تا همین اواخر، توجیه هزینه های مقدماتی برای نصب تجهیزات خورشیدی درکالیفرنیا برای مسئولان شهری کار سختی بود، چون هزینه نصب پنل های خورشیدی برای مالکان منازل، گران تمام می شد. اما از مدتی قبل، بخشی از مالکان توانستند با استفاده از یارانه ایالتی و نصب پنل های خورشیدی، حدود ۷۰ درصد در هزینه انرژی خود صرفه جویی کنند. این صرفه جوئی برای هر خانواده، حدود ۳۶۰۰ دلار در سال برآورد می شود. در چند سال اخیر هزینه پنل های خورشیدی حدود ۷۰ درصد کاهش یافته که رقم قابل توجه ای است و حالا صاحبان ساختمان ها می توانند با استفاده از سوبسید و دریافت وام و صرفه جویی در قبض برق، هزینه نصب پنل ها و سایر ادوات مورد نیاز را به راحتی تامین کنند. هزینه انرژی مصرفی در یک خانواده آمریکائی که در کالیفرنیا زندگی می کند، بطور متوسط ماهیانه ۴۰۰ دلار است

اعتبار مالی این طرح از محل مالیات بر مصرف انرژی ایالت کالیفرنیا، تامین می شود. مالکان خانه ها می توانند برای دانستن اینکه آیا خانه آنها برای دریافت یارانه واجد شرایط است یا نه و آیا این کار برای آنها مقرون به صرفه است، به سایت (UnderstandSolar) وارد شوند و کد پستی خود را ثبت کنند تا از شرایط خود آگاه شوند. در کمتر از ۳۰ ثانیه نرم افزار سایت، اعلام می کند که آیا منزل آنها شامل طرح می شود یا نه، سپس محاسبه می کند که با توجه به مساحت خانه و تعداد افراد خانوار، هزینه نهائی آنها چقدر خواهد شد، چه مبلغی به آنها سوبسید تعلق می گیرد، چه مقداری باید خودشان هزینه کنند، شیوه تقسیط و پرداخت بقیه هزینه ها چگونه است و در چه بازه زمانی هزینه انجام شده از طریق صرفه جوئی در مصرف انرژی، جبران خواهد شد. سپس به متقاضی آموزش می دهد که چگونه سیستم های انرژی خورشیدی کار می کنند و تعمیرات و نگهداری آن چگونه است.

پنل های خورشیدی جدید بسیار بادوام هستند. تولید کنندگان پنل خورشیدی اکنون حداکثر تا ۲۵ سال کارکرد محصول خود را گارانتی می کنند. یک سیستم پنل خورشیدی که بر روی بام خانه نصب می شود اگر به خوبی نگهداری شود، حتی بسیار بیشتر از زمان گارانتی می تواند برق تولید کند. امروزه راندمان تولید برق پنل های خورشیدی نیز بسیار افزایش یافته و به آسانی می تواند تمام برق مورد نیاز یک خانواده، با مصرف متوسط را در طول ۲۴ ساعت و حتی در روزهای ابری تامین کند. البته تمام خانه ها به برق شبکه همچنان متصل می مانند و در مواقع لزوم مانند روزهای که هوا به صورت متوالی ابری است و در شبهای سرد زمستان و یا زمانی که سیستم خورشیدی اشکالی پیدا کند، به صورت اتوماتیک از برق شبکه استفاده خواهند کرد.