سه سال قبل آقای دیتر زیچه، مدیر عامل شرکت خودروسازی بنز در مصاحبه ای، پیش بینی های خود نسبت به جهان آینده را بیان کرد. آینده ای که در آن زمان خیلی دور به نظر می رسید. ولی با آمدن ویروس کرونا، بسیاری از آن آینده نگری ها، فقط ظرف سه ماه، تبدیل به زندگی روزمره مردم جهان شد. پس جا دارد یکبار دیگر با دقت به این مصاحبه توجه کنیم، شاید اجتناب از شکست و موفقیت در راه آینده شغل ما، در گرو توجه به آن باشد. لطفاً در زمان مطالعه مرتباً به خود یادآوری کنید، این سخنان مربوط به سه سال قبل از همه گیری ویروس کرونا است.

آقای دیتر زیچه می گوید: ایده هایی که در قرن بیستم طراحی شده اند، در قرن ۲۱ محکوم به شکست هستند. اگر می خواهید وارد دنیای جدید شوید، ایده‌های شما باید با اینترنت و موبایل ارتباط داشته باشد، در غیر این صورت باید آن را فراموش کنید. از این پس بیشتر شرکت ها به عنوان سرمایه، هیچ وسیله مادی در اختیار نخواهند داشت و سرمایه آنها تنها یک اپلیکیشن و یک برند تجاری خواهد بود. مانند موسسه اوبر، که حتی یک تاکسی هم ندارد، یا آمازون، که به همه دنیا جنس می فروشد و یک فروشگاه هم ندارد و یا  Airbnb که بزرگترین شرکت هتل داری جهان است و در هیچ محل اقامتی، مالکیت خاصی ندارد.

هفتاد تا هشتاد درصد شغل ها تا بیست سال آینده دیگر وجود نخواهند داشت. انسان ها کارهای خود را به سیستم‌های اطلاعاتی واگذار خواهند کرد و تنها به تفریح و استراحت خواهند پرداخت. نرم افزارها همه صنایع و خدمات را خواهند بلعید. بسیاری از کارها با دقت نود درصد، با کمک نرم افزارها، انجام خواهند شد. درست است که شغل های جدید به وجود خواهند آمد، ولی تعداد مشاغل از دست رفته به مراتب از کارهای که ایجاد خواهند شد، بیشتر خواهد بود. شاید بتوان گفت تنها کسب و کار فیزیکی که بخشی از آن در آینده رشد خواهد کرد، صنعت گردشگری است، چون وابسته به تفریح و وقت آزاد مردم است. در آینده مردم وقت بیشتری برای تفریح و با خانواده بودن خواهند داشت.

۸۰ درصد از رفت و آمدهای شهری در آینده حذف خواهد شد و سیستم های اینترنتی و دورکاری جای آنها را خواهد گرفت. بنابراین چهره رفت و آمد شهرها تغییر خواهد کرد و دیگر آلودگی هوا نخواهیم داشت. میزان تصادف حداقل خواهد شد و دیگر اخبار وحشتناک رانندگی به گوشمان نخواهد رسید.

بازار املاک و مستغلات ماهیت خود را بکلی از دست خواهند داد. شرکت‌های بیمه بخاطر کاهش فعالیت های فیزیکی بخصوص در حمل و نقل زمینی، هوائی و دریایی به لبه ورشکستگی خواهند رسید و در اثر پیش بینی های دقیق سیستم های هوش مصنوعی، نیاز ما به وکلا کمتر خواهد شد. در دنیای جدید پول فیزیکی جای خود را به پول دیجیتالی خواهد داد و ارزهای دیجیتال پشتوانه پول کشورها خواهند شد.

آموزش از طریق اینترنت و موبایل خواهد بود و دسترسی به آموزش برای همه کودکان رایگان و جهانی خواهد شد. سلامت افراد می تواند از طریق نرم افزارهای موبایل بررسی شود. پزشکان می توانند بعضی از بیماری ها را از طریق نرم افزارها تشخیص دهند و بیماران را از راه دور معالجه کنند.

در آینده رقیبان صنایع خودروسازی، شرکت هایی مثل تسلا، آمازون، اپل، گوگل و سیسکو خواهند بود. شرکت های موجود در اتومبیل سازی اگر بر سیستم تولید سنتی پافشاری کنند، ورشکسته خواهند شد. کشاورزی بدون خاک، مبتنی بر اطلاعات دیجیتالی، با راندمان ۹۹ درصدی در مصرف آب، جای کشاورزی سنتی را خواهد گرفت. آب عمدتاً به مصرف خوردن و بهداشت خواهد رسید و مشکل کمبود آب حل خواهد شد. تولید برق نیز با کمک روش های نوین و انرژی تجدید پذیر، به خصوص انرژی خورشیدی و وسایل کاهنده مصرف، ارزان خواهد شد.