کشور مالت (Malta) که از چندین جزیره تشکیل شده، در مرکز دریای مدیترانه و در ۸۰ کیلومتری جنوب ایتالیا واقع است. در سال های اخیر این کشور به دلیل هجوم گردشگران و تقاضای رو به رشد صنعت، دچار بحران آب شده. مسئولیت آب این کشور بر عهده شرکت سرویس آب “Water Services”، گذاشته شده. در سال ۲۰۱۳ دولت مالت تصمیم گرفت برای مبارزه بهتر با چالش بحران آب، مسئولیت شرکت را به عهده آقای ویلیام ویت”William Wait”  واگذار کند. این شرکت تاکنون توانسته دست آوردهای خوبی داشته باشد، حالا آقای وایت می خواهد تجربیات خود را به سایر کشورهای منطقه منتقل کند. به همین دلیل گزارشگر سایت “Report Company” مصاحبه ای با ویلیام ویت رئیس اجرایی این شرکت، انجام داده که ممکن است راهنمای خوبی برای مناطقی باشد که دچار مشکل آب هستند.

RC: زمانی که شما در اواخر سال ۲۰۱۳ این مسئولیت را به عهده گرفتید، با چه چالش هائی مواجه بودید؟

ویلیام ویت: چون شرکت “سرویس آب”، یک شرکت دولتی است، فرایند پیشرفت کارها در آن بسیار طولانی تر از بخش خصوصی است. از طرفی تعداد ۱۰۰۰ کارمند در این شرکت مشغول به کار هستند که برای کشور کوچکی مثل مالت تعدا آنها بسیار زیاد است و این شرکت را به بزرگترین کارفرمای مالت تبدیل کرده. زمانی که من به این شرکت پیوستم، بزرگترین چالش من، عدم اعتماد مردم به عملکرد شرکت سرویس آب بود. من خیلی زود تصمیم گرفتم به عنوان اولین گام سعی کنم اعتماد مردم را جلب کنم. ما چندین مشکل در سطح مدیریتی، حرفه ای و همچنین در سطح عملیاتی داشتیم، که باید حل می شد. ابتدا شروع به بررسی جزئیات کردم. کارکنان شرکت ما توسط اتحادیه خود نمایندگی می شدند و توافقی وجود داشت که شرایط استخدام آنها را پوشش می داد، ولی این توافقنامه سه سال و نیم بود که منقضی شده بود. خود من در یک محیط کارگری رشد کرده ام ، بنابراین اهمیت چند یورو در حقوق کارگران را می دانم. در عرض سه ماه ما توافقنامه جدیدی را سازماندهی کردیم تا کارکنان دقیقاً بدانند از نظر مزایا و چارچوب کار چه حقوقی دارند. اعتبار توافقنامه جدید را نیز سه سال تعیین کردیم. بعد از این اقدام ناگهان سازمان آزاد و سبکتر شد و دوباره نفس کشید. مردم هم متوجه شدند کسانی می خواهند از منافع آنها دفاع کنند. به همین دلیل من توانستم از کارکنانم بخواهم سخت تر کارکنند و از مردم بخواهم با مسئله آب خیلی جدی برخورد کنند. تمرکز دوم من به زیرساخت ها بود. متاسفانه، به علت فقدان بودجه، زیرساخت ها مدتی بود نادیده گرفته شده و در حال نابودی بود. آن زمان اروپا در اوج بحران مالی به سر می برد. به همین دلیل ما مجبور شدیم سخت کار کنیم تا محدودیت های بودجه اتحادیه اروپا را خنثی کنیم. اما امروز، با بهبود اقتصاد اروپا، کمی فضای تنفس بیشتر داریم و زیرساخت ها را تا حد زیادی بهبود داده ایم. ما اکنون توانستیم۴۰ میلیون دلار از اتحادیه اروپا وام بگیریم و با آن پروژه های زیرساخت شبکه، سیستم توزیع آب، و همچنین بهبود در فرایندها را تکمیل کنیم. تمرکز بعدی ما بر کیفیت آب بود. کیفیت بهداشتی آب در مالت بسیار خوب است. اما طعم و مزه آن خوب نیست. چون تکنولوژی و دانش فنی این کار را نداشتیم از سایر کشورها کمک گرفتیم تا کیفیت طعم آب آشامیدنی را بالا ببریم.

RC: تاکنون چه پروژه هائی را توانسته اید انجام دهید؟

ویلیام ویت: چند پروژه مهم که ما تاکنون انجام داده ایم در توزیع آب بوده است، زیرا سیستم کهنه ای داشتیم که باعث توزیع ناکارآمد و هدر رفتن سهم بزرگی از آب می شد. در این سیستم فرسوده، باید برای جبران پرت، آب بیشتری پمپ می شد، در نتیجه برق بیشتری مصرف می کردیم و هزینه بیشتری داشتیم و آسیب بیشتری به محیط زیست می زدیم. از سال ۲۰۱۴ آغاز به جایگزین کردن لوله های نو با کهنه کردیم و تغییرات عمده ای در خطوط لوله های آب رسان دادیم. ما کاری را انجام دادیم که برای مالت خیلی جدید است؛ یعنی از سیستم میکرو تونل استفاده کردیم. میکرو تونل یک تکنولوژی سازه ای است که مسیر لوله را بدون نیاز به کنده کاری سطحی، در زیر زمین حفر می کند. با این تکنولوژی فقط باید چند حفره کوچک در روی زمین ایجاد کرد. این شیوه هم سرعت زیادی دارد و هم اهالی و توریست ها را ناراحت نمی کند. یکی دیگر از پروژه های مهم ما تولید چیزی است که ما اسم آن را “آب جدید” گذاشتیم. اکنون در مالت ۱۰۰درصد فاضلاب و آب های زهکشی شده، در سه مرکز تصفیه فاضلاب، بازیافت می شود. آنچه که ما در حال حاضر انجام می دهیم، فیلتراسیون فاضلاب جهت استفاده در صنعت و فضای سبز و کشاورزی است. هرچند آب تولید شده از استانداردهای لازم برخوردار است، ولی ما فعلاً نمی خواهیم این آب را به سیستم آب آشامیدنی تزریق کنیم، بلکه مازاد آب تولیدی را در اختیار کشاورزی قرار می دهیم.

RC: با انجام پروژه تعویض لوله های فرسوده، چه مقدار آب صرفه جوئی کردید؟

ویلیام ویت: ابتدا با یک سیستم محاسبه دقیق، میزان تزریق آب و میزان برداشت و در نتیجه میزان نشتی را محاسبه کردیم، سپس با سرمایه گذاری مناسب، میزان هدر رفت و میزان صرفه جوئی را به اطلاع مردم رساندیم تا بدانند پولشان برای چه خرج شده. نشت آب در سال ۱۹۹۵، بیش از ۴۰۰۰ متر مکعب در ساعت بود. طبق بررسی های انجام شده توسط نهاد های بازرسی بین المللی، نشت آب در سال ۲۰۱۵ به کمتر از ۴۰۰ متر مکعب در ساعت تقلیل پیدا کرد. پیش از برنامه مدیریت نشت آب، مالت پنج ایستگاه نمک زدائی با سیستم اسمز معکوس داشت که همیشه با ظرفیت ۱۰۰ درصد کار می کرد و ما بازهم کمبود آب داشتیم. در حال حاضر فقط سه ایستگاه با ظرفیت ۶۰ درصد کار می کنند و ما دارای یک منبع تامین آب قابل اعتماد هستیم. پس از موفقیت های ما در این کارها، بانک جهانی گزارشی در مورد دست آورد های آب مالت منتشر کرد و صلاحیت ما را در سه حوزه، جلوگیری از نشت آب، نمک زدائی اسمز معکوس و استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی تائید کرد. با این تائیدیه ما می توانیم در پروژه های تحت نظر بانک جهانی در کشور های خاورمیانه و شمال آفریقا همکاری کنیم. اخیراً ما اولین پروژه خود، در بیروت را به پایان رساندیم و با آنها همکاری خوبی برقرار نمودیم. بیروت اکنون می خواهد مهندسان خود را برای آموزش، به مالت بفرستد. در سال ۱۹۶۷، مالت توانسته بود وامی به مبلغ۷/۵ میلیون دلار برای خرید دستگاه های نمک زدائی از بانک جهانی دریافت کند. تا قبل از این تاریخ، مالت تنها به آبخوان های آب زیرزمینی وابسته بود. اکنون مالت سرافراز است که با به اشتراک گذاشتن تخصص  و تجربیات خود، دینش را به بانک جهانی و سایر کشورها ادا می کند.

RC: برنامه بعدی شما چیست؟

ویلیام ویت: تمرکز ما همواره بر تولید موثرتر است. در حال حاضر یکی از بزرگترین هزینه های ما تامین انرژی برای نمک زدائی است. ما قصد داریم به زودی از انرژی بازیافت و انرژی خورشیدی، نیازهای خود را تامین کنیم. کلید این کار سرمایه گذاری در فن آوری است. کشور مالت دارای اهدافی برای دستیابی به تولید انرژی جایگزین است. آنها می خواهند از زباله انرژی تولید کنند و چون مالت از آفتاب درخشان منطقه مدیترانه، برخوردار است، می تواند به انرژی خورشیدی متکی باشد. ما هم با استفاده از انرژی جایگزین دغدغه میزان مصرف انرژی را نخواهیم داشت. البته ما برنامه اختصاصی برای خود نداریم، بلکه هم چنان از انرژی کشور بهره خواهیم برد.

RC: شما برای افزایش آگاهی مردم مالت از نقش شرکت سرویس آب، چه کار می کنید؟

ویلیام ویت: من از اینکه بخواهم در مورد خودمان زیاد صحبت کنم خوشحال نیستم. بزرگترین ابزار ارتباطی ما با مردم ۱۰۰۰ کارمندی هستند که در این شرکت کار می کنند. اگر من بتوانم به این کارکنان انگیزه بدهم و زندگی آنها را به نحوه خوبی تامین کنم، این۱۰۰۰ نفر از طرفداران شرکت خواهند بود و نقش ما را برای تامین آب کشور مالت از طریق خانواده و دوستانشان به گوش مردم خواهند رساند. ما گاهی اوقات شکست می خوریم و در بیشتر مواقع موفق هستیم، ولی همیشه سعی می کنیم از اشتباهات خود تجربه پیدا کنیم. این یک پیام مثبت است و همان پیامی است که در سراسر کشور منعکس شده است. ما می خواهیم خوش بین باشیم. چون می دانیم بدون آب، زنده نخواهیم ماند.