اکثر افراد فکر می کنند دانستن یک زبان دوم، امکان خوبی برای گفتگو کردن با افراد خارجی است و فقط به درد مسافرت یا مهاجرت یا نیازهای شغلی، می خورد. در صورتی که آموختن یک یا چند زبان جدید، حتی اگر منجر به مسافرت یا مهاجرت نشود، می تواند شرایط زندگی انسان را به معنای واقعی تغییر دهد. هر فرد می تواند در زندگی خود با یادگیری یک زبان خارجی، از فرصت های شگفت انگیز و جدیدی لذت ببرد و سطح زندگی خود را بهبود بخشد. در این مقاله به چند مورد از این فرصت ها اشاره می شود.

خلاقیت و هوش را پرورش می دهد

اثر زبان‌آموزی بر مغز، همانند اثر ورزش بر ماهیچه‌ها است. هر چه بیشتر از قسمت‌های مختلف مغز استفاده کنیم، مغز توانمندتر می‌شود. تکلم به زبان دوم خلاقیت را افزایش می دهد و به مغز می آموزد تا کاوش های خود را از مسیرهای متفاوت انجام دهد و با مسائل فعال تر برخورد کند. یک ذهن فعال، همیشه خلاق تر عمل کرده، به نتایج متنوعی دست پیدا می کند. دانستن بیش از یک زبان، باعث می شود تا در شرایط ناشناخته و ناآشنا، استدلال های افراد منطقی تر شود و مهارت های حل مسئله افزایش پیدا کند.

درک بهتری از زبان مادری ایجاد می کند

کودکان درک عمیقی از ساختار زبان مادری خود ندارند، چون آن را خود به خودی و از طریق حفظ کردن و تمرین یاد گرفته اند. قرار گرفتن در معرض یک زبان دوم، باعث می شود تا بوسیله شناخت تفاوت های بین دو زبان، با ساختار و دستور زبان آشنا شویم و از طریق شبیه سازی، درک بهتر و عمیق تری از زبان مادری پیدا کنیم. آموختن و صحبت کردن به یک زبان خارجی به افراد کمک می کند تا متوجه اختلافات ساختاری و درک بهتر از عملکرد زبان مادری شوند. آموختن زبان دوم روش مناسبی برای نویسندگان و متخصصان است تا مهارت های زبان مادری را در کنار یادگیری زبان جدید، بهبود بخشند.

پیشرفت تحصیلی را تقویت می کند

یادگیری زبان دوم، از پیشرفت تحصیلی پشتیبانی می کند، زیرا دسترسی گسترده تری برای آموزش فراهم می سازد و به شما امکان می دهد تا به طور مستقیم به جدیدترین اطلاعات علمی دسترسی پیدا کنید. اگر شما به یک زبان دوم تسلط داشته باشید، می توانید بجز کشور خود، در کشورهای دیگر هم تحصیل کنید. در نتیجه شانس ادامه تحصیل  وقدرت انتخاب شما افزایش پیدا می کند. این کار می تواند راهی ارزان تر برای اخذ مدارک تحصیلی و تخصصی باشد.

فرصت های شغلی را افزایش می دهد

در تمام مشاغل، شما نیاز به تعامل و گفتگو با دیگران دارید و ممکن است مواقعی لازم باشد با یک فرد خارجی صحبت کنید. پس دانستن یک زبان خارجی در رزومه کاری، می تواند دلیلی محکم برای متقاعد کردن کارفرمایان برای استخدام شما باشد. دانستن زبان دوم، امکانات جدیدی را برای شما ایجاد خواهد کرد تا بتوانید از نردبان ترقی در حرفه خود صعود کنید. تحقیقات نشان می دهد امکان کاریابی برای افراد دو زبانه در ۵ سال گذشته تا دو برابر افزایش یافته، چون مشاغل مربوط به تجارت خارجی و خدمات رسانی به سایر کشور ها، در سالیان اخیر به سرعت رشد پیدا کرده. در عوض یک چهارم کارکنان، به دلیل عدم مهارت در زبان خارجی، شغل خود را از دست داده اند.

ارتباط شما را با جهان عمیق تر می کند

بسیاری از درگیری ها بین فرهنگ های مختلف، به خاطر ترس ناشی از ناآگاهی است. یادگیری یک زبان خارجی، شما را در معرض جنبه های مختلف سایر فرهنگ ها که با آن آشنا نیستید، قرار می دهد. این مواجهه به فرد امکان می‌دهد تا فرهنگ خود را با سایر ملل مقایسه کند و درک عمیق‌تری از مقوله فرهنگ پیدا نماید. آشنائی با سایر فرهنگ ها، به شما کمک می کند تا ترس های ناشی از ناآگاهی را پشت سر بگذارید و نه تنها زندگی خود را بهبود بخشید، بلکه بر دیگران نیز تأثیر مثبت بگذارید.

روند پیری را آهسته تر می کند

یادگیری چیزهای جدید، کمک می کند تا مغز شما با افزایش سن فعال بماند. تحقیقات نشان داده افراد مسن که به یک یا چند زبان خارجی آشنا هستند و یا سعی می کنند زبان جدیدی بیاموزند، روند پیری در ذهنشان کند تر اتفاق می افتد. این درست است که  درکودکی زبان آموزی آسان تر است، ولی یک بزرگسال هم می تواند با کمی تلاش، به زبان دوم مسلط شود. استفاده از زبان دوم تأخیر در بروز زوال عقل را در پی دارد.