشویش و نگرانی های ‌شما بکاهد. نمونه های جالبی از ساختن لحظات مثبت، در دوران قرنطینه، در سرتاسر دنیا تجربه شد که می تواند برای شما هم مفید باشد. حضور در بالکن و پشت بام و نواختن و یا پخش موزیک از راه دور، شرکت در کنسرت های آنلاین، حضور در ویدئو کنفرانس های تخصصی، ورزش دستجمعی به صورت آنلاین و ده ها روش دیگر. اینجور اقدام‌ها می توانند بسیار امیدبخش باشند.

روی آوردن به مواد مخدر یا سایر داروهای آرام بخش و مصرف الکل، دخانیات و وارد شدن به سایت های قمار و شرط بندی، در این دوران ممکن است مسکن لحظه ای به حساب آیند، ولی به افزایش استرس و افسردگی دامن می زنند.

سرگرم نگاه داشتن خود از طریق رسیدگی به کارهای عقب افتاده، از بهترین راه های مبارزه با افسردگی دوران کرونا است. وسایل خانگی خراب خود را تعمیر کنید، جاهایی که نیاز به رنگ آمیزی دارد رنگ کنید، کتاب های تلنبار شده در کتابخانه را بخوانید، فیلم نگاه کنید، با هدفون موزیک گوش کنید، مقاله یا نامه بنویسد، در فضا های مجازی حضور پیدا کنید و زبان خود را تقویت نمائید. تنبلی نکنید، باید بدانید برخلاف تصور ما، اغلب حس و حال و انرژی یا ذوق انجام دادن کارها، بعد از آغاز آن ایجاد می‌شود، پس بهتر است حتی اگر بی‌حوصله هستید کارهائی را که باید انجام دهید، شروع کنید.

در دوران کرونا یک شیوه سالم زندگی را انتخاب کنید و از سلامت جسمی و روحی خود مراقبت نمائید. استراحت کنید، به اندازه کافی بخوابید، ورزش کنید و غذای سالم و کم کالری بخورید، با دوستان و اعضای خانواده خود در ارتباط باشید و فراموش نکنید، این وضعیت گذرا و موقت است. شما قرار نیست برای همیشه خانه‌نشین شوید. مرتباً موقتی بودن شرایط را به خودتان یادآور شوید و برای لذت بردن از لحظه‌ ها، برنامه‌ریزی کنید.