از قدیم می گفتند دزد همیشه دنبال بازار آشفته می گردد. این روزها بعضی از کلاه بردارها، جیب برها، خلاف کارها و قمار بازها، سفره خود را در اینترنت پهن کرده اند تا بتوانند جیب افراد نا آگاه را خالی کنند. آنها بقدری ترفند های جدید و پیچیده دارند که اغلب می توانند به راحتی افراد طمع کار را در تور خود بیندازند و کلاهشان را بردارند.

یکی از جدیدترین روش های سرکیسه کردن مردم، مزایده کالا در اینترنت است، کالاهایی که بعضی اوقات قیمتی که معامله می شوند، نصف قیمت روز بازار است. در این روش برخی از سایت های اینترنتی، اقدام به عرضه کالا هایی با قیمت پایه اندک می کنند که از یک زمان مشخص، افراد حاضر در گروه حراج، می توانند اقدام به بالا بردن قیمت آن کالا کنند تا جائی که زمان به پایان برسد و دیگر کسی نتواند قیمت را افزایش دهد و آخرین پیشنهاد دهنده، با پرداخت مبلغ اعلام شده، بتواند صاحب کالا شود.

تا اینجای کار همه چیز به نظر سالم و عادی می آید، ولی نکات دیگری هم وجود دارد. این گروه ها قوانینی دارند که باید از طرف شرکت کنندگان رعایت شود. مراحل کار به این شکل است که ابتدا برای کالایی با مشخصات اعلام شده، قیمت پایه ای درنظر گرفته می شود. این قیمت به نسبت قیمت واقعی کالا بسیار ناچیز است. مثلاً برای یک موبایل ۳ میلیون تومانی، قیمت پایه ۱۰ هزار تومان را اعلام می کنند. هرکس که بخواهد در مزایده شرکت کند، باید تعدادی بید(BID) بخرد. مثلاً  می تواند یک بسته ۱۰۰ عددی بید را ۸۰۰۰ تومان بخرد. حراج در یک روز و ساعت مشخص شروع می شود و مثلاً ۴۸ ساعت برای آن وقت در نظر گرفته می شود. زمان باقی مانده در طول حراج، به صورت حرکت معکوس در مانیتور نشان داده می شود. مشتریان آن کالا هر بار با فشار دادن یک دکمه خاص در کامپیوتر، قیمت را هربار به صورت ثابت اضافه کند، مثلاً ۱۰۰ تومان. خریدار با هر کلیک یکی از بیدهای خود را از دست می دهد. هرکسی بیدش تمام شود از آن مرحله دیگر نمی تواند قیمت اضافه کند. در لحظات پایانی هر کلیک ۳۰ ثانیه به زمان حراج اضافه می کند. هرگاه زمان به پایان رسید و دیگر قیمتی اضافه نشد،کالا به آخرین پیشنهاد دهنده فروخته می شود.

معمولاً یک کالای ۳ میلیون تومانی، در اینگونه حراج ها حداقل ۲ میلیون تومان فروخته می شود. ظاهراً کلیه اعمال منصفانه به نظر می رسد، چون با یک حساب سر انگشتی متوجه می شویم که ۰۰۰/۶۰۰/۳ تومان از طریق قیمت کالا و بیدهای مصرف شده، نصیب سایت می شود که ۳ میلیون تومان آن قیمت کالا است و ۶۰۰ هزار تومان هم دستمزد سایت. هرچند، نفس این عمل قمار است، چون عده ای پول می بازند و یک نفر برنده می شود، چیزی هم گیر سایت می آید، ولی ماجرا به همین جا ختم نمی شود. همیشه چندین نفر از طرف سایت، با اسامی مستعار و بیدهای نامحدود، در مزایده حضور دارند و اجازه نمی دهند کالا در قیمت های پائین نصیب شرکت کنندگان شود. فقط ممکن است اگر قیمت به حدی رسید که سود خوبی نصیب سایت بشود، پای خود را عقب بکشند و اجازه دهند مشتری ها برنده شوند.

همانگونه که می بینید، اینکار چیزی به جز کلاه برداری نیست ولی چون همه چیز به ظاهر منصفانه است و رقم ها در ابتدا کوچک به نظر می رسد،کسی خیلی ناراحت نمی شود و چون عامل تنگی زمان و سرعت عمل نیز نقش مهمی دارند، خریداران فکر می کند چون بیدها به اندازه کافی نداشته اند و یا سریع عمل نکرده اند، نتوانسته اند کالا را از آن خود کند. به همین دلیل برای کالای بعدی بید بیشتری می خرند و بازهم بعد از طی کردن لحظاتی پر از بیم و امید می بازند. خلاصه آنقدر به این کار ادامه می دهد تا روزی متوجه شود میلیون ها تومان از پول خود را از دست داده و معجزه ای در این سایت ها وجود ندارد.