گرتا تونبرگ

گرتا تونبرگ، فعال نوجوان محیط زیست، در مصاحبه آنلاین به بنیاد تامسون رویترز گفت: همه گیری ویروس کرونا یک اتفاق وحشتناک است. مقامات بیشتر کشورها در سراسر جهان با اقداماتی مانند اختصاص بودجه های بزرگ، تعطیل کردن مشاغل، بستن مدارس و سایر اماکن آموزشی و تفریحی، ممنوعیت تجمعات و مسافرت ها، نسبت به شیوع ویروس کرونا واکنش نشان دادند. اگر یک ویروس توانسته ظرف چند هفته کل اقتصاد جهان را به هم بریزد و جوامع بشری را به قرنطینه ببرد، به ما ثابت می شود که جوامع بشری خیلی قدرتمند و مقاوم نیستند. حالا خودتان محاسبه کنید که یک بحران آب و هوایی بزرگ، تا چه حد می تواند برای دنیا مشکل آفرین باشد. من کاملاً درک می کنم که مردم جهان در شرایط کنونی، مایل نیستند در مورد بحران آب و هوا چیزی بشنوند، چون در این روزها به خاطر نیمه تعطیل شدن دنیا، تا حد زیادی از تولید گاز های گلخانه ای کاسته شده است، ولی این شرایط موقت است و به زودی ممکن است تخریب محیط زیست، با شدت بیشتری باز گردد. من می خواهم اطمینان حاصل کنم که در همین شرایط، بحران آب و هوا به فراموشی سپرده نخواهد شد. دنیا باید به صورت هم زمان به هر دو بحران رسیدگی کند.

این روزها بعضی از مردم و مسئولان از وضعیت اضطراری پیش آمده به عنوان بهانه ای برای عدم اقدام برای بحران آب و هوا، استفاده می کنند. مثلاً  نخست وزیر جمهوری چک گفته: اروپا  باید توافق سبز برای کاهش گازهای گلخانه ای را فراموش کند و فقط خود را بر روی مبارزه با ویروس کرونا متمرکز نماید. درست است که جهان با یک شرایط اضطراری روبرو است، اما این نباید بهانه ای برای جلوگیری از اقدام بر علیه تولید گازهای گلخانه ای بشود. ما باید بسیار مراقب باشیم تا مشکلات محیط زیستی تبدیل به یک فاجعه جدید نشود.

گرتا تونبرگ در ادامه گفت: همه گیری ویروس کرنا به ما نشان داد که جهان می تواند در زمان بحران، سریع و هم آهنگ عمل کند و عادات اقتصادی و اجتماعی خود را تغییر دهد. ما می توانیم تحولات گسترده ای برای مهار بحران از خود نشان دهیم. ما از این تجربه نتیجه می گیریم که اقدامات سریع برای مهار تغییرات آب و هوایی امکان پذیر است. ویروس کرونا کاستی های اجتماعی و همچنین توانایی های ما را در مواجهه با یک بحران بزرگ را نشان داد و ثابت کرد که ما می توانیم در زمان بحران عکس العمل های سریع نشان دهیم و رفتار خود را عوض کنیم. ولی کم خطرتر و ارزان تر است اگر اینکار را قبل از بروز بحران انجام دهیم.