در ماه جاری کشور ایسلند، برای اولین یخچال طبیعی خود که در اثر بحران آب و هوا ذوب شد، مراسم تشییع جنازه برگزار کرد. در این مراسم یک پلاک یاد بود در منطقه نصب شد که بر روی آن نوشته شده بود: اولین یخچال ایسلند که شرایط یخچال بودن خود را از دست داد. انتظار می رود طی ۲۰۰ سال آینده، همین بلا بر سر تمام یخچال های طبیعی ایسلند بیاید. امسال بعضی از مسیرهای کوهنوردی آلپ به دلیل ذوب شدن یخچال های طبیعی و میدان های یخی نابود شدند. همچنین دانشمندان از سرعت ذوب شدن یخ در گرینلند شگفت زده اند. از سال۱۸۸۰ که ثبت آمار هواشناسی آغاز شد، ماه جولای (تیر) سال جاری به عنوان گرمترین ماه در ۱۴۰ سال گذشته، به ثبت رسید. در ماه آگست(مرداد) نیز رکورد ذوب شدن یخ در گرینلند شکسته شد و فقط طی یک روز ۱۲/۵ میلیارد تن یخ آب شد. لایه یخ گرینلند آنقدر عظیم است که اگر تمام آن آب شود، سطح اقیانوس های جهان تا۵۰ سانتی متر بالا خواهد آمد. بسیاری از حیوانات این منطقه دیگر قادر نیستند به سرعتی که یخ ها آب می شوند، خود را با بحران آب و هوا سازگار کنند و گونه هایی از جانوران درحال انقراض هستند. پرندگان با تغییر درجه حرارت هوا، زودتر تخم می گذارند و به دلیل برهم خوردن نظم طبیعی محیط زیست، تعداد زیادی از جوجه های خود را از دست می دهند. نهنگ های بلوگا در قطب شمال نیز به دلیل اثرات بحران آب و هوایی در شرایط انقراض قرار گرفته اند. در ۲۰ سال گذشته، همواره نرخ رشد آنها رو به کاهش بوده و عواملی مانند گرم شدن آب ها، کمبود مواد غذایی و آلودگی آب ها، باعث شده تا تعداد زیادی از آنها بمیرند.

یک گزارش هواشناسی هشدار می دهد که منطقه بریتیش کلمبیا در کانادا که از جنگل پوشیده شده، می تواند در سه دهه آینده، به خاطر اختلال در آب و هوا، دچار پیامدهای “فاجعه آمیز” شود. پیامدهائی مانند امواج گرمائی شدید، آتش سوزی های وسیع و طولانی، کمبود آب و طوفان های سنگین. در تابستان سال جاری فقط در آلاسکا حداقل ۱۰۰ آتش سوزی اتفاق افتاده و۶۵۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی نابود شده. این رقم در سیبری ۲/۵ میلیون هکتار بوده است. یک مرکز تحقیقات هشدار می دهد که در سال های آینده، در سراسر غرب ایالات متحده “خشکسالی برف” اتفاق خواهد افتاد. یخ های مجاور قطب شمال در کانادا نیز ۷۰ سال زودتر از آنچه پیش بینی می شد در حال ذوب شدن هستند.

 به دلیل خشکسالی و کمبود آب سدها، مدتی است مردم زیمبابوه در بعضی از نقاط، روزانه ۱۸ ساعت بدون برق می مانند. در هراره، پایتخت زیمبابوه، دیگر از شیرها، آبی خارج نمی شود و بیش از ۲ میلیون نفر تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته اند. در سال جاری در هند، یک میلیون نفر به دلیل خشکسالی آواره شده اند و در همین مدت حداقل۲۷۰ نفر بر اثر جاری شدن سیل شدید کشته شدند. در حال حاضر، یک چهارم کل جمعیت جهان در ۱۷ کشور، تحت تأثیر شدید کم آبی قرار دارند. لبنان، قطر و فلسطین در صدر این لیست هستند و بحران فزاینده آب و هوا، شهرهای بزرگ این ۱۷ کشور را به “روز صفر” نزدیک می کند، روزی که شهرها به معنای واقعی کلمه بدون آب خواهند شد. از طرفی افزایش سطح دریاها شتاب زیادی گرفته. پیش بینی می شود ۲۱ شهر ساحلی ایالات متحده از جمله میامی، گالوستون، آتلانتیک سیتی و کی وست بزودی به زیر آب بروند. از طرف دیگر آب اقیانوس ها روز به روز گرمتر می شود، گرم شدن آب اقیانوس آرام، بقاء ماهی سالمون را به خطر انداخته.

در چنین شرایطی رهبران اکثر کشورهای جهان به جای چاره اندیشی دست به انکار واقعیت می زنند. در ماه گذشته نشریه پولیتیکو فاش کرد که وزارت کشاورزی دولت ترامپ، مانع از انتشار یک تحقیق بزرگ شده و آن را به بایگانی سپرده، تحقیقی که شرایط واقعی آب و هوایی را فاش می کرد و راه های کنترل شرایط جوی را نشان می داد. این فقط دولت جمهوری خواه ترامپ نیست که خطر را انکار می کند. تام پرز رئیس کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا(DNC) اخیراً قطعنامه ای صادر کرده و کاندیداهای حزب دموکرات را از بحث و بررسی مسائل اقلیمی منع نموده. غول نفتی BP نیز در یک بررسی آینده نگرانه بازار نفت و انرژی، اعلام کرده که سال گذشته مصرف نفت در کل جهان رکورد همه تاریخ را شکسته و در هفت سال گذشته، انتشار کربن همه ساله افزایش یافته و اکنون در بالاترین سطح خود قرار دارد. این شرکت با خوشحالی پیش بینی کرده که در هفت سال آینده نیز همچنان مصرف نفت افزایش خواهد یافت.