در بهار سال ۲۰۱۸، کمبود آب مصرفی مردم در پایتخت کشور آفریقای جنوبی به جائی رسید که دولت مجبور شد روز ۱۲ آوریل را  به عنوان”روز صفر” اعلام کند. روز صفر به معنی روزی است که دیگر آب در لوله های شهر جریان پیدا نخواهد کرد و مردم مجبور هستند آب مورد نیاز خود را به صورت جیره بندی و از مراکزی شبیه پمپ بنزین و با کارت سهمیه تحویل بگیرند.

 در ژانویه همان سال مقامات رسمی اعلام کردند که شهر کیپ‌تاون با چهار میلیون نفر جمعیت، فقط برای سه ماه دیگر آب در اختیار دارد، جهان از این خبر حیرت‌زده شد، چون همه می دانستند این آغاز چرخه ای است که به زودی سراغ تعداد زیادی از شهرهای پرجمعیت دنیا خواهد رفت. مسئولان محلی این روز را بزرگ‌ترین شکست تامین آب، ناشی از خشکسالی، در تاریخ مدرن دانستند.

با این حال، با گذشت یک سال چنین به نظر می‌رسد که کیپ‌تاون، با وجود منابع اندک آب، توانسته بدون بستن آب بر روی شهروندان، از فاجعه بی‌آبی جلوگیری کند. اما پرسشی که باقی می ماند این است که کیپ‌تاون چگونه توانست در مقابل «روز صفر» مقاومت کند؟ اقدامات متنوعی برای جلوگیری از فاجعه بی‌آبی در این شهر انجام گرفت. اولین اقدام سهمیه بندی بود. در ماه سپتامبر، ساکنان شهر برای هر نوع استفاده از قبیل شستشو، آشامیدنی و توالت، مجاز به مصرف تنها ۱۰۰ لیتر آب در هر روز بودند. ۷ ماه بعد که مردم فرهنگ و تجربه مصرف بهینه را پیدا کردند، این سهمیه تا سطح ۵۰ لیتر در روز کاهش یافت.

 در فوریه سال ۲۰۱۸ دولت تحویل آب به زمین‌های کشاورزی را محدود کرد و مصرف آب را تنها مختص آب مصرفی مردم دانست. کشاورزان نیز متحد شدند تا در مصرف آب صرفه جوئی کنند و آب را به شهرها بفرستند. علاوه بر این، دولت تعرفه آب را افزایش داد و مصرف آن برای استخرها، چمن زارها و سایر منابع غیر ضروری، ممنوع اعلام کرد و هم زمان فشار آب را تقلیل داد. در ‌نتیجه ۱۰ درصد از مصرف آب شهری کاهش پیدا کرد. از سایر اقدامات مفیدی که شهرداری کیپ‌تاون انجام داد، احیای فاضلاب به منظور آبیاری فضای سبز شهری و تشکیل کمپین آگاه سازی مردم از خشکسالی بود، به این صورت که به طور هفتگی سطح آب سد منطقه و مصرف آب را اندازه گیری ‌کردند و آمارها را روی تابلوهای الکترونیکی به مردم نشان ‌دادند، تا عموم مردم را از میزان آب باقی مانده آگاه باشند. علاوه‌ بر این، به هر خانواده یک برنامه مصرف آب اختصاص داده شد تا مردم بتوانند مصرف آب خود را با سایر مردم شهر مقایسه کنند. در حال حاضر سهم آب روزانه اکثر ساکنین این شهر نسبت به سال قبل، ۵۷ درصد کاهش پیدا کرده و پیش بینی می شود این میزان طی ماه های آینده مجدداً با کاهش محسوسی روبرو شده، به یک سوم برسد.

اگرچه راه‌حل‌های تکنیکی اجرا شده توسط شهرداری برای کنترل مصرف آب بسیار مفید و مهم بود، با این حال همکاری مردم، کسبه، تجار و سایر مصرف کنندگان آب را در این خصوص نباید نادیده گرفت. با وجودی که کیپ تاون تا حدودی توانسته بحران بی آبی را کنترل کند و فرا رسیدن روز صفر را به تاخیر اندازد، ولی هنوز مقامات شهر به دنبال کشف روش های متنوع‌ برای بهره‌برداری از منابع محدود آب هستند. اکنون تقریباً همه در کیپ تان می دانند که اگر در مصرف آب دقت نکنند، دوباره امکان فرا رسیدن روز صفر وجود دارد.