بارش‌های فراوان ابتدای سال جاری که پس از یک خشکسالی طولانی اتفاق افتاد، فقط توانست ۱۰۱ شهر را که در تابستان سال گذشته درگیر تنش آبی بودند، در وضعیت نرمال قرار دهد، ولی همچنان ۲۳۳ شهر کشور در شرایط تنش آبی باقی مانده اند. بعضی از مسئولین که علاقه زیادی به دادن خبر های خوب دارند، حتی اگر این خبرها از یک پشتوانه علمی و فنی برخوردار نباشد، این برداشت اشتباه را برای مردم کشور ایجاد کردند که امسال مشکل آب نخواهیم داشت. مردم هم که ظاهراً علاقه زیادی به قول های بی پشتوانه دارند به این نتیجه رسیدندکه می توانند هرچه قدر دلشان خواست آب مصرف کنند. این در شرایطی است که نیمی از آب شرب کشور از منابع زیرزمینی تأمین می شود و بارندگی ها اخیر نتوانسته کمک چشمگیری به افزایش آب سفره‌های زیرزمینی بکند. در ۱۷ سال گذشته کشور به‌طور متوسط سالانه پنج میلیارد مترمکعب اضافه برداشت داشته. به همین دلیل آب های زیر زمینی با افت قابل توجه کمیت و کیفیت مواجه شده‌ است. جدیدترین بررسی ها نشان می دهد که ۱۳۰میلیارد مترمکعب کسری مخازن زیرزمینی داریم.

در چنین شرایطی، مصرف آب شرب در شهر اصفهان، امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده و شاهد رشد ۳/۵ درصدی مصرف آب شرب در تهران هستیم. هم‌اکنون چهار شهر تهران، اصفهان، مشهد و شیراز که جمعیت زیادی دارند، با افزایش باور نکردنی مصرف آب شرب مواجه‌ هستند و اگر مردم این شهرها، مصارف بی‌رویه خود را مدیریت نکنند، در ادامه تابستان با مشکل در تأمین آب شرب مواجه خواهند شد. اگر روند عدم مدیریت مصرف آب هم چنان ادامه پیدا کند، احتمال افزایش تعداد شهرهای که تابستان با تنش آبی مواجه خواهند به سرعت افزایش پیدا خواهد کرد.

خبرگزاری مهر

سال ها است تا کمی از قیمت ارز خارجی کم می شود عده ای نوید می دهند که مشکل اقتصاد مملکت حل شد. دو روز باد می آید بعضی ها اعلام می کنند مشکل آلودگی هوا بر طرف شد. مقداری باران می آید ستاد احیاء دریاچه ارومیه خوش خبری می دهد که سطح آب دریاچه بالا آمد. ظاهراً برخورد علمی و کارشناسانه در امورات این مملکت جای مهمی ندارد!