جنگل‌های استوایی در برزیل و سایر نقاط جهان رو به نابود‌ی‌اند. جنگل‌زدایی، قطع درختان و سوزاندن غیر قانونی جنگل‌ها از عوامل اصلی امحای این منبع عظیم جذب گاز دی‌اکسید کربن محسوب می‌شوند. جنگل‌ها زیستگاه انواع جانوران و گیاها‌ن‌اند. مناطق جنگلی به واسطه نقش مهمی که در جذب گازهای گلخانه‌ای دارند، بر آب و هوای جهان تأثیر بسزایی می‌گذارند و کاهش سطح جنگل‌ها به معنای افزایش گرمایش زمین است.

پروژه “دیده‌بان جهانی جنگل” (GFW) در پژوهشی که نتایج آن به‌تازگی منتشر شده، از نابودی جنگل‌های استوایی باران‌خیز در مساحتی به وسعت انگلستان، تنها ظرف یک سال خبر داده است. بر اساس پژوهش این پروژه، در مجموع ۱۲ میلیون هکتار از جنگل‌های استوایی در سال ۲۰۱۸ از دست رفته است. این بررسی مطالعاتی از نابودی رو به فزونی جنگل‌ها خبر دارد. در سراسر دنیا در هر دقیقه، مناطق جنگلی به وسعت ۳۰ زمین فوتبال از دست می‌رود.

بیش‌ترین جنگل‌زدایی و نابودی درختان در سال گذشته در برزیل، مالزی و ماداگاسکار اتفاق افتاد. طبق این گزارش، بخشی از این نابودی به دلیل جنگل‌سوزی است. اما علت اصلی را باید در بریدن درختان توسط زمین‌خواران جهت افزایش زمین‌های کشاورزی و دامداری جست.

عصرایران

در سال ۱۹۶۹ وقتی آپولو ۱۱ برسطح ماه نشست، آقای مایکل کولینز به عنوان فرمانده، در سفینه باقی ماند و به قول خودش از دور نظاره گر سیاره کوچک و آسیب پذیر زمین شد. او در مصاحبه ای که چندی پیش با BBC انجام داد گفت”۵۰ سال پیش که ما به ماه رفتیم، جمعیت زمین حدود ۲ میلیارد نفر بود. ولی اکنون به حدود ۸ میلیارد نفر رسیده. متاسفانه این رشد در وضعیتی رخ داده که نحوه تامین مایحتاج این تعداد از جمعیت، در هیچ کجا لحاظ نشده.”  فراموش نکنیم تا ۵۰ سال آینده جمعیت جهان اگر با همین آهنگ رشد کند این بار ۶ میلیارد نفر به آن اضافه نمی شود، بلکه ۲۶ میلیارد نفر به جمعیت فعلی اضافه خواهد شد. آیا کره زمین تحمل چنین افزایشی را دارد؟ آیا راه چاره دیگری برای اسکان و سایر مایحتاج این تعداد جمعیت، به جز تراشیدن باقی مانده جنگل ها خواهد ماند؟