پس از مدتی مذاکره و چانه زنی، بالاخره غول های دامپروری و مرغداری، درکشورهای آمریکای جنوبی توانستند قراردادی با تعرفه بسیار اندک، با اتحادیه اروپا امضاء کنند تا سالانه میلیون ها کیلوگرم گوشت به اروپا صادر شود. اروپا هم متقابلاً خودروهای خود را با تعرفه ارزان به آمریکای جنوبی صادر خواهد کرد. دو گروه در اروپا از این قرارداد ناراضی هستند. یکی کشاورزان و دامداران فرانسه که نمی خواهند گوشت ارزان از آمریکای جنوبی کاسبی آنها را کساد کند و دیگری مدافعان محیط زیست که می دانند دامپروری و مرغداری صنعتی در کشورهایی مثل برزیل جنگل های آمازون را به سرعت نابود خواهد کرد، جنگل هایی که به خاطر جذب دی اکسید کربن و مهار گرم شدن هوا، ریه های کره زمین محسوب می شوند. امروزه این جنگل ها با سرعتی معادل یک زمین فوتبال در هر دقیقه، طعمه اشتهای مردم جهان برای خوردن گوشت می شود. مکرون رئیس جمهوری فرانسه در حالی که به خاطر گرمای بی سابقه فرانسه که در تابستان امسال به بالاترین سطح در تاریخ این کشور رسید، وضعیت اضطراری اقلیمی اعلام نمود، در همان حال از این قرارداد دفاع کرد و به دامداران وعده معیشت بهتر داد.

دانشمندان هشدار می دهند نابودی جنگل ها که دی اکسید کربن را جذب می کنند، در اثر فعالیت های دامپروری و همچنین مصرف سوخت های فسیلی که دی اکسید کربن تولید می کنند، باعث گرم شدن زمین و برهم خوردن تعادل طبیعت می شود. سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد، تحقیقات آنها نشان می دهد دلیل این گرمایش، فعالیت های بشر و تولید بی رویه دی اکسید کربن است. هرچند اروپا در سال های اخیر، در زمینه تلاش برای مهار گرمایش فزاینده زمین، پیشتاز بوده، اما فعالان اقلیمی می گویند چنین قراردادی با آمریکای جنوبی نقض تعهدات اروپا است. دولت های اروپا نیز می گویند تعهدات خود را نقض نکرده اند و گازهای گلخانه ای را کاهش داده اند. اما در آماری که می دهند این را حساب نمی کنند که چه مقدار باعث و بانی تولید دی اکسید کربن در دیگر نقاط دنیا هستند.

بی بی سی

یادش بخیر چند سال پیش یکی از نمایندگان مجلس ایران فرمودند: هرکسی لایه اوزون را سوراخ کرده خودش هم برود بدوزد. آقای ماکرون هم فکر می کند گرمایش جهان، مرز ها را محترم می شناسد و بدون پاسپورت و ویزا وارد اروپا و فرانسه نخواهد شد.