بلندترین برج جهان

چهار سال است که ساخت یک برج بلند با نام Creek Harbour ، در دبی شروع شده  که با ارتفاع حدود ۸۵۰ متر، بلند ترین برج جهان خواهد بود. هزینه ساخت این برج حدود یک میلیارد دلار برآورد شده و قرار بود بهره برداری آن، در چند ماه آینده ، با میزبانی نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ آغاز شود.

با شیوع ویروس کرونا، بیش از سه هفته است که شهر دبی وارد قرنطینه شده. تاکنون در کشور امارات ۵۰۰۰ نفر به این ویروس مبتلا و ۳۵ نفر نیز درگذشته اند. به همین دلیل امارات مدتی است صدور ویزا را متوقف کرده، اکثر پروازها را قطع نموده و تمام تجهیزات گردشگری و هتل های شهر توریستی دبی، را به صورت موقت تعطیل کرده است. مدیریت نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ نیز پیشنهاد داده برگزاری این نمایشگاه یک سال به تأخیر بیفتد.

بعد از چهار سال کار شبانه روزی در برج جدید، با توقف آمد و شد در دبی، اکنون کلیه عملیات اجرائی متوقف شده و پروژه در یک سکوت سنگین به سر می برد. قرار است در طول مدت تعطیلی کارگاه، کارکنان و کارگران، علاوه بر استفاده از کمک های دولتی و بیمه بیکاری، ۵۰ درصد از دستمزدشان را از کارفرما دریافت کنند. این توقف هزینه های ساخت برج را به شدت بالا برده است.

در دهه گذشته بازار املاک دبی، به دلیل بحران مالی جهانی و پائین آمدن قیمت نفت، با رکود نسبی دست و پنجه نرم می کرد. چند سال پیش، مقامات دبی برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، کمیته ای تشکیل دادند که تا ساختمان های گران قیمت شهر را با تخفیف های مناسب و وام های طولانی مدت کم بهره، به فروش بگذارند. با این تمهیدات، طی شش ماه گذشته صنعت املاک و مستغلات امارات کم کم از رکود خارج شد. کمیته عالی املاک و مستغلات نیز برای تقویت این حرکت، حجم بسته محرک خرید مسکن را به ۳۴ میلیارد دلار افزایش داد. تا اینکه ویروس کرونا از راه رسید و تمام ریسیده ها را پنبه کرد. این کمیته اکنون، نمایندگان املاک و مستغلات را موظف به اتخاذ روش های جدید فروش دیجیتال کرده تا خریداران بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و بازدید فیزیکی، اقدام به خرید ملک کنند. در روش جدید مشتری ها می توانند از راه دور، از پروژه بازدید سه بعدی با دید ۳۶۰ درجه، داشته باشند و از طریق اینترنت با مشاوران فروش مذاکره و از قیمت ها و تسهیلات فروش مطلع شوند. مشتریان حتی می توانند از طریق فضای مجازی اقدام به خرید ملک مورد نظر خود کنند.

کارشناسان املاک دبی معتقدند که مقطع زمانی شیوع کرونا، به دلیل پایین بودن نرخ بهره، کاهش قیمت ها، افت ارزش پول، اقساط طویل المدت و عدم شمول مالیات و افزایش انواع مشوق های دولتی، وقت بسیار مناسبی برای خرید ملک در دبی است. البته عده ای از کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند، اگر مدت همه گیری کرونا از سه ماه طولانی تر شود، رکود اقتصادی غیر قابل کنترل خواهد شد و رکود معاملات املاک دبی، از شکست اقتصادی سال ۲۰۰۸، به مراتب فراتر خواهد رفت. سازمان تجارت جهانی نیز هشدار داده که ویروس کرونا می‌تواند عمیق‌ترین رکورد اقتصادی تاریخ بشر را در سال ۲۰۲۰ برای جهان، رقم بزند.