این روزها تغییرات آب و هوایی بر تصمیم جوانان برای بچه دار شدن تأثیر گذار شده. ورینا بران شوایگر” Verena Brunschweiger “، یک معلم آلمانی است که با توافق همسرش تصمیم گرفتند فرزند نداشته باشند. این تصمیم به این خاطر نیست که آنها بچه دوست ندارند، بلکه به این خاطر است که از آسیب های آب و هوایی ناشی از افزودن به جمعیت کره زمین، نگران هستند. ورینا اکنون پایه گذار جنبش زنانی شده که به خاطر نگرانی از بحران های اقلیمی، نمی خواهند بچه دار شوند. او می گوید من و اعضاء جنبش، برای مدتی طولانی در این مورد با یکدیگر بحث و گفتگو کردیم و موضوع را از ابعاد مختلف بررسی نمودیم، سرانجام به این نتیجه رسیدیم که حفظ محیط زیست برای ما مهمتر از فرزند داشتن است. او اضافه کرد ما بچه ها را خیلی دوست داریم، ولی فکر می کنیم که تصمیم درستی گرفته ایم.

شوایگر و سایر اعضاء جنبش، معتقدند در دنیایی که جمعیت آن ۷/۶ میلیارد نفر است و تا سال۲۰۵۰ این جمعیت به ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید. با توجه به تلاش جهان برای محدود کردن گرمایش کره زمین و جلوگیری از تغییرات اقلیمی، فرزندآوری ما فشاری بر مشکلات زیست محیطی خواهد بود و تأثیرات ناشی از گرم شدن کره زمین مانند سیل های سهمگین، خشکسالی، طوفان و افزایش سطح دریاها را افزایش خواهد داد و در چنین شرایطی افزودن بر جمعیت، کاری غیرمسئولانه است. از طرفی آنها می ترسند که تغییر محیط زیست، آینده ای تاریک همراه با گرسنگی، کمبود آب و فقر برای فرزندانشان در پی داشته باشد.

ورینا می گوید:  اگر با روشی که طبقه متوسط آمریکا به زندگی مصرفی رو آورده اند و گازهای گلخانه ای تولید می کنند، همه مردم دنیا رفتار کنند، همین حالا دنیا به منابعی به اندازه پنج برابر کره زمین احتیاج دارد. در این شرایط احتمال این که ما به سوی آینده ای ایمن نرویم بسیار زیاد است و فرزند داشتن، به عنوان گزینه معقول به نظر نمی رسد.

این جنبش وقتی با افکار عمومی در مورد طرز فکر خود صحبت می کنند، مخاطبین می گویند: فقط صحبت کردن در مورد جمعیت و تاثیر آن بر تغییرات آب و هوا، باعث می شود سایر عوامل مخرب نادیده گرفته شود. اما ورینا می گوید: این طرز فکر مثل این است که از ما بخواهند سر خود را در برف فرو کنیم. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داده، درحال حاضر مؤثرترین و ممکن ترین اقدامی که مردم جهان برای کاهش گازهای گلخانه ای می توانند انجام دهند، داشتن یک فرزند کمتر است. هر تولد جدید در کشورهای پیشرفته منجر به تولید ۱۷ تن دی اکسید کربن می شود. البته رابطه بین جمعیت و تغییرات آب و هوایی در همه جهان ثابت نیست و میزان انتشار گازهای گلخانه ای برای هر فرد درکشورها و مناطق مختلف بسیار متفاوت است. مثلاً این مقدار در کشور نیجریه ۰/۲ تن در سال است. محققان محاسبه کرده اند که هر تولد کمتر در جهان به طور متوسط، باعث جلو گیری از رها شدن ۵ تن گاز دی اکسید کربن در سال خواهد شد.

هم اکنون کسانی که از ترس مشکلات آب و هوایی تصمیم به بازنگری در فرزند آوری گرفته اند، اقلیت نسبتاً کوچکی هستند. اما تعداد آنها در حال افزایش است. طبق نظرسنجی آنلاین وب سایت”Business Insider” از هر ۱۰۰۰ زوجی که بین سنین ۱۸ تا ۴۴ هستند، بیش از یک سوم آنها احساس می کردند، هنگام تصمیم گیری برای فرزند داشتن، باید مشکلات زیست محیطی را در نظر بگیرند.