وقتی ۳۷ سال پیش دکتر مارتین کوپر با یک تلفن بیسیم متحرک که وزن آن یک کیلو و ۲۰۰ گرم بود، اولین تماس تلفن موبایل را برقرار کرد، اگر کسی می توانست آینده این وسیله را پیش بینی کند و بر روی آن سرمایه گذاری نماید، حتی اگر از تکنولوژی آن نیز سر در نمی آورد، می توانست پول فراوانی بدست آورد. عکس این موضوع هم صادق است ما اگر بتوانیم آینده محصولات رایج بازار را حدس بزنیم و بدانیم کدام یک در حال منسوخ شدن است، می توانیم از سرمایه گذاری و صرف انرژی بر روی اینگونه محصولات اجتناب کنیم. چندین سال پیش وسایلی مانند واکمن، فیلم عکاسی، ماشین تحریر، کاست صوتی، فلاپی، سی دی و دها وسیله دیگر در اوج رونق و فروش بودند و سرمایه گذاری بر روی آنها درآمد زا بود. ولی اکنون همه این وسایل به تاریخ پیوسته. همین اتفاق به ما آموزد که بسیاری از فناوری ها و وسایلی که امروز بدون آن ها نمی توان زندگی کرد، در آینده یا شکل خود را تغییر خواهند داد و یا به کلی از گردونه تجارت خارج خواهند شد. ما در اینجا فناوری هایی را که ممکن است در سال های آینده دیگر خبری از آن ها نباشد را بررسی می کنیم.

کلید برق

کلید های مکانیکی برق، ممکن است به زودی تبدیل به خاطره و یادگاری شوند و سیستم های روشنایی هوشمند که با صدا و حضور انسان ها کار می کند به تکنولوژی آینده روشنایی خانه ها تبدیل شود. هم اکنون کمپانی های الکسا، گوگل هوم و سیری بر روی این تکنولوژی کار می کنند. کلیدهای هوشمند نه تنها راحت تر هستند و احتیاج به سیم کشی و محل نصب بر روی دیوار ندارند، بلکه در مصرف انرژی نیز صرفه جوئی می کنند. چون لامپ ها در مکان های غیر لازم و پر نور، بی دلیل روشن نمی مانند.

ماوس و کیبورد

اختراع صفحه های نمایش لمسی در رایانه ها، تا حد زیادی استفاده از ماوس را کاهش داده اند. اما هنوز نیاز به آنها به طور کامل برطرف نشده. پیش بینی می شود یک فناوری جدید که بر اساس واقعیت مجازی طراحی شده، بزودی جایگزین ماوس و کیبورد خواهد شد. این وسیله جدید می تواند حرکات دست کاربر کامپیوتر را در هوا بررسی و تبدیل به اطلاعات کند و ما را از بکار بردن ماوس و کیبورد بی نیاز نماید.

اسکناس و پول نقد و کارت بانک

در سال های گذشته با حضور کارت بانک، نیاز به پول نقد، تا حد زیادی از بین رفت. ولی به نظر می رسد به زودی دیگر اثری از اسکناس، پول نقد و کارت بانکی باقی نماند. در سوئد بانکداری آنلاین، تقریباً به طور کامل جایگزین پول کاغذ و کارت بانک شده است. ابزارهای پرداخت با موبایل، اثر انگشت، کارت های غیر لمسی و انتقال دیجیتال، در آینده نزدیک تبدیل به  وسایل رایج پرداخت خواهند شد. متعاقب این اتفاق، وسایلی مانند اسکناس شمار، دستگاهATM  و کیف پول نیز بی خاصیت خواهند شد.

کلید

حمل تعدادی کلید، پر سر و صدا و جاگیر است و معمولاً ایجاد مزاحمت می کند. از طرفی کلیدها قابل سرقت و کپی هستند و می توان آنها را جا گذاشت و پشت در ماند. باز کردن درها با کلید، به زودی توسط سیستم های امنیتی پیشرفته جایگزین خواهد شد و پیدا کردن یک قفل که در آن یک سوراخ کلید وجود داشته باشد به تاریخ خواهد پیوست. در این سیستم جدید، کٌد جای کلید را خواهد گرفت و سنسورهائی که چهره، چشم یا اثر انگشت افراد مجاز را تشخیص می دهند، اجازه ورود را صادر می کنند. حسن این روش در این است که قفل برای اطفال یا سایر مراجعان فاقد کلید، از طریق موبایل نیز قابل باز شدن است.

شارژر

روز به روز بر تعداد وسایلی که با باطری کار می کنند و نیاز به شارژر دارند افزوده می شود. در نتیجه هر کس مجبور است چندین شارژر با خود حمل کند. به زودی کلیه شارژها بدون سیم انجام خواهند شد و با نصب صفحه های شارژی بی سیم در نقاط مختلف، همه می توانند انواع وسایل خود را با ولتاژهای متفاوت، در روی این صفحه ها شارژ کنند. حتی برای اتومبیل های برقی نیز پیش بینی می شود شارژر های بیسیم، در پارکینگ ها نصب خواهد شد و راننده با ایستادن بر روی آن، اتومبیل خود را برای رفت و آمد بعدی شارژ می کند.

هارد دیسک و فلش مموری

در سال های اخیر حجم اطلاعات تولید شده در فضای دیجیتال، هر لحظه افزایش می یابد. در نتیجه نیاز به ذخیره سازی اطلاعات نیز توسعه پیدا می کند. درحال حاضر از شیوه‌های سنتی ذخیره سازی فیزیکی اطلاعات دیجیتال، فقط هارد دیسک ‌و فلش مموری‌ باقی مانده که این دو نیز به زودی از بین خواهند رفت. این روزها با داشتن سرویس های ذخیره سازی ابری”cloud storage ” که شرکت هایی مانند گوگل، اپل و دراپ باکس آن را در اختیار ما می گذارند، دیگر نیازی به هارد دیسک و فلش مموری نخواهد بود و این دو وسیله بزودی منسوخ خواهند شد.

البته موارد دیگری هم مانند خط تلفن زمینی، روزنامه و کتاب کاغذی، پخش تلویزیون به وسیله امواج و ماهواره، ریموت کنترل، انواع کابل صدا، عینک، اتومبیل بنزینی و گازی، پارکومتر، عوارضی اتوبان، هم به زودی از دور خارج خواهند شد و در گام بعدی باید منتظر بود تا نیروی کار، رانندگی، نگهبانی، موبایل های امروزی و ده ها مورد دیگر، در نوبت منسوخ شدن قرار گیرند.