اکثر موسسات اقتصادی جهان در دوران شیوع ویروس کرونا، تحت تأثیر شدید قرار گرفتند و بعضی ضربه های تا مرز ورشکستگی خوردند. به نظر می رسد در دوران راه اندازی مجدد، همه تحت تاثیر کرونا مجبور باشند در شیوه کار خود تغییراتی ایجاد کنند. چون در این مدت خیلی چیزها از جمله رفتار مصرف کننده ها تغییر کرده. این مقاله به نکاتی که در دوران راه انداری، باید به آن توجه شود، اشاره می کند.

شاید لازم نباشد که شیوه های گذشته خود را بکلی کنار بگذارید، اما حتماً نیازمند بازنگری و تغییر در بخش هائی از مدیریت خود هستید، تا بتوانید جلو خسارت بیشتر را بگیرید و راهکارهایی برای رفع نگرانی کارکنان و مشتریان پیدا کنید. اولین مشکلی که در محیط کار باید حل شود، جلوگیری از تجمع و فشردگی کارکنان است. برای حل این مشکل دو راه وجود دارد که بهتر است از هر دو روش، به صورت موازی استفاده کنید. اول اینکه ساعات کار را انعطاف پذیر کنید، یعنی ارزش مدت حضور را تبدیل به ارزش راندمان کنید. اگر مقدار کاری که هرکدام از کارکنان باید انجام دهند، مشخص باشد، آنها می توانند ساعات ورود و خروج خود را با در نظرگرفتن حجم کار و شرایط شخصی و اجتماعی، انتخاب کنند. مثلاً اگر ساعت کار موسسه شما در گذشته از ۸ صبح تا ۴ بعد ازظهر بود، آن را به بازه زمانی ۶ صبح تا ۸ شب تبدیل کنید، تا هرکس بتواند در طول این مدت و توافق با سرپرست خود، در ساعات متفاوت در محیط کار حضور پیدا کند. بهتر است ترتیبی اتخاذ کنید تا کارکنان روزانه به مدت دو تا سه ساعت در میانه روز، برای برقراری ارتباط حضوری در دسترس باشند. راه دوم دورکاری است. کسانی که امکانات و دانش فنی دورکاری را دارند، باید بتوانند از این مزیت برخوردار شوند و کار خود را از راه دور انجام دهند. آنها می توانند فقط در مواقع لزوم به محیط کار بیایند. فراموش نکنیم تجربه دورکاری در سراسر دنیا، در چند ماه گذشته بسیار موفقیت آمیز بوده است. برای اعمال این دو روش، معمولاً مدیران نگران می شوند که ممکن است کارکنان از شرایط سوء استفاده کنند و کم کاری نمایند. به نظر نمی رسد در دورانی که اقتصاد دنیا آماده تعدیل نیروی کار است، کسی بخواهد عنصر نامطلوب و کم کار شناخته شود. شما با این دو روش می توانید محیط کار را خلوت کنید و خطر همه گیری ویروس کرونا را به شدت تقلیل دهید.

در شرایط فعلی، مشتری های شما ممکن است علاقه ای به خارج شدن از خانه و شرکت در جلسات حضوری نداشته باشند. پس بهتر است تیم های فروش و بازاریابی از فن آوری های جدید، برای ارتباط با مشتری ها استفاده کنند. تماس های تصویری و ویدئو کنفرانس راه حل مناسبی است. البته روش ویدئو کنفرانس  برای سایر امور موسسه و جلسات نیز مناسب است و امکان حفظ فاصله اجتماعی را فراهم می کند.

آمار نشان می دهد که یک مشتری دائمی در طول زمان ۳۰۰ درصد بیشتر از مشتری جدید خرید می کند. اعتماد نقش عمده ای در یک رابطه تجاری موفق بازی می کند و می تواند مشتری موقتی را به مشتری مادام العمر تبدیل کند. در نحوه تعامل با مشتریان خود خلاق باشید و روش هایی برای ارتباط با مشتریان فعلی پیدا کنید تا در این دوران سخت، مدافع حقوق مشتری باشید. اگر در این کار موفق شوید، می توانید آنها را به مشتری دائمی تبدیل کنید.

فرایند فروش را تا هر کجا که می توانید به دیجیتال تبدیل کنید. شاید مشتری شما نتواند تا مدت زیادی از خط تولید یا انواع محصولات شما بازدید کند. شما می توانید برای جذب آنها از یک تور مجازی برای معرفی خط تولید و یا نمایش تنوع کالا، استفاده کنید. در زمان بازدید مجازی ، شما می توانید به صورت آنلاین، با مشتری در تماس باشید و به سوالات او پاسخ دهید. حتی باید آمادگی داشته باشید که از راه دور قرارداد امضاء کنید و پول رد و بدل نمائید. یک متخصص امور اینترنت می تواند با توجه به شرایط اختصاصی موسسه شما، برنامه های لازم را فراهم کند و نیروهایتان را آموزش دهد. فروشندگان شما باید مرتباً در کانال های ارتباط مجازی حضور داشته باشند و به مشتری اطلاع رسانی کنند. مثلاً هفته ای یکبار، یک ویدیوی جدید از محصولات خود، در  YouTube قرار دهید و از طریق سایر امکانات دیجیتالی، مانند فیسبوک و اینستاگرام و تلگرام برای دیدن آن فیلم، به مشتریان خود اطلاع رسانی کنید.

اگر تاکنون فروش آنلاین را تجربه نکرده اید، دیگر زمان آن رسیده که سیستم فروش خود را به تجارت الکترونیکی تغییر دهید. فروش آنلاین به شما امکانات زیادی می دهد، مثلاً دادن کارت خرید و هدیه به مشتری های آنلاین، فرصت بازیابی و کسب را برای شما گسترش می دهد. انواع فروش با تخفیف و حتی فروش قسطی می تواند نظر مشتری ها را به سمت شما جلب کند. از طرفی ارائه دسترسی آسان به فروش آنلاین به شما کمک می کند تا با مشتری ارتباط مستقیم داشته باشید و در طول زمان در هزینه های انبارداری، بنکداری، نمایندگی فروش و تبلیغات صرفه جوئی کنید.