چند سالی است رقابت بین کارخانه های اتومبیل سازی، برای به دست گرفتن بازار اتومبیل های برقی آغاز شده. تا سال ۲۰۱۰ تنها سه کمپانی تسلا، تویوتا و نیسان، اتومبیل های تمام برقی می ساختند. اکنون اکثر کارخانه های صاحب نام اروپا، آمریکا، کره و ۹ کمپانی چینی، اتومبیل برقی تولید می کنند. پیش بینی می شود تا ۱۵ سال آینده تمام کارخانه های اتومبیل سازی، دارای خط تولید اتومبیل برقی باشند و تا۲۰ سال آینده، تولید اتومبیل های بنزینی و دیزل به کلی از رده خارج شود.

اتومبیل های برقی با وجود اینکه هنوز در اول راه هستند و محدودیت هائی دارند، ولی به دلیل مزایای متعدد، مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته اند. مهم ترین مزیت آنها عدم تولید آلودگی هوا است. میزان آلودگی یک اتومبیل برقی چیزی در حد صفر است، چون به کلی فاقد اگزوز است. هزینه سوخت آن نیز در حال حاضر یک سوم اتومبیل های بنزینی است. طبق قیمت بنزین و برق، در ایالت اورگان آمریکا، یک اتومبیل بنزینی به طور متوسط در هر ۱۰۰ مایل(۱۶۰کیلومتر) ۱۲ دلار بنزین مصرف می کند، در صورتی یک اتومبیل برقی برای طی همین مسافت فقط به ۳ دلار انرژی نیاز دارد.

 اتومبیل های برقی به دلیل قطعات متحرک محدود و نداشتن استارتر، دینام، اگزوز، گیرباکس، رادیاتور، سیستم های تزریق سوخت و ده ها قطعه دیگر به قطعات یدکی، تعمیرات و نگهداری کمتری نیاز دارند. یکی دیگر از مزایای آن عدم تولید آلودگی صوتی است. موتور یک اتومبیل برقی کاملاً بی صدا است، تا حدی که عابر پیاده حضور آن را حس نمی کند و می تواند خطرساز باشد. البته این مشکلی است با عادت کردن عابران و رانندگان، به تدریج بر طرف خواهد شد.

 مزیت دیگر اتومبیل های برقی، ایمنی آن است. به دلیل سنگینی موتور، تقسیم وزن در اتومبیل های بنزینی، معمولاً در جلو اتومبیل متمرکز است و مرکز ثقل در امن ترین شرایط قرار ندارد. در صورتی که اتومبیل های برقی، موتور سبکی دارند و وزن باطری های سنگین آن، در سراسر کف اتومبیل پخش شده و مرکز ثقل را پائین آورده. این خصوصیت باعث ایمنی بالای خودرو در سرپیچ ها و در تصادفات می شود. از طرفی چون اتومبیل های برقی، فاقد سوخت مایع یا گاز هستند، در برابر آتش سوزی یا انفجار، خطر کمتری دارند.

اتومبیل های برقی معایبی هم دارند که کم کم در حال بر طرف شدن است. مهم ترین اشکال اتومبیل برقی گران بودن آن است. در حال حاضر قیمت یک اتومبیل برقی کوچک ساخت سوئد ۲۰ هزار دلار و یک هیوندای شاسی بلند حدود ۴۵۰۰۰ دلار است که به نسبت اتومبیل های مشابه بنزینی، قیمت آن تقریباً دوبرابر است. البته در سال های آینده با پیشرفت تکنولوژی و افزایش متقاضی، قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد. هم اکنون نوعی از اتومبیل برقی در کشور چین ساخته می شود که قیمتش ۹ هزار دلار است. در عوض کارخانه تسلا نوعی اتومبیل برقی عرصه می کند که ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد.

 مشکل بعدی، طی مسافت محدود است. اولین سری اتومبیل های برقی با یک نوبت شارژ فقط ۱۰۰ کیلومتر حرکت می کردند. این رقم در اتومبیل های امروزی به۴۵۰ کیلومتر رسیده و بعضی از مدل های تسلا، تا ۷۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ می پیماید. اشکال دیگر زمان طولانی شارژ و کمبود ایستگاه های تامین انرژی است. یکبار شارژ کردن باطری در ده سال قبل، دوازده ساعت طول می کشید. این مدت در حال حاضر به ۸ ساعت تقلیل پیدا کرده که بازهم طولانی و بازدارنده است. البته نوعی از شارژرهای سریع به بازار آمده که حدود ۶۰ درصد از باطری را، ظرف۲۰ دقیقه شارژ می کنند. محل شارژ اتومبیل های برقی در حال حاضر بسیار محدود هستند. متداول ترین محل شارژ اتومبیل برقی اکنون در منزل و محل کار است. البته روز به روز، محل های شارژ سریع در خیابان ها، پارکینگ ها و در ایستگاه های بین راهی، در حال افزایش است، تا راننده بتواند در زمانی که از اتومبیل استفاده نمی کند آن را شارژ نماید. مشکل بعدی طول عمر و قیمت باطری ها است. در آغاز، باطری ها حداکثر ۴ سال کار می کردند. امروزه کمپانی فروشنده، عمر باطری را تا ۸ سال گارانتی می کند و اگر باطری خوب نگهداری شود، طول عمر آن تا ۱۲ سال هم قابل پیش بینی است. در۱۰ سال گذشته کیفیت باطری ها به شدت افزایش یافته و قیمت آن نیز از ۱۰ هزار دلار به ۴۵۰۰ دلار کاهش یافته است.

در مجموع این موضوع قطعی به نظر می رسد که دوران اوج اتومبیل های بنزینی و گازی رو به افول است و عصر انقلاب اتومبیل های برقی آغاز شده و هر تولید کننده ای که نخواهد این اتفاق را باور کند، به زودی تعطیل خواهد شد.