greta thunberg

گرتا تونبرگ، نوجوان ۱۶ ساله سوئدی، به دلیل فعالیت‌های گسترده و خستگی ناپذیرش در مبارزه با گرمایش زمین، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد. این فعال محیط زیست در پیامی در توئیتر نوشت: ” به این نامزدی افتخار می‌کنم و بسیار سپاسگذار هستم.”

تونبرگ در ماه اوت گذشته و به دنبال یکی از گرمترین تابستان‌هایی که در سوئد ثبت شده است، دست به اعتراض زد تا قانونگذاران را وادار به مقابله با تغییرات آب و هوایی کند.

گرتا تونبرگ الهام بخش و مشوق هزاران نفر شد و از هزاران دانش آموز سراسر جهان دعوت کرد یک روز به مدرسه نروند و با شرکت در تظاهرات از قانونگذاران و سران کشورها بخواهند هر چه زودتر برای مقابله با تغییرات اقلیمی اقدام کنند. وی در ۲۳ آوریل، برای بحث درباره آینده تغییر آب و هوا، با رهبران بریتانیا دیدار کرد و از آنها خواست تا فوراً به حل مسئله بپردازند. او در سخنرانی خود در مجلس عوام انگلستان گفت: “شما به علم گوش نمی دهید، شما فقط به حرف هائی که اجازه می دهد به کارتان ادامه دهید گوش می کنید.”
دویچه وله
  شرایط وخیم زیست محیطی اثرات خود را به کندی نشان می دهد، ( اگرچه مدتی است این تاثیرات سرعت تصاعدی به خود گرفته). سیاستمدارن نیز اغلب افراد میان سالی هستند که لااقل در دهه پنجم سنشان قرار دارند. به همین دلیل نگرانی از جهنم آینده دنیا، برای خود متصور نیستند. پس این وظیفه جوانان وحتی نوجوانان است که مشکلات محیط زیست را جدی بگیرند و برای بهبود آن اقدام کنند، چون آنها قرار است تا مدتی طولانی در این کره خاکی به زندگی ادامه دهند.